Bijlagen

1 | Toelichting autonome ontwikkeling bestaand beleid (budgetprognose)

Budgetprognose

Terug naar navigatie - Budgetprognose

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

Onderwerp Fin. consequenties t.o.v. bestaand beleid 2024 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) Auto- risatie
2024 2025 2026 2027
Saldo begroting -769.442 -769.442 -769.442 -769.442
Programma 1 en 3 Opgroeien in Epe en Zorg en opvang
Grip op zorg: resultaat uitgavenverlaging - 97.000 97.000 97.000 M
Onttrekking reserve sociaal domein vervalt - -97.000 -97.000 -97.000
Hier is opgenomen het financiële effect van de bezuinigingsoperatie 'Grip op zorg', waartoe in juli 2020 door de raad is besloten. Het betreffen uitgavenverlagingen uit de bezuinigingstaakstelling, die tijdelijk uit de reserve sociaal domein worden gedekt. Vanaf 2025 is het effect structureel in de begroting verwerkt.
Besparing jeugdzorg maatregelen Rijk - 850.000 850.000 850.000 C
De uitvoering van de hervormingsagenda jeugd moet tot minder uitgaven (tekort) voor jeugdzorg moeten leiden. Een deel van de besparing valt volledig onder de verantwoordelijkheid van het Rijk. Welke maatregelen het Rijk gaat treffen is nog niet bekend. Conform de richtlijn van de provincie is hiervoor een stelpost opgenomen vanaf 2025. We lopen hierbij wel een risico omdat nog onduidelijk is wat het Rijk gaat doen en of de te treffen maatregelen daadwerkelijk tot deze besparing voor Epe gaat leiden.
Autonome stijging volume Wmo - -85.000 -164.000 -253.000 M
Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk (naast de loon- en prijsstijging) ook voor volumestijging niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is gebaseerd op een volumegroei van de afgelopen jaren. De autonome loon- en prijsstijgingen zijn opgenomen onder programma 11.
Vraagafhankelijk vervoer - -38.000 -82.000 -130.000 M
De bijdrage voor vraagafhankelijk vervoer stijgt de komende jaren. Het vervoersvolume is nog niet op het niveau van voor de pandemie. Voor de komende jaren zit hier een opbouw in aan verwacht vervoersvolume conform landelijke trend. Daarnaast valt een subsidie van de provincie weg conform de begroting van PlusOv.
Leerlingenvervoer - -48.000 -100.000 -156.000 M
De bijdrage voor leerlingen vervoer stijgt de komende jaren omdat het vervoersvolume stijgt.
Oekraïense vluchtelingen p.m. p.m. p.m. p.m. C
Compensatie door het rijk p.m. p.m. p.m. p.m.
Door de oorlog in Oekraïne worden er Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Het verloop van het aantal in 2023 en 2024 is nog onbekend. Het is niet duidelijk of er meer Oekraïense vluchtelingen zullen volgen of dat er weer teruggaan. Voor de huisvesting, begeleiding, leefgeld en uitvoering worden kosten gemaakt. Tegenover deze kosten zal een vergoeding van het rijk worden ontvangen. De totale lasten en baten zijn nog onbekend.
Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve voor huisvesting van vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen, samen met de middelen die van het rijk worden ontvangen, in te zetten voor huisvesting van deze doelgroepen.
Huishoudelijke ondersteuning - -230.000 -223.000 -232.000 C
In de meicirculaire 2023 zijn extra structurele middelen beschikbaar gesteld voor compensatie van de extra kosten door de aanzuigende werking van het abonnementstarief Wmo. Dit betreft met name huishoudelijke ondersteuning.
Eigen bijdrage Wmo - - 478.000 499.000 C
In de meicirculaire 2023 zijn de consequenties opgenomen voor de afschaffing van het abonnementstarief Wmo per 1-1-2026. Er wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage ingevoerd. De baten die hier zijn opgenomen zijn gelijk aan de vermindering van de algemene uitkering. Onzeker is of dit bedrag een reële eigen bijdrage voor gemeente Epe is. De komende jaren zal dit nog verder uitgewerkt worden.
Programma 2 Actief in Epe
Deelname regionaal Cultuur- en Erfgoedpact (2022-2024) - 8.300 8.300 8.300 M
Dekking reserve kunst openbare ruimte (950100) - -8.300 -8.300 -8.300
Samen met de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde Nunspeet, Oldebroek en Putten wordt een vervolg gegeven aan het Cultuur- en Erfgoedpact voor de jaren 2022-2024. Daarvoor zijn middelen in de begroting opgenomen. Vanuit de provincie worden deze middelen verdubbeld om te komen tot een duurzame culturele infrastructuur. Dit vervalt vanaf 2025.
Subsidie Sport- en Dorpscentrum Vaassen (SDV) -100.000 - - - C
Door SDV is een extra verhoging van de subsidie gevraagd van € 100.000 structureel boven de indexatie. Het sport- en dorpscentrum heeft door stijgende kosten (houtprijs, CAO en nieuw energiecontract) hogere kosten begroot dan de reguliere indexatie. Het sport- en dorpscentrum heeft al de huurprijzen verhoogd en de temperatuur van het zwemwater verlaagd om de kosten te drukken. Na indexering blijft een tekort van € 100.000 over. Daarnaast is er al een aantal jaren een tekort van nogmaals € 100.000 voor de reservering groot onderhoud, met name voor de Wieken. Dat is nu niet meegenomen in de begroting. In afwachting van de resultaten van onderzoek naar het toekomstig gebruik van SDV, dat naar verwachting plaats vindt in 2024, wordt de verhoging nu alleen voor 2024 opgenomen. Omdat dit niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is dit hier opgenomen voor 2024.
Programma 5 Ruimte en wonen
Wet goed verhuurderschap -19.000 -19.000 -19.000 -19.000 C
Gemeenten krijgen vanaf 2024 de mogelijkheid om malafide verhuurderschap en discriminatie op de verhuurmarkt aan te pakken. Er worden landelijk algemene regels opgesteld. Er zijn middelen door het Rijk beschikbaar gesteld om een meldpunt en handhaving op de regels te kunnen implementeren en uitvoeren. Omdat de uitgavenverhoging nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is deze hier opgenomen voor 2024 en verder.
