Financiële begroting
Financiële begroting
1. Overzicht van baten en lasten in de begroting
Het overzicht van baten en lasten in de begroting bevat:
- de baten, de lasten en het saldo per programma.
- de algemene dekkingsmiddelen.
- de kosten van de overhead.
- verwachte heffing voor de vennootschapsbelasting.
- het bedrag voor onvoorzien.
- het totaal saldo van baten en lasten.
- toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma.
- het geraamde resultaat.
(bedragen x € 1.000) | X | 2021 | X | 2022 | X | 2023 | X | 2024 | ||||||||
Programma’s | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | ||||
1. Opgroeien in Epe | 592 | 13.396 | -12.803 | 592 | 13.118 | -12.525 | 592 | 13.143 | -12.551 | 592 | 13.143 | -12.551 | ||||
2. Actief in Epe | 516 | 4.059 | -3.543 | 516 | 4.085 | -3.569 | 516 | 4.085 | -3.569 | 516 | 4.085 | -3.569 | ||||
3. Zorg en opvang | 307 | 11.839 | -11.533 | 307 | 11.949 | -11.643 | 307 | 12.080 | -11.774 | 307 | 12.289 | -11.982 | ||||
4. Leefbaar en veilig | 2 | 2.399 | -2.397 | 2 | 2.399 | -2.397 | 2 | 2.399 | -2.397 | 2 | 2.399 | -2.397 | ||||
5. Ruimte en wonen | 2.695 | 4.171 | -1.476 | 2.698 | 3.971 | -1.273 | 2.545 | 3.971 | -1.426 | 2.301 | 3.971 | -1.670 | ||||
6. Epe op orde | 1.240 | 7.278 | -6.038 | 1.167 | 7.244 | -6.077 | 1.142 | 7.293 | -6.151 | 1.142 | 7.329 | -6.187 | ||||
7. Duurzaamheid | 7.357 | 7.181 | 176 | 7.357 | 7.181 | 176 | 7.357 | 7.181 | 176 | 7.357 | 7.181 | 176 | ||||
8. Toezicht en handhaving | 110 | 644 | -534 | 110 | 494 | -384 | 110 | 494 | -384 | 110 | 494 | -384 | ||||
9. Bedrijvigheid | 8 | 678 | -670 | 8 | 678 | -670 | 8 | 678 | -670 | 8 | 678 | -670 | ||||
10. Weer aan het werk | 6.793 | 14.853 | -8.060 | 6.793 | 14.744 | -7.951 | 6.793 | 14.729 | -7.936 | 6.793 | 14.415 | -7.622 | ||||
11. Bestuur en organisatie | 404 | 3.302 | -2.898 | 353 | 3.792 | -3.438 | 339 | 4.374 | -4.035 | 484 | 3.828 | -3.344 | ||||
Subtotaal saldo programma's | 20.023 | 69.799 | -49.776 | 19.902 | 69.654 | -49.752 | 19.711 | 70.428 | -50.717 | 19.612 | 69.812 | -50.200 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen: | ||||||||||||||||
- Lokale heffingen | 8.593 | 460 | 8.133 | 6.100 | 437 | 5.663 | 6.993 | 437 | 6.556 | 7.130 | 437 | 6.693 | ||||
- Algemene uitkering | 51.282 | 11 | 51.271 | 51.134 | 11 | 51.123 | 51.080 | 11 | 51.069 | 50.560 | 11 | 50.549 | ||||
- Dividend | 135 | 4 | 131 | 135 | 4 | 131 | 135 | 4 | 131 | 135 | 4 | 131 | ||||
- Saldo financieringsfunctie | 1.209 | -235 | 1.444 | 1.209 | -230 | 1.439 | 1.209 | -90 | 1.299 | 1.209 | -90 | 1.299 | ||||
- Overige algemene dekkingsmiddelen | - | 128 | -128 | - | 128 | -128 | 0 | 128 | -128 | 0 | 128 | -128 | ||||
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen | 61.219 | 367 | 60.852 | 58.577 | 349 | 58.229 | 59.416 | 489 | 58.928 | 59.033 | 489 | 58.545 | ||||
Overheadkosten | - | 9.530 | -9.530 | - | 9.633 | -9.633 | - | 9.633 | -9.633 | - | 9.563 | -9.563 | ||||
Heffing Vennootschapsbelasting | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
Onvoorzien | - | 101 | -101 | - | 101 | -101 | - | 101 | -101 | - | 101 | -101 | ||||
Geraamde totaal saldo van baten en lasten | 81.242 | 79.796 | 1.445 | 78.479 | 79.736 | -1.257 | 79.127 | 80.650 | -1.523 | 78.645 | 79.964 | -1.319 | ||||
Mutaties in reserves: | ||||||||||||||||
1: Opgroeien in Epe | 46 | 532 | -486 | 86 | 532 | -446 | 86 | 532 | -446 | 86 | 532 | -446 | ||||
2: Actief in Epe | - | 3 | -3 | - | 3 | -3 | - | 3 | -3 | - | 3 | -3 | ||||
3: Zorg en opvang | 2.361 | 125 | 2.236 | - | 125 | -125 | - | 125 | -125 | - | 125 | -125 | ||||
4: Leefbaar en veilig | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
5: Ruimte en wonen | 280 | 155 | 124 | 54 | 158 | -105 | 204 | 155 | 48 | 363 | 155 | 207 | ||||
6: Epe op orde | 254 | 408 | -155 | 254 | 408 | -155 | 254 | 408 | -155 | 254 | 408 | -155 | ||||
7: Duurzaamheid | 3 | 3 | - | 3 | 3 | - | 3 | 3 | - | 3 | 3 | - | ||||
8: Toezicht en handhaving | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
9: Bedrijvigheid | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
10: Weer aan het werk | 26 | 72 | -46 | 26 | 72 | -46 | 26 | 72 | -46 | 26 | 72 | -46 | ||||
11: Bestuur en organisatie | 4.757 | 6.077 | -1.320 | 3.599 | 1.698 | 1.901 | 2.679 | 645 | 2.034 | 2.457 | 645 | 1.813 | ||||
12: Algemene dekkingsmiddelen | 440 | 2.350 | -1.910 | 420 | 361 | 60 | 400 | 361 | 40 | 329 | 361 | -31 | ||||
Overhead | 738 | 623 | 115 | 738 | 561 | 177 | 738 | 561 | 177 | 668 | 561 | 107 | ||||
Totaal mutaties in reserves | 8.904 | 10.349 | -1.445 | 5.179 | 3.922 | 1.257 | 4.389 | 2.865 | 1.524 | 4.185 | 2.865 | 1.320 | ||||
Geraamde resultaat | 90.146 | 90.146 | - | 83.659 | 83.658 | 1 | 83.516 | 83.515 | 1 | 82.830 | 82.829 | 1 |
2. Toelichting op het overzicht baten en lasten
De toelichting op het overzicht van baten en lasten bevat:
- Het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen: lokale heffingen.
