Pijler: Bestuur
Kenmerken Bestuurlijke inzet
De inzet is inwoner- en klantgericht werken. Daartoe is een organisatie opgezet met als hoofdlijnen de dialoog aangaan met inwoners, adequaat inspelen op ontwikkelingen en een klantgerichte dienstverlening. De koers is de organisatie verder te verbeteren en te vernieuwen en toekomstbestendig te maken voor een adequate taakuitvoering.
De opvattingen over de gemeentelijke taakuitvoering zijn: de gemeente meer als regisseur en de uitvoering meer bij inwoners en derden; meer betrokkenheid van en samenwerken met inwoners en maatschappelijke organisaties en bedrijven; meer gebiedsgericht werken; zakelijk en efficiënt werken; actief mogelijkheden zoeken om de uitvoering in samenwerking met andere gemeenten te doen.
De twee gemeentelijke hoofdtaken zijn het realiseren van maatschappelijke effecten samen met inwoners en partners en het leveren van directe publieke dienstverlening (gemeentelijke diensten en producten). De verbetering en vernieuwing van de organisatie zit in het verder doorontwikkelen van het sturingsmodel “regie” (sturen-leiden-coördineren) en in samenhang daarmee de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsconcept met ondersteuning van moderne informatie- en communicatietechnologie. Dit leidt tot een nieuwe oriëntatie op het gemeentelijk takenpakket en de samenwerking met inwoners en maatschappelijke organisaties.
De vorming en uitvoering van beleid doet de gemeente steeds meer in samenwerking met derden. Vanuit bestuurlijk oogpunt vraagt het heldere gemeentelijke standpunten en rolbepaling (wat wil ik bereiken, hoe doe ik dat en met wie). Van de organisatie vraagt dit een ontwikkeling naar een flexibele, en kwalitatief hoogwaardige, compacte organisatie die effectief en responsief kan opereren.
Coalitieakkoord 2018-2022
Thema 4: Verbindende overheid
Participeren van inwoners en organisaties
Het betrekken van inwoners, organisaties en bedrijven bij beleidsontwikkeling en –uitvoering vormt een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke werkwijze. Evenals de samenwerking tussen inwonersinitiatieven en het gemeentebestuur. Een belangrijke basis ligt in de visie op de regisserende gemeente. Er vindt een actieve communicatie met de samenleving plaats.
Prestatieafspraken:
-
- Participatie van inwoners, organisaties en bedrijven bij beleidsontwikkeling en –uitvoering is standaard ingebed in de werkwijze van de ambtelijke organisatie.
- Voor een actieve communicatie met de samenleving zijn er voldoende instrumenten in het bereiken van doelgroepen en het verkrijgen van informatie.
Modern openbaar bestuur
De gemeente dient een goede digitale dienstverlening te bevorderen met een juiste prijs-kwaliteit verhouding voor alle inwoners. Dienstverlening aan huis kan daarbij een onderdeel van het standaardaanbod zijn. Epe is en blijft een zelfstandige gemeente en zoekt de samenwerking met regio-/ buurgemeenten en partners. Het gemeentebestuur heeft een open en verbindende houding naar de samenleving.
Prestatieafspraken:
-
- Er is een modern Klant Contact Centrum waarin alle klanten volgens vastgestelde servicenormen zoveel mogelijk via digitale kanalen geholpen worden.
- Er zijn activiteiten ingezet om de verbinding tussen samenleving en gemeente (bestuur en organisatie) te verstevigen, rekening houdend met ieders rol en de daarbij behorende verantwoordelijkheid.
- De implementatie van het lopende programma voor organisatieontwikkeling, gericht op de pijlers werknemers en werkproces.
Programma 11 | Bestuur en organisatie
Omschrijving programma
Het programma omvat de onderwerpen algemeen bestuur, personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, juridische zaken, communicatie en andere bedrijfsmiddelen zoals post, repro en facilitaire zaken.