Programma 6 Epe op orde
Areaalaccres uitgaven openbare ruimte - -28.320 -65.937 -99.601 M
Toename van de woningvoorraad betekent dat in de meerjarenramingen rekening moet worden gehouden met een autonome toename van kosten. Het betreft een toename in de kosten van onderhoud van de openbare ruimte.
Programma 7 Duurzaamheid
Doorberekening hogere lasten in de rioolheffing - 242.500 485.000 485.000 M
Verlaging onttrekking aan de voorziening riolering - -242.500 -485.000 -485.000
De structureel hogere (kapitaal)lasten van de riolering kunnen niet meer worden gedekt door de afgesproken stijging van het tarief van de rioolheffing (indexatie + extra 1,9%). In 2024 worden de hogere lasten volledig gedekt door een onttrekking aan de voorziening riolering. In 2025 wordt de helft van de extra stijging doorberekend in het tarief van de rioolheffing; de andere helft wordt gedekt door een onttrekking aan de voorziening. Vanaf 2026 worden de hogere lasten volledig doorberekend in het tarief.
Programma 9 Bedrijvigheid
Organisatiekosten Routebureau Veluwe -6.000 -6.000 -6.000 -6.000 M
Het Routebureau Veluwe verzorgt beheer recreatie routesystemen. Vanwege verzelfstandiging van dit bureau worden de kosten apart in rekening gebracht. Het betreffen de organisatiekosten routebureau. Hiermee nemen de bestaande beheerkosten toe. Omdat de uitgavenverhoging nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is deze hier opgenomen voor 2024 en verder.
Programma 10 Weer aan het werk
Vervoer inwoners Beschut Werk -26.000 -26.000 -26.000 -26.000 M
Dekking uit beschikbare stelpost 26.000 26.000 26.000 26.000
Mede in het verlengde van Breedoffensief Budget vervoer moeten we voor inwoners in het kader van Beschut Werk vervoerskosten betalen. Dit is een taak voor de gemeente, het Rijk draagt hierin niet bij. Het aantal inwoners hiervoor is nu nog erg beperkt, maar kan groter worden. Dit kan bekostigd worden uit de beschikbare stelpost voor nieuwe doelgroepen. Als er meer vervoer nodig mocht zijn dan kunnen de kosten daarvan gedekt worden uit de reserve Participatie. Omdat dit nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is dit hier opgenomen voor 2024 en verder.
Participatiewet / uitvoering Lucrato / uitvoering WSW - 144.000 255.000 373.000 C
Betreft de aanpassing (verlaging) van het uitgaven budget conform de verlaging van het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De rijksmiddelen participatie (wsw) worden 'doorgegeven' aan Lucrato. Vooralsnog verwacht Lucrato dat de daling van de rijksmiddelen gepaard gaat met een daling van het aantal wsw-ers. In de meicirculaire 2023 is voor de wsw (onderdeel participatie) voor Epe opgenomen voor 2024: € 3.802.419 2025: € 3.658.044 2026: € 3.547.487 2027: € 3.429.331
Participatiewet / nieuwe begeleiding - -12.000 -24.000 -36.000 C
Aanpassing van het uitgaven budget conform de mutaties in het rijksbudget in de integratie-uitkering participatie en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo budgettair neutraal. Bijdrage participatie beschut werk (meicirculaire): 2024: € 143.598 2025: € 155.394 2026: € 167.290 2027: € 179.183
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (ondernemers) - - -48.500 -48.500 M
Ingaande 1-1-2021 is de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking getreden. Door deze wet heeft de gemeente o.a. tot taak te zorgen voor schuldhulpverlening aan ondernemers, gericht op ondernemers die een natuurlijk persoon zijn (eenmanszaak, maatschap, VOF of CV). Voor de uitvoering van deze taak was tijdelijk budget opgenomen in de begroting tot en met 2025 (dekking uit reserve herstel en stimuleringsagenda/corona). Omdat het een wettelijke taak betreft, lopen de kosten door na 2025.
Programma 11 Bestuur en organisatie
Verkiezingen - 85.500 - -35.000 M
Per verkiezing wordt als algemeen uitgangspunt € 85.500 geraamd in de (meerjaren)begroting. In 2024 staan de verkiezingen voor het Europees parlement gepland (deze zijn in de basis 2024 opgenomen), in 2025 zijn er geen verkiezingen (voordeel t.o.v. de basis 2024) en in 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. In 2027 zijn er verkiezingen voor Provinciale staten en Waterschap.
Gemeenteraadsverkiezingen - -17.000 -29.000 - M
De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 start in 2025. Inmiddels is het een gebruik geworden dat de stemwijzer wordt ingezet en dat mogelijkheden worden geboden voor de cursus politiek actief. Hiervoor is een budget opgenomen in 2025. Voor 2026 is budget nodig voor o.a. communicatie en voor diverse activiteiten rond het afscheid van vertrekkende en het aantreden van nieuwe raadsleden, inclusief een inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden.
Autonome loonstijging (incl. sociaal domein) - -891.000 -1.673.000 -2.382.000 M
Autonome prijs- en inkomstenstijging (excl. sociaal domein) - -445.000 -897.000 -1.357.000 M
Autonome stijging prijzen sociaal domein (indexatie) - -307.000 -619.000 -936.000 M
De berekeningen van de autonome loon-, prijs- en inkomsten-stijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor gegeven zijn m.b.t. de ontwikkeling van het percentage 'prijs overheidsconsumptie netto materieel (imoc)' en de verwachte loonstijging waar de meicirculaire 2023 van uit gaat. Voor de jaren 2025 t/m 2027 worden de volgende percentages gehanteerd: - prijzen: resp. 1,6%, 1,6%, 1,6% (verwachte prijsontwikkeling overheidsconsumptie, netto materieel, imoc); - lonen: resp. 5,4%, 4,5%, 3,9%. Voor prijs- en inkomstenstijging is het saldo van beide weergegeven. Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk voor loon- en prijsstijging voor het sociaal domein niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, is hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen.
Stelpost stabilisatie energiekosten (gas en elektriciteit) - 125.000 250.000 375.000 M
De ontwikkeling van de energieprijzen (explosieve stijging van de tarieven!) brengt aanzienlijk hogere uitgaven met zich mee. Hiervoor is in de begroting 2023 een stelpost opgenomen voor 2023 tot en met 2025; in de nieuwe begroting 2024 zijn de hoge tarieven structureel in de basis opgenomen. In de eerste jaren is er nog gedeeltelijke dekking uit de eenmalige middelen. Deze dekking valt weg vanaf 2025. Nu wordt aanvullend gekozen voor een (kostenverlagende) stelpost, vanaf 2025, vanuit de veronderstelling dat de energiekosten in de komende jaren zullen dalen en stabiliseren op een lager niveau dan nu het geval is. De ontwikkeling blijft echter onzeker.