- Inzicht in de gehanteerde prijzen, lonen en rentepercentages.
- Het overzicht van de incidentele baten en lasten en de structurele ruimte met toelichting.
- Het overzicht van de structurele mutaties in de reserves met toelichting
Toelichting op de mutatie per programma
In de toelichting op de mutaties per programma wordt inzicht gegeven in de baten en lasten per afzonderlijk programma en wordt een analyse gegeven van de verschillen die zijn ontstaan tussen de begrote bedragen in 2020 en 2021. Dit betreffen de bestaande baten en lasten, uitgaande van het bestaande beleid. De ‘budgetaanpassingen’ als gevolg van de voortzetting van bestaand beleid (en perspectiefbrief) zijn in de verschillende plannen per programma per pijler toegelicht. In bijlage 5 wordt inzicht gegeven in de lasten en baten per taakveld.
Algemene Dekkingsmiddelen: Lokale heffingen
bedragen x € 1.000
Onderwerp |
Realisatie |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Onroerendezaakbelasting |
5.493 |
5.824 |
6.047 |
6.328 |
6.467 |
6.604 |
Hondenbelasting |
76 |
77 |
68 |
- |
- |
- |
Precariobelasting |
2.084 |
2.347 |
2.086 |
97 |
97 |
97 |
Forensenbelasting |
330 |
313 |
342 |
342 |
342 |
342 |
Toeristenbelasting |
787 |
730 |
749 |
786 |
786 |
786 |
Opbrengst algemeen[1] |
48 |
-689 |
-699 |
-1.453 |
-699 |
-699 |
Totaal bruto opbrengst |
8.818 |
8.602 |
8.593 |
6.100 |
6.993 |
7.130 |
Kosten |
426 |
504 |
460 |
437 |
437 |
437 |
Totaal netto opbrengst |
8.392 |
8.098 |
8.133 |
5.663 |
6.556 |
6.693 |
[1] In de opbrengst algemeen zijn opgenomen de terug te vorderen invorderingskosten en de woonlastenverlichting.
Voor een toelichting op de belastingopbrengsten wordt verwezen naar de Paragraaf Lokale Heffingen.
Prijzen, lonen en rentepercentage
Bij het opstellen van deze (meerjaren)begroting zijn de volgende percentages gehanteerd:
Component |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Prijsstijging |
1,7% |
1,5% |
1,5% |
1,5% |
Loonstijging |
2,8% |
2,1% |
2,0% |
1,7% |
Rente kort geld |
0,0% |
0,0% |
1,0% |
1,0% |
Rente lang geld |
0,1% |
0,2% |
2,0% |
2,0% |
De percentages van de autonome loon- en prijsstijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor zijn gegeven in de meicirculaire 2020 van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Zo nodig wordt aanvullend hierop een ‘correctie’ toegepast op basis van het geactualiseerde percentage voor het lopende begrotingsjaar.
Ingaande 2019 wordt voor de prijsstijging het Imoc (inflatie materiële overheidsconsumptie)-percentage gehanteerd. Dit is het stijgingspercentage dat ook gehanteerd wordt bij de rijksbegroting c.q. de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Voor de bepaling van het te hanteren rentepercentage wordt de lange termijn visie van De Nederlandse Bank gehanteerd. Gelet op de prognose van de Nederlandse Bank zijn de rentepercentages tijdelijk verlaagd voor 2021 en 2022. Met ingang van 2022 zijn structureel de
hierboven aangegeven percentages aangehouden.
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en de structurele ruimte met toelichting
Dit overzicht geeft inzicht in het structurele en reële evenwicht van de begroting op korte en langere termijn:
- Een structureel evenwicht houdt in dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten.
- Een reëel evenwicht houdt in dat de geraamde bedragen volledig, realistisch en haalbaar zijn.
bedragen x € 1.000
Programma |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||||
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
|
1. Opgroeien in Epe |
54 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Actief in Epe |
26 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Zorg en Opvang |
76 |
- |
40 |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Leefbaar en veilig |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Ruimte en wonen |
200 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. Epe op orde |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
7. Duurzaamheid |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
8. Toezicht en handhaving |
150 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
9. Bedrijvigheid |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
10. Weer aan het werk |
- |
40 |
- |
40 |
- |
- |
- |
- |
11. Bestuur en Organisatie |
- |
- |
32 |
- |
- |
- |
- |
- |
Algemene dekkingsmiddelen |
- |
1.235 |
- |
-754 |
- |
- |
- |
- |
Overhead |
80 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Resultaatbestemming |
8.858 |
6.657 |
2.064 |
1.726 |
989 |
849 |
970 |
708 |
Totaal |
9.444 |
7.932 |
2.136 |
1.012 |
989 |
849 |
970 |
708 |
bedragen x € 1.000; +=structurele ruimte
Structurele ruimte |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Geraamde resultaat |
0 |
1 |
1 |
1 |
Saldo eenmalige baten (+) / lasten (-) |
1.512 |
1.124 |
140 |
262 |
Gecorrigeerd saldo / structurele ruimte |
1.512 |
1.125 |
141 |
263 |
Uit het overzicht blijkt dat het begrotingsresultaat wordt beïnvloed door incidentele baten en lasten. De incidentele lasten zijn hoger dan de incidentele baten. Hieruit wordt geconcludeerd dat de structurele lasten worden gedekt door de structurele baten. En dat daarmee sprake is van een structureel sluitende (meerjaren)begroting.
Het jaar 2024 laat een positief structureel begrotingssaldo zien. Echter is in 2024 een structurele taakstellende stelpost opgenomen van 1,2 miljoen (uitgaven verlagend/inkomsten verhogend). Hierdoor is er sprake van een structureel begrotingstekort vanaf 2024. In de komende jaren zullen maatregelen worden getroffen om dit structurele tekort op te kunnen vangen.
Toelichting incidentele bedragen per programma ≥ € 50.000:
Programma 1:
- Jongeren op Gezond Gewicht; € 54.000 voor het jaar 2021
Programma 5:
- Aanvullende capaciteit omgevingswet; € 200.000 in 2021.
Programma 8:
- Vitalisering vakantieparken; €150.000 in 2021.
Algemene dekkingsmiddelen:
- Precariobelasting kabels en leidingen; baten van € 1.989.000 in 2021. Hier staat een storting in de reserve precariobelasting tegenover.
- Teruggave precariobelasting; voor de jaren 2021 en 2022 € 754.000 per jaar.
Overhead:
- Organisatie brede taakstelling; € 80.000 voor 2021.