Relevante nota’s (kerndocumenten)
- Visie Regisserende gemeente Epe (2015)
- Visie gemeentelijke dienstverlening (2010)
- Informatie strategie (2013)
- Strategische visie op communicatie (2015)
- Nota activerings- en afschrijvingsbeleid (2012)
- Visie HRM (2010)
Wat is de stand van zaken
Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Formatie |
|||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
4,9 | 4,9 | 5,0 | 5,6 |
Bezetting |
|||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
4,6 | 4,6 | 4,4 | 4,8 |
Apparaatskosten |
|||
Begroting 2018 | Jaarrekening 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 |
262 | 260 | 295 | 296 |
Externe inhuur |
|||
Begroot 2018 |
Jaarrekening 2018 |
Begroot 2019 |
Begroot 2020 |
0,6% | 13,5% | 0,6% | 1,2% |
Wat willen we bereiken
Strategische doelen:
- Ontwikkelen van een klantgerichte organisatie die gericht is op een snelle, correcte en integere dienstverlening.
- Ontwikkelen van een op de samenleving gerichte organisatie die de dialoog aangaat met burgers en flexibel en slagvaardig inspeelt op ontwikkelingen en behoeftes.
- Ontwikkelen van een organisatie waarbij het resultaat voorop staat en alles draait om het willen bereiken van de afgesproken doelen met een efficiënte en rechtmatige inzet van middelen.
Indicatoren bij het strategische doel 1: Ontwikkelen van een klantgerichte organisatie die gericht is op een snelle, correcte en integere dienstverlening.
11.1.1. Directe dienstverlening waardering (0-10): Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente. |
||||
2019 |
Streefwaarde 2022 |
|||
- | - | - | nnb |
> 7,8 |
11.1.2. Digitale dienstverlening waardering (0-10): Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. |
||||
2019 |
Streefwaarde 2022 |
|||
- | - | - | nnb |
> 7,0 |
Indicator bij het strategische doel 2: Ontwikkelen van een op de samenleving gerichte organisatie die de dialoog aangaat met burgers en flexibel en slagvaardig inspeelt op ontwikkelingen en behoeftes.
11.2.1 Samenwerking met inwoners waardering (1-10): Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de samenwerking met inwoners en organisaties en de mate waarin zij worden betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van beleid. |
||||
2019 |
Streefwaarde 2022 |
|||
- | - | - | nnb |
> 6,1 |
Indicatoren bij het strategische doel 3: Ontwikkelen van een organisatie waarbij het resultaat voorop staat en alles draait om het willen bereiken van de afgesproken doelen met een efficiënte en rechtmatige inzet van middelen.
11.3.1 De mate waarin de in de centrale planningslijst opgenomen activiteiten worden gerealiseerd. |
||||
2015 | 2016 | 2017 |
2018 |
Streefwaarde 2022 |
80% | 87% | 85% |
89% |
> 85% |
Wat gaan we daarvoor doen
Planning en control |
Portefeuillehouder: |
Activiteiten: | Uitvoering in 2020: |
1. Verbeteren planning en control cyclus. |
1. Implementeren van nieuwe processen en systemen in de planning en control-cyclus. |
2. Uitvoeren jaarlijks onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van (delen van) programma’s en paragrafen en van (onderdelen van) de organisatie-eenheden. |
2. Uitwerken van onderzoeksopdrachten ter verlaging van de (overhead)kosten. |
Collegeprogramma 2018-2022: | |
3. De Verordening hondenbelasting is ingetrokken. |
3. Intrekken verordening vindt plaats per 2022. |
4. De legesverordening is aangepast (vergroend). |
4. Gerealiseerd. |
5. Een uitgevoerd onderzoek naar een ander systeem voor toeristenbelasting, waarbij de recreatiesector wordt betrokken. |
5. Afronden onderzoek. |
Toelichting: 3. Er is in de meerjarenbegroting geen structurele financiële ruimte voor deze activiteit. Dat leidt er toe dat deze activiteit pas na 2023 tot uitvoering kan komen. 3-5. De activiteiten zijn uitwerkingen van het kader financieel- en belastingbeleid uit het coalitieakkoord. |
Burger en bestuur |
Portefeuillehouder: |
Activiteiten: | Uitvoering in 2019: |
1. Actualiseren van de Strategische visie op communicatie. |
1. Afronden besluitvorming geactualiseerde visie. |
Collegeprogramma 2018-2022: | |
2. Een geactualiseerd actieplan voor het toepassen van werkwijzen en instrumenten voor inwonerparticipatie. |
2. Gerealiseerd. |
3. Inwonerparticipatie is geborgd in de daarvoor in aanmerking komende werkprocessen. |
3. Inwonerparticipatie borgen in de werkprocessen. |
4. Een uitgevoerd onderzoek naar een adequaat instrumentarium voor actieve communicatie met de samenleving. |
4. Afronden onderzoek naar adequaat instrumentarium voor actieve communicatie. |
5. De inzet van een actueel instrumentarium is geborgd in de organisatie. |
5. Het actuele instrumentarium borgen in de organisatie. |
6. Een gerealiseerd actieplan om verbinding tussen samenleving en gemeente te verstevigen. |
6. Opstellen actieplan. |
7. Het faciliteren van de uitwerking van de raadsagenda voor deze bestuursperiode. |