Personele kosten ten laste van grondbedrijf en investeringen - -25.000 -50.000 -75.000 M
In het kader van het financieel toezicht is door de provincie geadviseerd de toerekening van personele kosten aan investeringen en aan de bouwgrondexploitatie te beperken. Gelet op het advies van de provincie wordt deze toerekening gefaseerd afgebouwd.
Verzekeringen; taxatie gemeentelijke eigendommen - -16.000 - - M
Om de juiste verzekerde waarden van de gemeentelijke opstallen en inventarissen te bepalen is het noodzakelijk om voor de opstallen eens per 6 jaar en voor de inventarissen eens per 3 jaar een taxatie te laten uitvoeren. In 2025 worden de inventarissen getaxeerd (€ 16.000). De opstallen worden na het realiseren van het masterplan getaxeerd en daarna weer in 2028.
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering 2024-2027 - 3.214.000 -485.000 1.031.000 M
In de begroting 2024 is de Algemene Uitkering op basis van de meicirculaire 2023 geraamd op een bedrag van € 66.228.000. Voor de jaren 2025 t/m 2027 is de raming: - 2025: € 69.442.000 - 2026: € 65.743.000 - 2027: € 67.259.000 Een toelichting op de ontwikkeling van de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is.
Algemene uitkering Incidentele middelen jeugd - - 482.000 358.000 M
Epe ontvangt ter compensatie van het tekort op de middelen jeugd voor 2024 € 2.366.344. De middelen voor 2024 en 2025 blijken uit de meicirculaire 2023. De Provincie heeft aangegeven dat gemeenten in de jaarschijven 2026 en 2027 de middelen, zoals die in de Hervormingsagenda zijn afgesproken, als structurele en reële raming mogen meenemen in hun meerjarenraming. De raming ziet er zo uit: 2025: € 1.457.701 2026: € 481.941 2027: € 358.062
Herijking algemene uitkering (incl. sociaal domein) - -100.000 -100.000 -100.000 M
Dit betreft een stelpost voor het risico van het negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (vanaf 2023). De herijking is met ingang van 2023 ingevoerd. Rekening houdend met het feit dat de uitkomst een tussenstand is en met een aantal onzekerheden is omgeven, is het risico op een nadeel voor Epe in de meerjarenbegroting voorlopig opgenomen voor een bedrag van (afgerond) € 3,00 per inwoner.
Opbrengst OZB; woningen en niet-woningen - 153.000 304.000 466.000 M
Betreft stijging als gevolg van toename aantal objecten en in de jaren 2025-2027 een geïndexeerde stijging van de tarieven.
Opbrengst OZB; teruggave hogere opbrengst 2023 - 104.000 104.000 104.000 M
Dekking reserve OZB - -104.000 -104.000 -104.000
Eenmalig hogere opbrengst 2023 (a.g.v. hogere WOZ waarden in 2023) wordt 'terug gegeven' in 2024, waardoor de opbrengst in 2025 weer terug gaat naar het 'oude' niveau. De dekking uit de reserve in 2024 vervalt weer m.i.v. 2025.
Wet Open Overheid - -16.000 -16.000 39.000 M
De Wet Open Overheid (Woo) is in 2022 in werking getreden. De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en deze wet moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijk wordt. Daarvoor wordt een aantal maatregelen genomen. In de algemene uitkering zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld. Vanaf 2022 is een stelpost opgenomen voor de uitgaven, gebaseerd op de middelen die in de algemene uitkering beschikbaar zijn gesteld (basis 2024: € 129.000). De stelpost loopt op naar € 145.000 in 2025. Na 2026 vervalt het tijdelijke bedrag van € 55.000.
Programma Overhead
Generatiepact (2023-2026) - -25.000 -50.000 50.000 M
Dekking uit reserve eenmalige dekkingsmiddelen - 25.000 50.000 -50.000
Goed werkgeverschap betekent ook vitaal leeftijdsbeleid. Het generatiepact is hier een onderdeel van. Deze regeling is erop gericht om medewerkers vanaf 62 jaar de mogelijkheid te bieden om hun beroep tot aan hun pensioengerechtigde datum duurzaam te kunnen uitoefenen. Dit bevordert doorstroom en vitaliteit van mensen. Betreft een budget voor een periode van 4 jaar (2023-2026). Het bedrag wordt toegevoegd aan de bestaande reserve en de uitgaven worden er jaarlijks uit gedekt. In 2023 is € 25.000 toegevoegd, voor 2024 is € 50.000 opgenomen in de basis; dit bedrag loopt op in 2025 en 2026 en vervalt vanaf 2027.
Reserve organisatieontwikkeling p.m. p.m. p.m. p.m. M
Om de middelen die in de begrotingen 2022 en 2023 beschikbaar zijn gesteld voor verbetering van de dienstverlening en voor organisatieontwikkeling ook in de jaren na 2023 te kunnen inzetten, wordt een nieuwe reserve organisatieontwikkeling ingesteld. Aan deze reserve worden ook jaarlijks toegevoegd de middelen die vanuit beschikbare personele budgetten aan het einde van het jaar resteren, zodat deze kunnen worden ingezet voor knelpunten op het gebied van personeel en organisatie in het jaar daarna; deze middelen werden tot nu toe toegevoegd aan de reserve langdurig zieken/voormalig personeel. Uit het oogpunt van transparantie en inzicht wordt in de jaarrekening 2023 de nieuwe reserve ingesteld. Het aan organisatie ontwikkeling toe te rekenen deel zal worden overgeheveld naar de nieuwe reserve en de toevoeging vanuit de personele budgetten zal dan eveneens worden verwerkt t.b.v. inzet in 2024 en verder.
Energie en warmte - incidenteel 2023-2030 -6.040 -11.704 - - C
Dekking uit middelen van het rijk (klimaatakkoord) 6.040 11.704 - -
De middelen uit 2023 zijn in de basis, conform de richtlijn van de provincie, structureel opgenomen voor de jaren 2024-2027. Voor de jaren 2024 en 2025 is meer geld beschikbaar dan wat gemeenten in totaal in 2023 zullen ontvangen.