Overzicht van de geraamde structurele mutaties in reserves met toelichting.
Dit overzicht ondersteunt bij de bepaling en de beoordeling van het structurele evenwicht in de begroting.
bedragen x € 1.000
Naam reserve |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||||
Toev. |
Onttr. |
Toev. |
Onttr. |
Toev. |
Ontt. |
Toev. |
Onttr. |
|
Eenmalige dekkingsmiddelen |
- |
500 |
- |
500 |
- |
500 |
- |
500 |
ICT investeringen |
445 |
512 |
452 |
512 |
459 |
512 |
466 |
512 |
Vervanging openbare verlichting |
276 |
- |
280 |
- |
284 |
- |
288 |
- |
Onderhoud Abri's |
9 |
- |
9 |
- |
9 |
- |
9 |
- |
Overdracht fietspaden RGV |
- |
47 |
- |
47 |
- |
48 |
- |
49 |
Vervanging bruggen |
72 |
- |
73 |
- |
74 |
- |
75 |
- |
Egalisatie winstuitkering Nuon |
11 |
54 |
10 |
54 |
9 |
54 |
8 |
54 |
Verkoop 14 aandelen VNB (6%) |
24 |
98 |
20 |
78 |
16 |
58 |
14 |
38 |
Afl. achtergestelde lening Nuon |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
38 |
Afl. achtergestelde lening Vitens |
43 |
43 |
47 |
47 |
47 |
47 |
47 |
47 |
Meubilair gymlokalen |
22 |
20 |
22 |
21 |
23 |
21 |
23 |
32 |
Huisvesting onderwijsvoorzieningen |
500 |
26 |
500 |
26 |
500 |
26 |
500 |
27 |
Participatie |
- |
26 |
- |
26 |
- |
26 |
- |
26 |
Starterslening |
52 |
8 |
53 |
9 |
54 |
10 |
54 |
10 |
Dekking kapitaallasten |
- |
875 |
- |
1.740 |
- |
1.835 |
- |
1.772 |
Totaal structureel |
1.491 |
2.246 |
1.502 |
3.097 |
1.511 |
3.174 |
1.521 |
3.103 |
3. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
In de uiteenzetting van de financiële positie worden de consequenties opgenomen van het beleid dat in de begroting is opgenomen.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Financiële gevolgen van het bestaande beleid en voortzetting van beleid uit de vorige meerjarenbegroting / perspectiefbrief 2021, zoals in de programma’s opgenomen
- Vrijkomende eenmalige middelen
- Investeringen (economisch / maatschappelijk nut)
- Investeringen (vervanging / uitbreiding)
- Financiering
- Stand en verloop reserves en voorzieningen
- Geprognosticeerde begin- en eindbalans
- EMU-Saldo
- Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Financiële gevolgen bestaand beleid en voortzetting beleid vorige meerjarenbegroting / perspectiefbrief 2021, zoals in de programma’s opgenomen
De uitkomst van de jaarlijkse afweging in het kader van het begrotingsproces, is samengevat in het volgende overzicht van de cumulatieve ontwikkeling van lasten en baten. Voor een gedetailleerd overzicht wordt verwezen naar de bijlagen bij deze begroting.
bedragen x € 1.000
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
Bestaand beleid (budgetprognose) |
1.928 |
1.234 |
-85 |
-960 |
Dekkingsmogelijkheden |
22 |
115 |
355 |
115 |
Voortzetting beleid vorige meerjarenbegroting / perspectiefbrief 2021 |
-1.843 |
-1.239 |
-160 |
955 |
Reeds geplande projecten/ Investeringen (uit vorige meerjareninvesteringsplan) c.q. projecten a.g.v. wettelijke plicht |
-107 |
-109 |
-109 |
-109 |
Nieuw beleid deze meerjarenbegroting |
- |
- |
- |
- |
Nieuwe investeringen |
- |
- |
- |
- |
Saldo meerjarenbegroting |
0 |
1 |
1 |
1 |
Vrijkomende eenmalige middelen
De volgende reserves bevatten een surplus dat binnen de begroting wordt ingezet voor incidentele uitgaven:
Reserve |
Vrijkomend bedrag in euro |
90000 Algemene reserve (surplus boven € 2,5 mln.) |
1.457.000 |
96028 Reserve risico’s sociaal domein (surplus, maximaal 5%, 3 jaar) |
1.971.000 |
99000 Reserve bouwgrondexploitatie (surplus) |
226.000 |
99010 Reserve egalisatie hondenbelasting (surplus) |
51.000 |
Totaal |
3.705.000 |
Investeringen
Dit onderdeel bevat een totaal overzicht van de investeringen die de gemeente gepland heeft in het meerjareninvesteringsplan 2021-2024. Voor een gedetailleerd overzicht wordt verwezen naar de bijlagen bij deze begroting. Het hier gegeven inzicht is een onderverdeling naar investeringen met een economisch nut en investeringen met een maatschappelijk nut en daarnaast naar vervangingsinvesteringen en uitbreidingsinvesteringen.
Alle investeringen moeten verplicht geactiveerd en afgeschreven worden over de verwachte levensduur. De kosten daarvan (de kapitaallasten) worden in de lasten opgenomen. Als er sprake is van financiering vanuit eenmalig beschikbare middelen of reserves, dan vindt jaarlijks een structurele onttrekking plaats aan een daartoe gevormde kapitaallastenreserve ter grootte van de kapitaallasten. Hierdoor heeft het opnemen van kapitaallasten van een investering die gedekt wordt uit reserves of eenmalige middelen geen effect op het saldo van de begroting.
Bedragen x € 1.000
Investeringsbedragen |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Economisch nut |
3.120 |
2.280 |
3.086 |
2.348 |
Maatschappelijk nut |
1.299 |
32 |
281 |
- |
Vervangingsinvesteringen |
3.789 |
2.312 |
3.367 |
2.348 |
Uitbreidingsinvesteringen |
630 |
- |
- |
- |
Totale investeringen |
4.419 |
2.312 |
3.367 |
2.348 |
Financiering
Hiervoor wordt verwezen naar de Paragraaf Financiering.
Stand en verloop reserves en voorzieningen
Voor het verloop van de reserves en voorzieningen wordt verwezen naar de bijlagen bij deze begroting.