7. Uitvoeren van het door de raad, in afstemming met het college, opgestelde jaarplan. |
Toelichting: 2. De notitie “Inwonerbetrokkenheid en gemeentebestuur” is het resultaat van een heidag van de raad (nov. 2016). Als specifiek aandachtspunt in het coalitieakkoord is opgenomen dat deze notitie de leidraad vormt voor de uitwerking van het thema “Verbindende overheid” uit het coalitieakkoord. 6. De insteek is een gezamenlijk actieplan van raad en college (coproductie). 2-7. De activiteiten zijn uitwerkingen van prestatieafspraken 1 en 2 behorend bij het speerpunt “Participeren van inwoners en organisaties”, prestatieafspraak 4 behorend bij het speerpunt “Modern openbaar bestuur” uit het coalitieakkoord. |
Organisatie |
Portefeuillehouder: |
Activiteiten: | Uitvoering in 2020: |
1. Verbeteren informatieveiligheid. |
1. Vaststellen en uitvoeren jaarplan informatiebeveiliging. |
2. Invullen gevolgen Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. |
2. Uitvoeren jaarplan. |
3. Invoeren Wet Generieke Digitale Infrastructuur(WGDI). |
3. Start van een project gegevensmanagement waarin de onderdelen vanuit de WGDI die al beschikbaar, maar nog niet gerealiseerd zijn, meegenomen worden. |
4. Vernieuwing technische apparatuur raadzaal. |
4. Digitale techniek installeren. |
5. Actualiseren nota verbonden partijen. | 5. Opstellen van en besluitvorming over geactualiseerde nota verbonden partijen. |
Collegeprogramma 2018-2022: | |
6. Het programma voor organisatieontwikkeling is geïmplementeerd met als resultaat: a. de medewerkers zijn getraind invulling te geven aan een ondernemende, op netwerken en samenwerking gerichte organisatie. |
6. Uitvoeren jaarplan. |
Toelichting: 2. De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is sinds 25 mei 2018 van kracht. De verordening vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en regelt de bescherming van persoonsgegevens van natuurlijke personen 6. Het programma is opgezet om gestructureerd en in samenhang die inspanningen te realiseren die nodig zijn om de gemeentelijke organisatie sterk en toekomstbestendig te maken. Het programma is onder meer gericht op het personeelsbestand, procesmatig en zaakgericht werken en de werkomgeving (gemeentehuis). In de paragraaf bedrijfsvoering is een verdere uitwerking hiervan opgenomen De activiteit is een uitwerking van prestatieafspraak 5 behorend bij het speerpunt “Modern openbaar bestuur” uit het coalitieakkoord. |
Dienstverlening |
Portefeuillehouder: |
Activiteiten: | Uitvoering in 2020: |
1. Vormgeven van e-overheid. |
1. Uitvoeren jaarplan. |
2. Bewaren van documenten in een e-depot. |
2. Onderzoek naar het vormen van een e-depot. |
Collegeprogramma 2018-2022: | |
3. Een geactualiseerde visie op dienstverlening inclusief servicenormen is opgesteld. |
3. Opstellen visie op dienstverlening en servicenormen. |
4. Een geactualiseerd implementatieplan KCC is opgesteld. |
4. Start actualisatie implementatieplan KCC. |
Toelichting: 1. Digitale Agenda 2020 is de overheidsbrede agenda voor het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers en geeft richting aan het gemeentelijk uitvoeringsplan. 2. De gemeente werkt grotendeels digitaal. Deze digitale informatie dient duurzaam en toegankelijk bewaard te worden (archiefwet). 3. De actualisatie van het implementatieplan KCC volgt nadat de visie op dienstverlening inclusief de servicenormen is vastgesteld. De actualisatie van het implementatieplan KCC volgt nadat de visie op dienstverlening inclusief de servicenormen is vastgesteld 3-4. De activiteiten zijn uitwerkingen van prestatieafspraak 3 behorend bij het speerpunt “Modern openbaar bestuur” uit het coalitieakkoord. |
Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 3.091 | 3.182 | 2.999 | 3.503 | 3.959 | 4.756 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 37 | 17 | 87 | 62 |
Lasten totaal | 3.091 | 3.182 | 3.036 | 3.520 | 4.046 | 4.818 |
Baten bestaand beleid | 610 | 404 | 385 | 379 | 353 | 335 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 610 | 404 | 385 | 379 | 353 | 335 |
Saldo | -2.481 | -2.778 | -2.651 | -3.141 | -3.693 | -4.483 |
Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000 | |||||||
LASTEN | Begrotingsjaar | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Budgetten: | |||||||
1. | Uitvoering raadsagenda | 20 | - | - | - | ||
2. | Stelpost beleidsintensiveringen | 17 | 17 | 87 | 62 | ||
Totale financiële gevolgen voor de lasten | 37 | 17 | 87 | 62 |
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Omschrijving
De algemene dekkingsmiddelen kenmerken zich door hun vrije bestedingsdoel. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de onroerendezaakbelastingen. In het overzicht worden dan ook de baten vermeld die niet reeds in de diverse programma’s zijn opgenomen.