Tijdelijke formatieuitbreiding KCC/burgerzaken -37.000 -37.000 -37.000 -37.000 M
Vanaf 2014 is sprake van de verlengde geldigheid van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. Dit heeft effect op het aantal aanvragen vanaf 2024. Er is tijdelijk extra formatie nodig voor de komende 5 jaar om het aantal aanvragen te kunnen behandelen. Hier staan hogere legesopbrengsten tegenover. Omdat de uitgavenverhoging nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is deze hier opgenomen voor 2024 en verder.
Resultaatbestemming
Afbouw onttrekking reserve verkoop aandelen Veluwse Nutsbedrijven (VNB) - -20.000 -26.289 -26.289 M
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve verkoop aandelen VNB (930040) in één keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd.
Afbouw onttrekking reserve winstuitkering NUON - -10.000 -17.459 -17.459 M
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve egalisatie winstuitkering NUON (930030) in één keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd.
Toevoeging resp. onttrekking aan reserve jeugdzorg (extra rijksmiddelen) - 909.000 1.885.000 2.008.000 M
De extra middelen voor jeugdzorg die worden ontvangen van het rijk, worden in eerste instantie (vanaf 2022) gereserveerd, voor zover deze niet worden uitgegeven. Hiervoor wordt ingaande 2022 een nieuwe reserve ingesteld. Vanaf 2024/2025 zijn de middelen van het rijk niet meer toereikend en zal de reserve worden ingezet om het tekort te dekken. Op termijn zal een evaluatie inzicht moeten geven in de ontwikkeling van de noodzakelijke uitgaven en de beschikbare financiële dekkingsmogelijkheden.
Technische mutaties budgetprognose -100.000 886.163 592.163 752.263 M
Het gaat hier om een aantal financieel-technische mutaties, zoals de vrijval van kapitaallasten (rente en afschrijving) en diverse posten die incidenteel voor 2024 in de basis zijn opgenomen en die daarom wegvallen vanaf 2025. Een specificatie van deze post is op verzoek via de griffier beschikbaar.

2 | Toelichting voortzetting (nieuw) beleid uit de vorige meerjarenbegroting

Toelichting nieuw beleid uit de vorige meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid uit de vorige meerjarenbegroting

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

 
Onderwerp Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2024 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) Auto- risatie
2024 2025 2026 2027
Programma 1 Opgroeien in Epe
Bijdrage in exploitatie Van der Reijdenschool -40.000 -40.000 -40.000 p.m. M
Dekking uit reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen 40.000 40.000 40.000 p.m.
Het gebouw van de Van der Reijdenschool is gebouwd voor 200 leerlingen. Met een aantal van rond de 55 leerlingen en de daarop gebaseerde rijksbijdrage aan de school kan het bestuur de materiele exploitatie niet meer sluitend krijgen. Er is een jaarlijks tekort van ca. € 40.000 op de exploitatie die het bestuur met het aanspreken van de reserves niet vol kan houden. Er wordt, als onderdeel van het actiekader onderwijs, nader onderzoek gedaan naar toekomstbestendige onderwijshuisvesting voor de Van der Reijdenschool. Dit is nog niet afgerond. De gemeente heeft ten aanzien van onderwijshuisvesting een wettelijke verplichting (renovatie/nieuwbouw). Als overbrugging naar deze structurele, toekomstbestendige oplossing wordt een subsidie beschikbaar gesteld als bijdrage in de exploitatie. Bij deze oplossing geldt wel dat schoolbesturen geen beroep doen op de doorbetalingsregeling.
Uitvoering Koersdocument duurzame kindvoorzieningen en integraal huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen (IHP) -500.000 -500.000 p.m. p.m. C
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) 500.000 500.000 p.m. p.m.
Ingaande 2019 is gestart met de vorming van een reserve voor de realisatie van toekomstige onderwijsvoorzieningen. Basis daarvoor is het Actiekader Onderwijs. Het koersdocument duurzame kindvoorzieningen is een verdere verdieping. Per gebied (gebiedsgericht werken) is omschreven hoe de voorzieningen verder vorm gegeven kunnen worden. Elk gebied krijgt uiteindelijk een concreet plan. De reserve die gevormd wordt, wordt ingezet ter dekking van kosten rondom onderwijshuisvesting. Met het opstellen van een IHP voor de komende 15 jaren is meer duidelijk geworden hoe hoog de investeringen zullen moeten worden in de schoolgebouwen. In de periode 2019 tot en met 2025 wordt conform de huidige begroting jaarlijks € 500.000 toegevoegd aan de reserve onderwijshuisvesting. Met deze toevoegingen wordt geanticipeerd op de verwachte investeringen voortvloeiende uit het IHP (renovaties, duurzaamheid, IKC's, uitbreidingen). Onderstaand zijn grote aanvullende investeringsbedragen opgenomen, conform de bedragen in de begroting 2023-2026, waarmee in de komende jaren aan de gemeentelijke verplichting invulling kan worden gegeven. Gelet op het IHP, waarin de noodzakelijke investeringen (en ambities) zijn opgenomen, is duidelijk dat op langere termijn forse aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn.
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) -1.830.000 -2.787.000 -1.300.000 - C
Dekking uit reserve eenmalige dekkingsmiddelen - - 1.300.000 -
Het gemeentelijk Integraal Huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen (IHP) maakt voor elke school inzichtelijk wat de investeringen voor de komende jaren gaan worden op het gebied van verbouw, renovatie, nieuwbouw. Voor de uitgaven is een aantal jaren geleden al een specifieke reserve ingesteld waaraan periodiek middelen worden toegevoegd. De berekeningen in het IHP gaan uit van algemene indicatieve bedragen per m2. In het plan is nog geen rekening gehouden met de specifieke (financiële) omstandigheden per school. Inmiddels is echter wel duidelijk dat voor de uitvoering van het IHP in de komende jaren aanzienlijk veel meer financiële middelen nodig zijn dan het bedrag dat tot nu toe binnen de reserve beschikbaar is. Een belangrijke factor hierbij is ook de ontwikkeling van de bouwprijzen. Daarom zijn in de begroting 2023-2026 forse investeringsbedragen opgenomen, zodat aan de gemeentelijke verplichting in de komende jaren invulling kan worden gegeven. Voor de eerstkomende jaren staan de volgende scholen op de planning: renovatie van de RSG, renovatie van de Sprenge in Emst, uitbreiding van het Mosterdzaadje (Gortel), renovatie van de St. Bernardusschool en nieuwbouw van scholen in Epe zuidwest. Om deze plannen goed te kunnen begeleiden zijn extra uitvoeringskosten nodig. Ook hiervoor zijn voor de komende jaren bedragen in de begroting opgenomen.