Geprognosticeerde begin- en eindbalans
Dit onderdeel bevat de verwachte begin- en eindbalans over het begrotingsjaar 2020 en de drie daaropvolgende jaren.
bedragen in € 1.000
Activa |
balans 2019 |
Geprognosticeerde balans per ultimo |
||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
(im)Materiële vast activa |
55.804 | 56.314 | 58.390 | 58.416 | 57.246 | 54.994 |
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekking |
- | - | - | - | - | - |
Financiële vaste activa: Leningen |
4.759 | 4.759 | 4.759 | 4.759 | 4.759 | 4.759 |
Financiële vaste activa: Uitzettingen > 1 jaar | 194 | 194 | 194 | 194 | 194 | 194 |
Totaal Vaste Activa | 60.757 | 61.267 | 63.343 | 63.369 | 62.199 | 59.947 |
Voorraden: |
-393 | -393 | -393 | -393 | -393 | -393 |
Voorraden: |
- | - | - | - | - | - |
Uitzettingen korter 1 jaar |
2.595 | 2.595 | 2.595 | 2.595 | 2.595 | 2.595 |
Liquide middelen |
2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Overlopende activa |
10.799 | 10.799 | 10.799 | 10.799 | 10.799 | 10.799 |
Totaal Vlottende Activa | 13.003 | 13.003 | 13.003 | 13.003 | 13.003 | 13.003 |
Totaal activa |
73.760 | 74.270 | 76.346 | 76.372 | 75.202 | 72.950 |
Passiva |
Balans 2019 |
Geprognosticeerde balans per ultimo | ||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
Eigen vermogen |
57.376 |
54.837 | 56.283 | 55.026 | 53.503 | 52.184 |
Voorzieningen |
8.386 |
8.424 | 7.976 | 8.022 | 7.841 | 7.998 |
Vaste schulden |
- |
- | - | - | - | - |
Totaal Vaste Passiva | 65.762 | 63.262 | 64.259 | 63.048 | 61.344 | 60.182 |
Vlottende schulden |
5.899 |
8.909 | 9.988 | 11.225 | 11.759 | 10.669 |
Overlopende passiva |
2.099 |
2.099 | 2.099 | 2.099 | 2.099 | 2.099 |
Totaal Vlottende Passiva | 7.998 | 11.008 | 12.087 | 13.324 | 13.858 | 12.768 |
Totaal passiva |
73.760 |
74.270 | 76.346 | 76.372 | 75.202 | 72.950 |
EMU-saldo
Dit onderdeel bevat het verwachte EMU-saldo over het begrotingsjaar 2021 en de drie daaropvolgende jaren, gebaseerd op de voorgaande geprognosticeerde balans. Het EMU-saldo geeft de mutatie in het saldo van de activa en passiva van de collectieve sector weer.
bedragen in € 1.000
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||||
Mutaties in het jaar |
Activa |
Financiële vaste activa |
kapitaal-verstrekkingen |
- |
- |
- |
- |
- |
Uitzettingen |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Vlottende activa |
Uitzettingen |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Liquide middelen |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Overlopende passiva |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Passiva |
Vaste passiva |
Vaste schuld |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Vlottende passiva |
Vlottende schuld |
-3.010 |
-1.078 |
-1.237 |
-534 |
1.090 |
||
Overlopende passiva |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
EMU-saldo |
-3.010 |
-1.078 |
1.237 |
-534 |
1.090 |
|||
EMU-saldo referentiewaarde |
-3.397 |
-3.228 |
-3.228 |
-3.228 |
-3.228 |
|||
Verschil |
387 |
2.150 |
1.991 |
2.694 |
4.318 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Dit onderdeel bevat de zogenoemde jaarlijks terugkerende aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Daaronder worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig dan wel voormalig personeel. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat jaarlijkse arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume via de exploitatie moeten lopen. Als de verplichtingen niet van een vergelijkbaar volume zijn, dan moet hiervoor een voorziening worden getroffen. Toepassing van deze voorschriften leidt tot de volgende situaties:
- Salariskosten
Voor het begroten van de salariskosten wordt uitgegaan van trede 10 van de functieschaal (organieke raming). De toelagen en vergoedingen worden individueel begroot. - WW-conforme uitkeringen en aanvullende WW-uitkeringen en na-wettelijke uitkeringen
Medewerkers die op grond van artikel 10 van de cao gemeenten worden ontslagen kunnen recht hebben op een aanvullende uitkering die gekoppeld is aan het recht op WW.
Vanaf 2020 bestaat ook het recht op een transitievergoeding (met uitzondering van ontslag wegens reorganisatie en disfunctioneren). - Wachtgelden en pensioenen wethouders, voorziening vanaf 2001
Ten behoeve van de wachtgelden en pensioenen van wethouders is een voorziening getroffen. Op basis van de opbouw van de pensioenrechten, waarvoor jaarlijks door een extern bureau een berekening wordt gemaakt, wordt berekend in hoeverre de voorziening moet worden aangevuld. - Wachtgelden en pensioenen wethouders voor 2001
De wachtgelden en pensioen van wethouders voor 2001 worden jaarlijks bekostigd uit een structureel daarvoor opgenomen post binnen de begroting. Hiervoor is geen voorziening getroffen. De berekening van deze pensioenen en wachtgelden, evenals de uitbetaling daarvan, is uitbesteed. - Levensloopregeling
De levensloopregeling is een aflopende regeling die in 2021 volledig vervalt. Eind 2020 wordt het laatste tegoed verzilverd. - Generatiepactregeling
De Generatiepactregeling van de gemeente Epe loopt van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. Voor deelnemende medewerkers wordt o.b.v. salaris en het gekozen arrangement een bedrag gereserveerd. Er kunnen nog ongeveer 18 mensen deelnemen tot het einde van de looptijd van de Generatiepactregeling. Vanuit de evaluatie van de regeling kan blijken dat de regeling gecontinueerd wordt binnen de bestaande middelen (opgenomen in een reserve). - Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en Ziektewet (ZW)
Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Vanaf 1 januari 2017 is de gemeente ook eigen risicodrager voor de Ziektewet en WGA-flex. Daarmee is gemeente in het kader van ziekte en arbeidsongeschiktheid volledig uit het publieke stelsel gestapt. Voor het beperken van de schadelast is een verzekering met een particuliere verzekeraar afgesloten. - Individueel Keuze Budget (IKB)
Dit is een budget dat per maand wordt opgebouwd en waarvoor de volgende bronnen zijn gebruikt: de eindejaarsuitkering, de vakantie-uitkering, de levensloopbijdrage en 2 bovenwettelijke vakantiedagen. De medewerker bepaalt gedurende het jaar zelf waar hij het budget voor in wil zetten. In de maand december wordt uitbetaald wat nog resteert in het budget en vervolgens begint met ingang van het nieuwe jaar de opbouw weer opnieuw.
Het IKB geeft de mogelijkheid voor een full-timer medewerker om maximaal 144 uur aan verlof te kopen. - Verkoop verlofuren
Naast de koop van verlof-uren biedt het IKB ook de mogelijkheid tot verkoop van verlofuren. Dit kan tot maximaal 72 uren voor een voltijds medewerker.