In dit hoofdstuk is eveneens het in de begroting opgenomen bedrag voor ‘onvoorziene uitgaven’ opgenomen.
Wat is de stand van zaken
Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Woonlasten éénpersoonshuishouden |
|||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
610 | 578 | 544 | 602 |
Woonlasten meerpersoonshuishouden |
|||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
687 | 662 | 620 | 679 |
WOZ-waarde woningen |
|||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
266 | 262 | 262 | 275 |
Overzicht
De in het onderstaande overzicht vermelde bedragen zijn netto bedragen. Dit houdt in dat op de verkregen baten de daarop betrekking hebbende kosten (zoals direct toerekenbare uren en invorderingskosten) in mindering gebracht.
Bedragen * € 1.000
Realisatie |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
|
Lokale heffingen |
7.746 |
8.674 |
8.137 |
8.382 |
6.342 |
7.241 |
Algemene uitkering |
44.535 |
46.150 |
48.751 |
49.102 |
49.365 |
50.530 |
Dividend uitkeringen |
246 |
129 |
166 |
166 |
166 |
166 |
Saldo financieringsfunctie |
1.645 |
1.745 |
1.745 |
1.744 |
1.709 |
1.709 |
Overige alg. dekkingsmidd. |
-139 |
-103 |
-125 |
-128 |
-128 |
-128 |
Totaal |
54.033 |
56.595 |
58.674 |
59.267 |
57.454 |
59.518 |
Onvoorziene uitgaven |
- |
-89 |
-89 |
-89 |
-89 |
-89 |
Lokale heffingen
De belastingopbrengsten in het bovenstaande overzicht zijn opgenomen zonder rekening te houden met de kwijtschelding. Voor een inhoudelijke toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.
Algemene uitkering
De Algemene uitkering is gebaseerd op de mei circulaire 2020. Op basis van deze circulaire is een berekening gemaakt waaruit de volgende inkomsten blijken:
bedragen * € 1.000
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|
Algemene uitkering autonoom |
43.574 |
44.077 |
44.570 |
45.789 |
Integratie uitkering sociaal domein |
5.301 |
5.149 |
4.919 |
4.865 |
Algemene uitkering totaal |
48.875 |
49.226 |
49.489 |
50.654 |
De ontwikkelingen in de algemene uitkering zijn verwerkt in de programmabegroting 2020-2023.
Dividend
Dividend wordt ontvangen van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en van Waterbedrijf Vitens.
Saldo financieringsfunctie
Onder het saldo van de financieringsfunctie moet worden verstaan het saldo van (a) de betaalde rente over de aangegane leningen en over de aangetrokken middelen in rekening-courant en (b) de ontvangen rente over de uitzettingen inclusief de doorbelasting rente naar de programma’s.
Overige algemene dekkingsmiddelen
Dit betreft de jaarlijkse toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren.
Onvoorzien
Dit bedrag is in de begroting beschikbaar voor uitgaven welke onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar zijn. De besteding hiervan vindt plaats in het kader van de voortgangsrapportage.
Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 611 | 455 | 680 | 647 | 682 | 682 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | -24 | -24 |
Lasten totaal | 611 | 455 | 680 | 647 | 658 | 658 |
Baten bestaand beleid | 54.643 | 57.051 | 59.933 | 60.403 | 58.586 | 59.896 |
Baten nieuw beleid | - | - | -668 | -579 | -563 | 191 |
Baten totaal | 54.643 | 57.051 | 59.265 | 59.824 | 58.023 | 60.087 |
Saldo | 54.032 | 56.596 | 58.585 | 59.177 | 57.365 | 59.429 |
Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000 | |||||||
LASTEN | Begrotingsjaar | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Budgetten: | |||||||
1. | Afschaffen hondenbelasting (wegvallende lasten) | - | - | -24 | -24 | ||
Totale financiële gevolgen voor de lasten | - | - | -24 | -24 | |||
BATEN | Begrotingsjaar | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Budgetten: | |||||||
1. | Teruggave precariobelasting (opbrengst 2018) | -754 | -754 | -754 | - | ||
2. | Verhoging onroerende zaak belasting (OZB) | 86 | 175 | 267 | 267 | ||
3. | Afschaffen hondenbelasting (wegvallende baten, vanaf 2022) | - | - | -76 | -76 | ||
Totale financiële gevolgen voor de baten | -668 | -579 | -563 | 191 |
Overhead
Omschrijving
De overheadkosten zijn de kosten die verband houden met de sturing en ondersteuning van de primaire processen van de gemeente. Het uitgangspunt is dat kosten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de betreffende taken/activiteiten. Dit betekent dat alle bedrijfskosten die direct verbonden zijn aan activiteiten, taken en producten die gericht zijn op de externe klant niet onder de overheadkosten vallen.
Wat is de stand van zaken
Verplichte indicator vanuit de regelgeving bij dit programma.
Overheadkosten |
|||
Begroting 2018 | Jaarrekening 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 |
11,6% | 11,7% | 12,5% | 12,2% |
Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 8.905 | 10.717 | 9.109 | 8.766 | 8.734 | 8.734 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 840 | 427 | 543 | 662 |
Lasten totaal | 8.905 | 10.717 | 9.949 | 9.193 | 9.277 | 9.396 |
Baten bestaand beleid | 267 | 156 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 267 | 156 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Saldo | -8.638 | -10.561 | -9.790 | -9.034 | -9.118 | -9.237 |
Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000 | |||||||
LASTEN | Begrotingsjaar | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Budgetten: | |||||||
1. | Doorontwikkeling datagestuurd werken | 10 | 3 | 3 | 3 | ||
2. | Raadsinformatiesysteem Notubiz | 50 | - | - | - | ||
3. | Backofficesysteem en regiesysteem sociaal domein | 250 | 75 | 75 | 75 | ||
4. | Bewaring documenten in E-depot (archiefwet) | 40 | - | - | - | ||
5. | Vernieuwing technische apparatuur raadzaal | 100 | - | - | - | ||
6. | Ontwikkeling zaakgericht werken | 30 | - | - | - | ||
7. | Ontwikkeling 'Sterke werknemers' | 43 | 43 | 43 | 43 | ||
Dekking binnen de bestaande formatie | - | -43 | -43 | -43 | |||
8. | Projectleiding verkiezingen | 25 | 25 | 25 | 25 | ||
9. | Beleidsontwikkeling Dienstverlening | 82 | - | - | - | ||
10. | Beleid en uitvoering nieuwe wet verplichte ggz | 48 | 48 | 48 | 48 | ||
11. | Subsidieadviseur afdeling ruimte | 45 | 45 | 45 | 45 | ||
Dekking door lagere struct. lasten (verdient zichzelf terug) | -45 | -45 | -45 | -45 | |||
12. | Beleidsontwikkeling sport, cultuur en accountschap ketenpartners | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
13. | Vervanging geautomatiseerd systeeem financiele administratie | 78 | 110 | ||||
Dekking uit reserve ICT | -78 | -110 | |||||
14. | Verdere uitvoering ICT visie | 123 | 187 | 187 | 187 | ||
Dekking uit reserve ICT | -123 | -187 | -187 | -187 | |||
Investeringen: | Investeringsbedrag: | ||||||
1. | Vervanging bedrijfsmiddelen; ict investeringen | 1.602 | 112 | 226 | 342 | 461 | |
Totale financiële gevolgen voor de lasten | 840 | 427 | 543 | 662 |