Gelet op het IHP, waarin de noodzakelijke investeringen (en ambities) zijn opgenomen, is duidelijk dat op langere termijn forse aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn. Financiële dekking: De benodigde investeringen kunnen in eerste instantie worden gedekt door de inzet van de opgebouwde reserve. De opgenomen investeringsbudgetten kunnen voor een deel financieel worden gedekt uit het beschikbare begrotingssaldo (ontstaan door de hogere algemene uitkering, in 2024 en 2025) en vanuit beschikbare eenmalige middelen. Aanvullend vindt dekking plaats door de uitgaven te activeren (afschrijving en rente komen structureel ten laste van de exploitatie, zie bijlage 4). In de begroting 2024 is een deel van de uitgaven die met eenmalige middelen gedekt werd in de vorige begroting (voor 2024 en 2025), nu in het investeringsplan opgenomen (structurele lasten rente en afschrijving).
Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve en de in deze begroting beschikbaar gestelde middelen, in te zetten voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen, conform het IHP, in samenhang met maatschappelijke accommodaties, vanuit een integrale en gebieds- en inwonersgerichte benadering.
Programma 6 Epe op orde
Bomenbeleidsplan p.m. p.m. p.m. p.m. R
Het Bomenbeleidsplan is opgesteld in 2010. In 2022 is een nieuw bomenbeleidsplan voorbereid. Tijdens dit proces bleken beleidskeuzes voor het nieuwe bomenbeleidsplan sterk samen te hangen met de uitwerking van de Omgevingsvisie in gebiedsvisies. Bij de uitwerking van deze gebiedsvisies vindt een verdere integrale uitwerking van de verschillende ruimtelijke opgaven plaats. Deze opgaven hebben invloed op de beleidskeuzes voor het bomenbeleidsplan. Te denken valt aan de energietransitie, de landbouwtransitie, woningbouwopgave, opgave rondom biodiversiteit, de wateropgave etc. Daarnaast worden laatste jaren de gevolgen van klimaatverandering steeds meer zichtbaar. Deze veranderingen hebben gevolgen voor de vitaliteit en brandveiligheid van ons bomenbestand. Deze recente ontwikkelingen vragen ook om een zo actueel mogelijk bomenbeleidsplan waarin wordt vastgelegd hoe te handelen. Het in 2022 ontwikkelde bomenbeleidsplan geeft op deze aspecten nog onvoldoende antwoord en dient hierop aangescherpt te worden. Er wordt een pas op te plaats gemaakt met het vaststellen van het nieuwe bomenbeleidsplan. Dit met als doel om het nieuwe bomenbeleidsplan zo optimaal mogelijk aan te laten sluiten op de omgevingsvisie en de uitwerking daarvan. Dit zodat de uitvoering van deze visie beleidsmatig geborgd wordt.
Programma 7 Duurzaamheid
Aanvulling stimuleringsleningen duurzaamheid en Toekomst bestendig wonen -20.000 -20.000 -20.000 M
Er is veel belangstelling voor onze lokale stimuleringslening duurzaamheid. Om tegemoet te kunnen blijven komen aan de vraag is aanvulling van het bestaande budget nodig. Het gaat om aanvullende middelen voor het revolverend fonds. De inzet van deze lening heeft een belangrijk effect in het halen van de doelen voor energietransitie. In 2022 is deze stimuleringsregeling omgezet in een Stimuleringslening “Duurzaamheid en Toekomst bestendig wonen” op basis waarvan de provincie Gelderland voor de helft wil bijdragen in elke (particuliere) lening. Met de inzet van deze aanvulling is voor de periode 2022-2025 een totaalbedrag van € 3 miljoen beschikbaar. Afhankelijk van de mate waarin van de leningen gebruik wordt gemaakt, kan het college dit bedrag in de jaren hiervoor inzetten.
Bodemregelgeving p.m. p.m. p.m. p.m. C
Betreft overdracht bodemregelgeving van provincie naar gemeente. Vanuit het Rijk komt vooralsnog geen bijdrage beschikbaar voor financiering van deze nieuwe taken. De taken worden verplicht overgedragen op het moment dat de Omgevingswet van kracht wordt en worden 1 op 1 contractueel van de gemeente naar de OVIJ overgedragen.
Programma Resultaatbestemming
Vrijval van surplus in diverse reserves 3.344.000 - - - M
Jaarlijks worden de reserves van de gemeente in het kader van het opstellen van de begroting doorgelicht en wordt beoordeeld in hoeverre er vrij besteedbare ruimte is binnen de reserves. De volgende reserves bevatten een surplus dat ingezet kan worden als eenmalige middelen: - algemene reserve: € 0,8 mln. - reserve ICT: € 0,5 mln. - reserve risico’s sociaal domein: € 0,9 mln. - reserve groot onderhoud gem. gebouwen: € 0,4 mln. - reserve bouwgrondexploitatie: € 0,4 mln. - reserve participatie: € 0,3 mln. - overige reserves: € 0,1 mln. Om het financiële tekort in 2024 alsmede het nieuwe beleid in 2024 te kunnen dekken, worden deze eenmalige middelen hiervoor ingezet.