Toelichting mutaties programma 1 | Opgroeien in Epe
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 11.745 | 13.973 | 13.264 | 13.040 | 13.019 | 13.019 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 132 | 78 | 124 | 124 |
Lasten totaal | 11.745 | 13.973 | 13.396 | 13.118 | 13.143 | 13.143 |
Baten bestaand beleid | 447 | 570 | 592 | 592 | 592 | 592 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 447 | 570 | 592 | 592 | 592 | 592 |
Saldo | -11.298 | -13.403 | -12.804 | -12.526 | -12.551 | -12.551 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 1 van deel 1. | -132 |
· | De begroting van de lasten van de jeugdzorg (o.a. jeugdzorg, jeugdbescherming en ggz) is gebaseerd op de ontwikkeling van de werkelijke uitgaven in 2019, rekening houdend met de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg. De grootste mutaties ten opzichte van de vorige begroting betreffen bovenregionale zorg (+€ 54.000) en behandeling (+€ 568.000). Daarnaast is het jeugdwetvervoer aangesloten bij de begroting basismobiliteit (+ € 22.000). Tegenover de lagere lasten voor jeugdzorg staan hogere inkomsten van het rijk (programma 12 algemene dekkingsmiddelen) en hogere lasten voor de Wmo (programma 3). Een voor- of nadelig saldo op het sociaal domein (jeugdzorg/Wmo) wordt verrekend met de reserve risico's sociaal domein. | 596 |
· | De begroting voor het leerlingenvervoer en het jeugdwetvervoer is gebaseerd op de begroting 2021-2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Basismobiliteit. Door een verschuiving binnen de begroting van leerlingenvervoer naar dagbestedingsvervoer en enkele andere oorzaken (resultaat aanbesteding, wijziging bezettingsgraad, wijze van plannen en daling aantal kilometers) zijn de kosten voor leerlingenvervoer en jeugdwetvervoer lager. Hiermee wordt ook de opgenomen taakstelling gerealiseerd. Na afloop van het jaar 2021 zal de definitieve afrekening plaatsvinden op basis van de dan vastgestelde vereveningssystematiek. | 126 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een nadeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | -48 |
Toelichting mutaties programma 2 | Actief in Epe
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 4.050 | 4.789 | 4.085 | 4.085 | 4.085 | 4.085 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | -26 | 0 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 4.050 | € 4.789 | 4.059 | 4.085 | 4.085 | 4.085 |
Baten bestaand beleid | 611 | 506 | 516 | 516 | 516 | 516 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 611 | 506 | 516 | 516 | 516 | 516 |
Saldo | -3.439 | -4.283 | -3.543 | -3.569 | -3.569 | -3.569 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 2 van deel 1. | 26 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 693 |
Toelichting mutaties programma 3 | Zorg en opvang
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 10.726 | 11.008 | 11.821 | 11.903 | 12.074 | 12.282 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 19 | 47 | 7 | 7 |
Lasten totaal | 10.726 | 11.008 | 11.840 | 11.950 | 12.081 | 12.289 |
Baten bestaand beleid | 1.180 | 267 | 307 | 307 | 307 | 307 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 1.180 | 267 | 307 | 307 | 307 | 307 |
Saldo | -9.546 | -10.741 | -11.533 | -11.643 | -11.774 | -11.982 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 3 van deel 1. | -19 |
· | De kosten van individuele begeleiding stijgen met € 565.000. Dit wordt veroorzaakt door de groei van het aantal mensen met een zorgvraag. Deze groei wordt veroorzaakt door de uitstroom van inwoners vanuit maatschappelijke opvang en beschermd wonen, de invoering van het abonnementstarief en de aanzuigende werking, de toename van complexere problematiek, de demografische ontwikkeling, snellere uitstroom vanuit zwaardere zorg en de gemeentelijke taak om inwoners te ondersteunen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. | -565 |
· | Door de invoering van het abonnementstarief en een grotere zorgvraag is de verwachting dat de lasten voor huishoudelijke hulp zullen toenemen. | -326 |
· | De afgelopen jaren is de vraag naar praktische gezinsondersteuning toegenomen; dit zorgt voor hogere lasten van € 50.000. | -50 |
· | De dagbesteding is ingericht als algemene voorziening. Deze voorziening is laagdrempelig toegankelijk, draagt bij aan een efficiëntere werkwijze en meer onderlinge samenwerking tussen de organisaties. Hierdoor stijgen de lasten minder snel dan op basis van indexering zou worden verwacht. | 93 |
· | De begroting voor het dagbestedingsvervoer is gebaseerd op de begroting 2021-2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Basismobiliteit. Door een verschuiving binnen de begroting van leerlingenvervoer naar dagbestedingsvervoer en enkele andere oorzaken zijn de kosten voor dagbestedingsvervoer per saldo lager. Dit resulteert in een voordelig effect van € 28.000. Een voor- of nadelig saldo op de hierboven genoemde mutaties valt onder het sociaal domein (jeugdzorg/Wmo) en wordt verrekend met de reserve risico's sociaal domein. | 28 |
· | Nieuwe overeenkomsten voor het leveren, repareren en onderhouden van Wmo hulpmiddelen leiden tot hogere kosten voor de onderhoudscontracten. Naar verwachting zullen door de mobiliteitsgarantie van negen jaar, die hierin is opgenomen, hoge herinvesteringskosten in de komende jaren kunnen worden voorkomen. Dit voordeel zal pas in de komende jaren tot uitdrukking komen. | -120 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 154 |
Baten: | ||
· | Vanaf 2019 worden de abonnementsgelden voor o.a. de huishoudelijke hulp anders geregeld. Het effect van deze wijziging was voor 2020 moeilijk in te schatten. In de begroting 2021 is aangesloten bij de werkelijke inkomsten 2019. Dit resulteert in een voordeel van € 44.000. | 44 |
Toelichting mutaties programma 4 | Leefbaar en veilig
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 2.151 | 2.699 | 2.422 | 2.422 | 2.422 | 2.422 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | -23 | -23 | -23 | -23 |
Lasten totaal | 2.151 | 2.699 | 2.399 | 2.399 | 2.399 | 2.399 |
Baten bestaand beleid | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Saldo | -2.151 | -2.697 | -2.397 | -2.397 | -2.397 | -2.397 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 4 van deel 1. | 22 |
· | Op basis van de begroting 2021 van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) is de bijdrage € 153.000 hoger dan in 2020. De verhoging wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de reguliere stijging (indexering) van de VNOG-begroting op basis van de uitgangspunten hiervoor en de (laatste stap in de fasegewijze) verhoging als gevolg van het nieuwe financiële verdeelmodel. | -153 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 434 |