3 | Toelichting nieuw beleid

Toelichting nieuw beleid in deze meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid in deze meerjarenbegroting

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

Onderwerp Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2024 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) Auto- risatie
2024 2025 2026 2027
Programma 2 Actief in Epe
Uitwerking visie toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties -150.000 -150.000 - - M
Om een betaalbaar, reëel en toereikend aanbod van maatschappelijke accommodaties te hebben en te houden dat past bij de vraag naar en het aanbod aan voorzieningen worden de komende jaren met alle betrokken stakeholders gebiedsgerichte uitvoeringsplannen gemaakt. Hiervoor is o.a. een 0-meting nodig op het gebied van duurzaamheid, multifunctioneel gebruik, gezondheid en toegankelijkheid, waarvoor we niet alle expertise in huis hebben. Daarnaast is een externe onafhankelijke projectleider noodzakelijk en een projectsecretariaat, vanwege de complexiteit van het project en de hoeveelheid stakeholders / accommodaties. Het betreffen incidentele middelen totdat de gebiedsgerichte uitwerkingsplannen door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
Energiecrisis - ondersteuning organisaties, compensatie exploitatiebijdrage, energiescans en -coaches -100.000 - - - M
Als gevolg van hogere energieprijzen hebben veel maatschappelijke organisaties / verenigingen hogere kosten. De gemeentelijke inzet richt zich op tijdelijke en specifieke steunmaatregelen zodat verenigingen / organisaties niet omvallen en het basisniveau van voorzieningen in stand wordt gehouden. Door verenigingen / organisaties / ondernemers een energiescan (gebouwtechnisch, besparing (middel)lange termijn) en energiecoach (gedrag, besparing korte termijn) aan te bieden, wordt voor hen inzichtelijk waar te besparen op energieverbruik. Beiden leiden tot minder acute financiële ondersteuning / compensatie en tegelijkertijd leveren we een bijdrage aan de energietransitie. In 2024 vindt een evaluatie plaats over de inzet van de nu beschikbare middelen. Het is wenselijk daarom nog € 100.000 aanvullend op te nemen. Bij de volgende begroting een aanvulling opnieuw afwegen.
SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord -400.000 -400.000 -285.000 -200.000 C
Dekking bijdrage Rijk 400.000 400.000 285.000 200.000
De VNG, GGD GHOR Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en het ministerie van VWS hebben in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), dat op 3 februari 2023 is getekend, gezamenlijk afspraken gemaakt op het gebied van gezondheid en welbevinden gericht op een gezonde generatie in 2040. Door middel van een specifieke uitkering (SPUK) wordt geld geoormerkt aan gemeenten beschikbaar gesteld. Deze SPUK-middelen willen we inzetten voor activiteiten op het gebied van sport, bewegen en cultuur en gezondheid en sociale basis.
Programma 3 Zorg en Opvang
Cliëntervaringsonderzoek Wmo en Jeugdwet -15.000 -10.000 -12.000 -12.000 M
Er wordt jaarlijks een clientervaringsonderzoek Jeugd en Wmo uitgevoerd. Door een wetswijziging is het mogelijk geworden om anders te meten. Er is een pilot gestart om continu te meten en het bereik te vergroten. Dit leidt tot hogere kosten. Na 2025 zal op basis van evaluatie worden bepaald op welke wijze clientervaringsonderzoeken blijvend worden opgezet. Doordat we twee jaarlijks diepte-interviews willen blijven afnemen is het bedrag in 2024 hoger.
Programma 4 Leefbaar en veilig
Aanleggen brandputten (2 per jaar) -30.000 -30.000 -30.000 -30.000 M
Vanwege wettelijke eisen voor brandveiligheid is het advies van de VNOG om een aantal brandputten te vervangen en/of uit te breiden. Voor de komende jaren gaat het om 2 brandputten per jaar.
Inzet op gebiedsgericht / inwonersgericht werken - - -50.000 -100.000 C
In de verdere ontwikkeling van gebiedsgericht werken komt het accent meer op inwonersgericht werken te liggen. Dit is in lijn met de ambitie uit het raads-/coalitieakkoord en collegeprogramma. De inzet is gericht op inwonerinitiatieven en daarbij behorende ondersteuning en instrumenten om dat te stimuleren en te honoreren. En de voortzetting van de bestaande subsidieregeling voor inwonerinitiatieven (Goed voor Elkaar regeling). Voor deze doorontwikkeling is structurele financiering nodig vanaf 2026/2027. Tot dan zijn er voldoende incidentele financiële middelen beschikbaar.
Verhuiscoach voortzetting in 2024 -7.000 - - - M
In 2023 is door Triada, Hattem, Heerde en Epe een overeenkomst met provincie Gelderland afgesloten voor de tweejarige inzet van een verhuiscoach. Voor deze inzet is voor Epe per jaar een bijdrage van € 7.200 afgesproken. Voor 2024 is dat bedrag nog niet geraamd.
Programma 5 Ruimte
Woonzorgagenda -20.000 -10.000 - - M
Een woonzorgagenda is een verplichting van het Rijk. De woonzorgagenda is mede een grondslag voor de prestatieafspraken met corporaties. Ook is het de grondslag voor de regionaal afgestemde visie met alle aandachtsgroepen uit een "Thuis voor Iedereen". Voor de actualisering van de huidige lokale woonzorgagenda zijn extra kosten voor externe ondersteuning.
Monumentensubsidie -10.000 -10.000 -10.000 -10.000 M
Na uitbreiding van de monumentenlijst worden structureel meer aanvragen ontvangen. Voorstel is om de tijdelijke verhoging van € 10.000 structureel te maken. De provincie trekt waarschijnlijk de jaarlijkse provinciale bijdrage van ca. € 20.000 in. Dit provinciaal geld zullen we niet compenseren uit gemeentelijke middelen.
Verduurzaming, revitaliseren en/of verplaatsing gemeentewerf (onderzoek) -45.000 - - - M
In 2024 willen we onderzoeken of de werf in de huidige staat voldoende toekomstbestendig is als onderdeel van de taken op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Gebouwen zullen moeten worden verduurzaamd en ook het terrein zal vanwege de areaaluitbreiding moeten worden heringericht. Daarnaast vraagt de elektrificatie van het onderhoudsmaterieel en overige voertuigen om een nieuwe indeling.
Programma 6 Epe op orde
Recreatiezonering -50.000 -15.000 -10.000 -10.000 M
Met gemeenten en terrein beherende organisaties heeft de provincie een recreatiezoneringsplan voor de Veluwe opgesteld om natuur en recreatie op de Veluwe te versterken. Voor het Eper bosbedrijf wordt het recreatiezoneringsplan in samenwerking met de gemeente Heerde en het Geldersch Landschap nader uitgewerkt en worden maatregelen gerealiseerd. De provincie verstrekt een subsidie van € 190.000.
Herinrichting Hoofdstraat Epe Definitief ontwerp -40.000 p.m. p.m. p.m. M
Voor de Hoofdstraat (Centrum Epe) wordt een herinrichtingsontwerp opgesteld. In het definitieve ontwerp worden uitvoeringskosten vanaf 2025 geraamd. Voor het opstellen van het definitief ontwerp is € 40.000 benodigd.