Toelichting mutaties programma 5 | Ruimte en wonen
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 3.589 | 4.479 | 3.843 | 3.843 | 3.843 | 3.843 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 328 | 128 | 128 | 128 |
Lasten totaal | 3.589 | 4.479 | 4.171 | 3.971 | 3.971 | 3.971 |
Baten bestaand beleid | 2.859 | 3.217 | 2.695 | 2.698 | 2.545 | 2.301 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 2.859 | 3.217 | 2.695 | 2.698 | 2.545 | 2.301 |
Saldo | -730 | -1.262 | -1.476 | -1.273 | -1.426 | -1.670 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 5 van deel 1. | -328 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 549 |
· | Lagere lasten bouwgrondexploitatie. Hier tegenover staan even grote lagere baten. | 112 |
Baten: | ||
· | De raming opbrengst bouwleges valt lager uit door het uitblijven/uitstellen van grote bouwprojecten. In de afgelopen jaren werd de hoger dan gemiddelde opbrengst bouwleges nog toegevoegd aan de reserve egalisatie bouwleges. De komende jaren wordt een aanzienlijke verlaging van de opbrengst verwacht, mede als gevolg van de komst van de Omgevingswet. De lagere opbrengst kan nog tot en met 2023 worden gedekt door een onttrekking aan de reserve. | -397 |
· | Lagere baten bouwgrondexploitatie. Hier tegenover staan even grote lagere lasten. | -112 |
Toelichting mutaties programma 6 | Epe op orde
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 5.596 | 7.144 | 7.230 | 7.176 | 7.194 | 7.211 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 48 | 68 | 100 | 119 |
Lasten totaal | 5.596 | 7.144 | 7.278 | 7.244 | 7.294 | 7.330 |
Baten bestaand beleid | 1.117 | 1.116 | 1.240 | 1.167 | 1.142 | 1.142 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 1.117 | 1.116 | 1.240 | 1.167 | 1.142 | 1.142 |
Saldo | -4.479 | -6.028 | -6.038 | -6.077 | -6.152 | -6.188 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 6 van deel 1. | -48 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 155 |
· | Door de reguliere indexatie van de kosten in de begroting voor het onderhoud van wegen en door de contractuele indexatie op de kosten van het uitbestede onderhoud van de openbare ruimte stijgen de kosten daarvan in 2021. | -77 |
· | De komende jaren is het nodig op de begraafplaatsen groot onderhoud te verrichten. Dit onder meer om de toegankelijkheid op peil te houden. De kosten worden gedekt door een verhoging van de begraafrechten (€ 28.000 vanaf 2020). Verwezen wordt naar het 'nieuw beleid' in de programmabegroting 2020-2023. In de eerste jaren worden de kosten 'voorgefinancierd' uit de voorziening begraven (97004). | -133 |
· | Om tot een volledige dekking van lasten te komen wordt een bedrag gestort in de voorziening voor lijkbezorgingsrechten. Dit heeft geen effect op het saldo van de begroting. | -37 |
Baten: | ||
· | De kosten van groot onderhoud op de begraafplaatsen worden deels 'voorgefinancierd' uit de voorziening begraven. | 133 |
Toelichting mutaties programma 7 | Duurzaamheid
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 6.650 | 7.830 | 7.181 | 7.181 | 7.181 | 7.181 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 6.650 | 7.830 | 7.181 | 7.181 | 7.181 | 7.181 |
Baten bestaand beleid | 6.275 | 7.260 | 7.357 | 7.357 | 7.357 | 7.357 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 6.275 | 7.260 | 7.357 | 7.357 | 7.357 | 7.357 |
Saldo | -375 | -570 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Door veranderingen in de inzameling van grondstoffen, zoals besloten in het Grondstoffenplan, dalen de kosten in 2021 ten opzichte van de begrote kosten 2020. Door de verrekening van deze kosten met de afvalstoffenheffing heeft dit per saldo geen invloed op het saldo van de begroting. | 186 |
· | De kosten van de dienstverlening door de omgevingsdienst (OVIJ) zijn gebaseerd op de begroting van de OVIJ. Ten opzichte van de begroting van vorig jaar stijgen de kosten. Dit houdt met name verband met een toename van het aantal asbestmeldingen, waardoor de uitvoeringskosten bij de omgevingsdienst stijgen. | -76 |
· | De kosten van de dienstverlening door Tribuut zullen, op grond van de ontwerpbegroting 2021 van Tribuut, in 2021 hoger zijn. Door de verrekening van deze kosten met de rioolheffing heeft dit per saldo geen invloed op het saldo van de begroting. | -45 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 575 |
Baten: | ||
· | Omdat overeenkomstig de besluitvorming bij het gemeentelijk rioleringsplan de tarieven verhoogd zijn, stijgen de inkomsten uit de rioolheffing. Daartegenover wordt in 2021 een lager bedrag onttrokken aan de voorziening riolering om de lasten volledig te dekken; dit leidt tot lagere baten. Per saldo resulteren deze mutaties in een nadeel op dit programma. Het heeft geen effect op het saldo van de begroting. | -114 |
· | De opbrengst afvalstoffenheffing is hoger als gevolg van autonome ontwikkelingen in aantallen en aanpassing van tarieven bij de kostenontwikkeling. | 213 |
Toelichting mutaties programma 8 | Toezicht en handhaving
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 1.406 | 1.233 | 494 | 494 | 494 | 494 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 150 | 0 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 1.406 | 1.233 | 644 | 494 | 494 | 494 |
Baten bestaand beleid | 73 | 107 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 73 | 107 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Saldo | -1.333 | -1.126 | -534 | -384 | -384 | -384 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 8 van deel 1. | -150 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 740 |
Toelichting mutaties programma 9 | Bedrijvigheid
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 812 | 1.201 | 678 | 678 | 678 | 678 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 812 | 1.201 | 678 | 678 | 678 | 678 |
Baten bestaand beleid | 88 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 88 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Saldo | -724 | -1.193 | -670 | -670 | -670 | -670 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 526 |
Toelichting mutaties programma 10 | Weer aan het werk
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 14.991 | 15.652 | 14.893 | 14.784 | 14.729 | 14.415 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | -40 | -40 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 14.991 | 15.652 | 14.853 | 14.744 | 14.729 | 14.415 |
Baten bestaand beleid | 6.780 | 6.830 | 6.793 | 6.793 | 6.793 | 6.793 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 6.780 | 6.830 | 6.793 | 6.793 | 6.793 | 6.793 |
Saldo | -8.211 | -8.822 | -8.060 | -7.951 | -7.936 | -7.622 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 10 van deel 1. | 40 |
· | De vanuit het rijk beschikbare middelen voor de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening (WSW) - welke door Lucrato wordt uitgevoerd - vallen € 320.000 lager uit (opgenomen onder de baten op programma 12). Deze lagere inkomsten betekenen voor de gemeente lagere lasten van de doorbetaling aan Lucrato voor de uitvoering van de WSW. | 320 |
· | Door een verwachte toename van het aantal mensen in Beschut Werk (€ 128.000) en een verwachte afname van het aantal mensen in de bijstand, zullen per saldo de lasten binnen de gebundelde uitkering inkomensvoorzieningen (BUIG) hoger uitvallen. Het verschil tussen inkomsten en uitgaven wordt conform het beleid verrekend met de reserve BUIG. | -68 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 523 |
Baten: | ||
· | De rijksbijdrage voor de gebundelde uitkering inkomensvoorzieningen (BUIG) valt in 2021 lager uit. De uitgaven zullen naar verwachting lager zijn dan de inkomsten. Het verschil tussen inkomsten en uitgaven wordt conform het beleid toegevoegd aan de reserve BUIG. | -37 |
Toelichting mutaties programma 11 | Bestuur en organisatie
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 3.968 | 3.076 | 3.302 | 3.722 | 4.329 | 4.950 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 70 | 45 | -1.122 |
Lasten totaal | 3.968 | 3.076 | 3.302 | 3.792 | 4.374 | 3.828 |
Baten bestaand beleid | 429 | 385 | 404 | 353 | 339 | 484 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 429 | 385 | 404 | 353 | 339 | 484 |
Saldo | -3.539 | -2.691 | -2.898 | -3.439 | -4.035 | -3.344 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | In 2020 zijn er geen verkiezingen. In 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. De kosten voor de organisatie en uitvoering zijn in de begroting opgenomen. Daarnaast zijn de kosten opgenomen in verband met de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 (inzet stemwijzer en cursus politiek actief). | -87 |
· | De afdracht van de rijksleges van reisdocumenten stijgen evenredig mee met de hogere raming van de opbrengst van de reisdocumenten. | -27 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een nadeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | -127 |
Baten: | ||
· | Naar verwachting worden er in 2021 meer reisdocumenten afgegeven dan in 2020. Dit leidt tot een hogere opbrengst. Onder de lasten is de evenredige stijging van de afdracht van de rijksleges opgenomen. | 50 |
Toelichting mutaties Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 601 | 738 | 467 | 466 | 606 | 606 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | -17 | -17 | -17 |
Lasten totaal | 601 | 738 | 467 | 449 | 589 | 589 |
Baten bestaand beleid | 58.591 | 59.280 | 61.219 | 59.307 | 59.392 | 59.009 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | -730 | 24 | 24 |
Baten totaal | 58.591 | 59.280 | 61.219 | 58.577 | 59.416 | 59.033 |
Saldo | 57.990 | 58.542 | 60.752 | 58.128 | 58.827 | 58.444 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Bij de vorige begroting was bij de algemene uitkering een stelpost opgenomen (€ 124.000) waarmee een deel van de middelen voor het sociaal domein werd afgezonderd om daarmee tegenvallers te kunnen opvangen. Deze stelpost is vervallen. Ook in de nieuwe begroting is sprake van ruimte binnen de middelen voor het sociaal domein. In deze begroting is deze ruimte (€ 597.000) structureel (vanaf 2022) ingezet om het risico van de effecten van de herijking van de algemene uitkering op te vangen. In 2021 valt deze ruimte incidenteel vrij ten gunste van het begrotingssaldo. | 124 |
· | In de begroting is voor de rente voor de externe korte termijn financiering uitgegaan van 1,0% en voor de externe financiering op lange termijn van 2%. Gelet op de prognose van de Nederlandsche Bank (juni 2020) en de huidige rentestand is het verantwoord de rentepercentages tijdelijk (2 jaar) te verlagen. Dit resulteert in een (tijdelijk) voordeel in de begroting. | 114 |
· | Door een andere verdeelsystematiek van Tribuut zijn de kosten die de gemeente Epe aan Tribuut betaald anders over de programma's verdeeld dan voorheen. Op dit programma leidt dat tot een voordeel. | 37 |
Baten: | ||
· | Door tariefstijging en areaaluitbreiding stijgen de OZB-inkomsten. | 223 |
· | Het aantal meters kabels en leidingen is na een herijking lager uitgevallen. Dit is reeds gemeld in de jaarrekening 2019. Dit leidt ook tot een lagere raming van de opbrengst in 2021. Daar staat een evengrote verlaging van de toevoeging aan de reserve precariobelasting tegenover, zodat dit op begrotingsbasis budgettair neutraal verloopt. | -261 |
· | De grondslag voor de forensenbelasting is autonoom gestegen, waardoor de opbrengst stijgt. | 29 |
· | Op basis van het gerealiseerde meerjarig gemiddelde wordt een lagere uitkering van dividend verwacht vanuit de BNG en Vitens. | -37 |
· | De raming van de algemene uitkering 2021 is gebaseerd op de meicirculaire 2020. De (bruto) raming laat een stijging zien ten opzichte van de raming in de begroting 2020. De stijging doet zich voor bij het algemene deel en bij het sociaal domein. De stijging is met name het gevolg van een toename van het accres (koppeling met de ontwikkeling van de uitgaven bij het rijk). Daarnaast zijn beperkt extra middelen ontvangen in verband met nieuwe taken. Bij het sociaal domein wordt naast de stijging van het accres meer ontvangen bij de integratie uitkering voogdij/18+. De integratie uitkering participatie (wsw) daalt elk jaar als gevolg van de jaarlijks uitstroom. Vanaf 2022 moet rekening worden gehouden met het negatieve effect van de aangekondigde herijking van de maatstaven voor de berekening van de algemene uitkering (incl. sociaal domein). In deze begroting is hiermee rekening gehouden door een stelpost (lagere inkomsten) op te nemen die oploopt tot bijna € 2,5 mln. in 2024 | 2.407 |
· | Door een verlaging van de interne rente waarmee gerekend wordt, is de geraamde bespaarde rente over eigen middelen (interne financiering) lager. | -412 |
Toelichting mutaties programma Overhead
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 9.630 | 10.609 | 9.588 | 9.691 | 9.691 | 9.621 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 59 | 59 | 59 | 59 |
Lasten totaal | 9.630 | 10.609 | 9.647 | 9.750 | 9.750 | 9.680 |
Baten bestaand beleid | 250 | 686 | 117 | 117 | 117 | 117 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 250 | 686 | 117 | 117 | 117 | 117 |