Herontwikkeling omgeving Jasmijnstraat nabij flats Triada p.m. p.m. p.m. p.m. C
De flats van Triada aan de Jasmijnstraat worden gerenoveerd. Dit biedt kansen om de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale veiligheid in het gebied sterk te verbeteren. Samenwerking valt binnen de gebiedsgerichte aanpak in dorpen en wijken. Budget zal worden ingezet om een bijdrage te doen aan de herinrichting van de openbare ruimte.
Programma 7 Duurzaamheid
Energiecrisis - aanvulling duurzaamheidsleningen -80.000 -120.000 -160.000 -160.000 M
Ter stimulering van duurzame maatregelen zetten we zogenaamde duurzaamheidsleningen in. Door het budget voor de duurzaamheidsleningen uit te breiden, wordt het voor verenigingen / organisaties / ondernemers aantrekkelijker om te investeren in het verduurzamen van hun accommodatie / gebouw. Hierdoor dalen de energiekosten en leveren we tegelijkertijd een bijdrage aan de energietransitie.
Opstellen SoortenManagement Plan (SMP) -225.000 -25.000 -25.000 -25.000 M
Dekking uit beschikbare (rijks)middelen 225.000 25.000 25.000 25.000
Voor uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma is in kader van de Wet natuurbescherming een SMP benodigd (verplicht). Incidenteel is daarvoor € 200.000 benodigd. Een SMP is een algemene vergunning voor omgang met beschermde soorten in gebouwen waar isolatiewerkzaamheden moeten worden uitgevoerd; dit betreft alle woningen in Epe. Voor de monitoring is structureel jaarlijks € 25.000 benodigd.
Aanleg en inrichting Circulair Ambachtscentrum (CAC) p.m. p.m. p.m. p.m. R
Dekking uit afvalstoffenheffing/reserve afval (onderzoeken) p.m. p.m. p.m. p.m.
De gemeente en Circulus hebben in 2022 een intentieverklaring ondertekend waarin ze hebben afgesproken om de haalbaarheid van een circulair ambachtscentrum (CAC) te onderzoeken. In een circulair ambachtscentrum werken partijen samen aan het verminderen van afvalstromen en het realiseren van hoogwaardig product- en materiaalhergebruik, waardoor spullen en materialen langer in gebruik blijven en onnodig storten en verbranden wordt voorkomen. Die onderzoeken zullen uitsluitsel geven over de haalbaarheid en de verdere ontwikkeling. Onderzocht zal worden of de uitgaven gedekt kunnen worden uit de afvalstoffenheffing (of reserve afval).
Cofinanciering Regiodeal Stedendriehoek 5e tranche (verduurzaming bedrijven) p.m. p.m. p.m. p.m. C
Binnen de Regio Stedendriehoek wordt gewerkt aan de totstandkoming van een zogenaamde Regiodeal gericht op de verduurzaming van bedrijven. In het najaar volgt de invulling van de projecten in Regiodeal. Dan zijn ook de kosten bekend en de benodigde co-financiering vanuit de gemeenten.
Programma 9 Bedrijvigheid
Projecten Veluwe op 1 / VeluweAlliantie -46.000 - - - M
Voor 2024 heeft het regionale programma Veluwe op 1 / VeluweAlliantie een tussenbegroting opgesteld om regionale projecten in het kader van de VeluweAgenda 2030 te financieren. Projecten zijn gericht op versterking en ontwikkeling belevingsgebieden, ondersteuning gastheerschappen, de transitie van bestemmingspromotie naar bestemmingsmanagement, duurzame mobiliteit en ontvangstlocaties. Voor de financiering vanaf 2025 loopt momenteel een regiodeal (i.s.m. o.a. Vitale Vakantieparken).
Programma 10 Weer aan het werk
Kosten Beschut Werk p.m. p.m. p.m. p.m. C
De financiering vanuit het Rijk voor Beschut Werk is niet kostendekkend. De kosten die Lucrato hiervoor in rekening brengt gaan stijgen. Nog niet is aan te geven om welke bedragen dit gaat. Financiering vanuit het Rijk hiervoor komt er niet.
Uitvoering SROI -20.000 -20.000 -20.000 -20.000 M
In 2023 is via Factor Werk voor Epe en andere omliggende gemeenten een coördinator SROI (social return on investment) actief. Vanaf 2024 is er vanuit Factor Werk geen financiering meer. We willen echter wel door met deze coördinator. Wij betalen dan een percentage van de kosten op basis van inwoneraantallen. We zijn wettelijk verplicht om uitvoering te geven aan SROI. Bovendien is er met de betreffende partijen een meerjarig convenant.
Meerkosten i.v.m. Wet uitvoeren breed offensief p.m. p.m. p.m. p.m. C
Vanaf 1-7-2023 treedt de "Wet uitvoeren breed offensief" in werking. Het breed offensief is een pakket aan maatregelen om meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen en aan het werk te houden. Er komt een expliciet aanvraagrecht voor werkzoekenden en werkgevers om bij de gemeente ondersteuning op maat te vragen. We verwachten hierdoor meerkosten als het gaat om de kosten van persoonlijke ondersteuning (jobcoaching), vervoersvoorzieningen etc. Een inschatting van de meerkosten is op dit moment nog niet mogelijk.
Programma 11 Bestuur en organisatie
Budget raadsinitiatieven -50.000 -50.000 - - R
Betreft de uitvoering van de motie van de raad bij de vaststelling van de Perspectiefnota 2024-2027 op 15-6-2023. Betreft een budget waarmee de raad kan inspelen op initiatieven vanuit inwoners, organisaties en bedrijven. Aanbevolen wordt om afspraken te maken over de werkwijze waarop het budget kan worden ingezet.