Saldo | -9.380 | -9.923 | -9.530 | -9.633 | -9.633 | -9.563 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is opgenomen in het programma Overhead van deel 1. | -59 |
· | De lasten in verband met voormalig personeel zijn in de begroting 2021 lager dan in de begroting 2020. | 78 |
· | Noodzakelijke taakuitvoering van twee teams kan niet worden opgevangen binnen de huidige organisatie en maken het noodzakelijk dat hiervoor extra structurele middelen worden opgenomen in de begroting. | -75 |
· | De gemeente werkt met het digitale zaaksysteem, wat het hart is van de gemeentelijke informatievoorziening en een bedrijfskritische applicatie is. Om het functioneel beheer op het vereiste niveau te kunnen uitvoeren, is aanvullende structurele capaciteit nodig. De kosten hiervan (€ 70.000) kunnen vooralsnog worden gedekt uit de reserve ict. | -70 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2020 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 1.148 |
Baten: | ||
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2021 van eenmalige inkomsten uit 2020 leiden tot een nadeel op dit programma. | -568 |
Toelichting mutaties in de Reserves
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | Begr 2024 | |
Lasten bestaand beleid | 19.488 | 9.133 | 4.417 | 2.368 | 2.365 | 2.365 |
Lasten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 5.933 | 1.554 | 500 | 500 |
Lasten totaal | 19.488 | 9.133 | 10.350 | 3.922 | 2.865 | 2.865 |
Baten bestaand beleid | 16.705 | 13.329 | 4.253 | 3.759 | 3.404 | 3.473 |
Baten voortzetting beleid vorige MJB | - | - | 4.651 | 1.420 | 985 | 712 |
Baten totaal | 16.705 | 13.329 | 8.904 | 5.179 | 4.389 | 4.185 |
Saldo | -2.783 | 4.196 | -1.446 | 1.257 | 1.524 | 1.320 |
Specificatie voortzetting beleid vorige MJB
Bedragen * € 1.000 | |||||||
LASTEN | Begrotingsjaar | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Budgetten: | |||||||
1 | Uitvoering koersdocument duurzame kindvoorzieningen (pr. 1) | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
2 | Toevoeging aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen (beschikbare eenmalige middelen uit diverse reserves) | 1.142 | |||||
3 | Toevoeging aan reserve herstel en stimuleringsagenda (vrijval uit reserves) | 2.563 | |||||
4 | Toevoeging aan reserve herstel en stimuleringsagenda (positief begrotingssaldo 2021, 2022) | 1.728 | 1.054 | ||||
Totale financiële gevolgen voor de lasten | 5.933 | 1.554 | 500 | 500 | |||
BATEN | Begrotingsjaar | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Budgetten: | |||||||
1 | Onttrekking aan reserve eenmalige middelen t.b.v.: a. Uitvoering Koersdocument duurzame kindvoorzieningen (pr. 1) b. Bijdrage in exploitatie Van der Reijdenschool in 2021 (pr. 1) c. Omgevingswet, aanvullende tijdelijke capaciteit (pr. 5) d. Vitalisering vakantieparken (pr. 8) e. Teruggave precariobelasting 2020-2022 (pr. 12) f. Overbrugging tijdelijk tekort 2023 (pr. 12) | 890 | 1.254 | 741 | 500 | ||
2 | Onttrekking aan reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen t.b.v.: a. Uitbreiding W.G. van de Hulstschool (pr. 1) b. Exploitatiebijdrage Van der Reijdenschool (2022 t/m 2024) (pr. 1) c. Renovatie St. Bernardusschool Epe (pr. 1) | 38 | 78 | 124 | 124 | ||
3 | Onttrekking aan reserve kapitaallasten t.b.v. dekking kapitaallasten diverse investeringen: - vervanging bruggen (pr. 6) - vervanging openbare verlichting (pr. 6) | 18 | 37 | 69 | 88 | ||
4 | Onttrekking aan de reserve hondenbelasting t.b.v. de dekking van het negatieve effect van de afschaffing van de hondenbelasting (2022). | - | 51 | 51 | - | ||
5 | Onttrekkingen aan diverse reserves, betreft vrijval van beschikbare middelen, toegevoegd aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen (inzet voor eenmalige uitgaven). | 3.705 | - | - | - | ||
Totale financiële gevolgen voor de baten | 4.651 | 1.420 | 985 | 712 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten (toevoegingen) voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is in het voorgaande overzicht opgenomen. Het betreft met name de toevoeging van eenmalige middelen aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen, de toevoeging aan de reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen en het toevoegen van middelen in de reserve herstel en stimuleringsagenda. | -5.932 |
· | In de begroting 2020 werd aan diverse reserves een toevoeging gedaan. Door het incidentele karakter van deze toevoegingen maken deze geen onderdeel meer uit van het bestaande beleid in de begroting 2021 en vormen daardoor een 'voordeel' ten opzichte van de vorige begroting. Grotere incidentele toevoegingen in de begroting 2020 waren: - reserve eenmalige dekkingsmiddelen (€ 3.796.000) - reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen (€ 500.000) - algemene reserve (€ 375.000) | 4.778 |
· | Op grond van de geactualiseerde berekening m.b.t. de ontwikkelingen en risico's moet de reserve organisatieontwikkeling en langdurige ziekte worden aangevuld. Er is een extra toevoeging nodig van (eenmalig) € 62.000. Jaarlijks wordt de noodzakelijke hoogte van de reserve beoordeeld. | -62 |
Baten: | ||
· | Baten (onttrekkingen) voortzetting beleid vorige MJB: dit betreffen de financiële consequenties van de voortzetting van het (nieuwe) beleid uit de vorige meerjarenbegroting. Een specificatie hiervan is in het voorgaande overzicht opgenomen. | 4.651 |
· | In de begroting 2020 werden aan diverse reserves bedragen onttrokken. Door het incidentele karakter van deze onttrekkingen maken deze geen onderdeel meer uit van de begroting 2021 en vormen daardoor een 'nadeel' ten opzichte van de vorige begroting. Grotere incidentele onttrekkingen in de begroting 2020 waren: - algemene reserve (€1.380.000) - reserve eenmalige dekkingsmiddelen (€ 3.225.077) - reserve egalisatie bouwleges (€ 563.000) - reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen (€ 463.000) - reserve participatie (€ 366.000) - reserve BUIG (€ 707.000) - reserve bouwgrondexploitatie (€ 510.000) - reserve organisatieontwikkelingen (€ 730.000) - reserve restantbudgetten 2019 (€ 3.578.000) Het betreffen over het algemeen onttrekkingen door vrijval van een surplus (dat is ingezet als eenmalige middelen ter dekking van eenmalige uitgaven) of die een relatie hebben met de er aan gerelateerde uitgaven van het beleidsveld. | -9.146 |
· | De gemeente werkt met het digitale zaaksysteem, wat het hart is van de gemeentelijke informatievoorziening en een bedrijfskritische applicatie is. Voor uitvoeringsaspecten is functioneel beheer nodig. Om het functioneel beheer op het vereiste niveau te kunnen uitvoeren, is aanvullende structurele capaciteit nodig. Dekking vindt plaats uit de reserve ict (€ 70.000). | 70 |