Extra capaciteit Regio Stedendriehoek -125.000 -125.000 -75.000 -75.000 C
De Strategische Agenda 2022-2030 van de Cleantech regio wordt vertaald in een uitvoeringsagenda met concrete projecten met bijbehorende financiering. Provincies en Rijk kijken in toenemende mate naar de regio om strategische beleidsvraagstukken op te pakken en door toenemende uitdagingen op het gebied van wonen, werken en bereikbaarheid wordt de noodzaak van goed regionaal samenwerken steeds groter. Om dit goed te doen is een solide en krachtige basis nodig. De benodigde eenmalige extra financiering voor de gemeente Epe is € 360.000. Met deze middelen kan de regio personele versterking organiseren op strategische portefeuilles als gebiedsontwikkeling, op lobby bij provincie, Rijk en Europa, en op de uitvoeringsagenda. Deze financiering was in eerste instantie alleen voor 2023. Ondertussen is gewerkt aan een structurele oplossing, die in de begroting voor 2024 aan de raden is voorgelegd. Hiermee moet de regio weer een toekomstbestendige vorm krijgen. Bijdrage Regio Stedendriehoek budgetprognose 2024: De benodigde extra financiering is € 360.000. Met deze middelen kan de regio personele versterking organiseren op strategische portefeuilles als gebiedsontwikkeling, op lobby bij provincie, Rijk en Europa, en op de uitvoeringsagenda. Deze financiering was in eerste instantie alleen voor 2023. De extra kosten voor Epe bedroegen € 42.000, dit betrof specifiek extra inzet op de werkorganisatie. In 2024 en 2025 wordt nu een bijdrage gevraagd van € 291.000, € 125.000 meer dan de huidige gemeentebegroting (structureel). Onderdeel hiervan is € 50.000 voor lobby, externe profilering en opstart investeringsplatform. Evaluatie na 2 jaar. Vanaf 2026 is de structurele bijdrage € 75.000 hoger t.o.v. 2023.
Stelpost: niet doorvoeren prijsindexatie op beïnvloedbare posten in de begroting 1.000.000 1.000.000 - - C
Om het structurele financiële tekort in de begroting te gaan oplossen, voert het college in 2024 een financiële en beleidsmatige doorlichting uit (zie hierna). Vooruitlopend hierop wil het college hierop anticiperen door op een groot aantal (beïnvloedbare) posten in de begroting geen indexatie/prijsstijging toe te passen in 2024 en 2025. Dit betekent dat de taken en het bestaande beleid op deze posten met een vergelijkbaar budget als in de begroting 2023 zal moeten worden gerealiseerd. Dit zal moeten resulteren in lagere uitgaven en lagere inkomsten van per saldo € 1 mln. Dit bedrag is een eerste indicatie van wat haalbaar zou moeten zijn. Hiervoor is nu een stelpost opgenomen. Het college werkt dit uit.
Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om het resultaat hiervan over de programma's heen te verwerken door middel van een begrotingswijziging.
Stelpost: resultaat doorlichting huidige begroting - - 2.000.000 2.000.000 R
In het raads-/coalitieakkoord is opgenomen dat het wenselijk is om te onderzoeken welke financiële en beleidsmatige keuzes gemaakt kunnen worden in de huidige begroting om financiële ruimte te creëren. Hiervoor moet de begroting worden doorgelicht (financieel en beleidsmatig), zodat alternatieven in beeld komen en keuzes kunnen worden gemaakt. Uitvoering van dit onderzoek is gepland voor 2024. Het college neemt als uitgangspunt dat de doorlichting structureel € 2 mln. moet opleveren (saldo van lagere uitgaven en hogere inkomsten).
Stelpost: ruimte voor toekomstige investeringen/nieuw beleid - - -70.000 -410.000 R
Het college hanteert voor de beleidsmatige en financiële doorlichting een doelstelling van € 2 mln. structureel vanaf 2026. Bij realisatie hiervan kan het structurele tekort in de begroting worden opgelost en ontstaat er tevens ruimte voor toekomstige noodzakelijke investeringen en nieuw beleid. Hiervoor wordt nu een stelpost opgenomen, oplopend tot ruim € 400.000 vanaf 2027. Bij toekomstige investeringen denkt het college concreet aan de verplichtingen voor onderwijshuisvesting (IHP) en uitvoering van het mobiliteitsplan.
Programma Overhead
Uitvoering informatiebeleid, verbeteren dienstverlening door inzetten IT, nieuwe ontwikkelingen/innovatie -25.000 -25.000 -25.000 -25.000 M
De ontwikkelingen op het vlak van informatietechnologie gaan hard. Om onze kennis op niveau te houden, maar ook omdat de samenleving dit van ons verwacht, voeren we enkele pilots uit die bijdragen aan het verbeteren van onze dienstverlening, of een efficiëntere bedrijfsvoering. Denk aan het inzetten van robotisering voor het automatiseren van standaardwerk, inzet van chatbot voor beantwoorden eenvoudige vragen van klanten, inzet van sensoren voor verzamelen van data voor versteviging van ons beleid & verbeteren van de persoonlijke internetpagina van onze klanten.
Versterken ICT-beheer -40.000 p.m. p.m. p.m. M
Het beheer van aantal zaken is nu niet op orde en daarmee lopen we risico. Dit willen we verbeteren en professionaliseren. Denk aan beheer van AV-middelen en Notubox (griffie), maar ook zaken als leveranciersmanagement en architectuur vragen verbetering. Governance die snel en flexibel kan inspelen op vragen en behoeften uit de samenleving en organisatie.
Reiskostenvergoeding medewerkers -200.000 -200.000 -200.000 -200.000 M
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het van belang dat we een aantrekkelijke werkgever zijn met passende arbeidsvoorwaarden. We zien dat we steeds moeilijker kunnen concurreren met andere werkgevers zonder een reiskostenvergoeding. Daarbij willen we ook graag stimuleren dat medewerkers met het OV of op fiets komen.
Streekarchief (structurele kosten, wettelijke taken, e-depot etc.) -70.000 -138.000 -138.000 -138.000 C
Dit betreft de financiële vertaling van het besluit om samen te gaan met het Streekarchivariaat Noord West Veluwe. Hiermee blijven we voldoen aan onze wettelijke taken op het gebied van archiefbeheer, is de continuïteit van het beheer toekomstbestendig geborgd en verbetert de dienstverlening en kwaliteit van het archiefbeheer.
Extra formatie project ondersteuning team Realisatie -25.000 -25.000 -25.000 -25.000 M
De ambities op gebied van woning programma, klimaatadaptatie, energietransitie, alsmede de verbetering van de dienstverlening en tijdig afhandelen van meldingen vragen om een structurele projectondersteuning bij team realisatie van de afdeling Ruimte. Deze extra formatie is conform de richtinggevende uitspraak in de Perspectiefnota 2024-2027 over versnelling woningbouw.
Extra capaciteit Vastgoedbeheer -75.000 - - - M
Dekking uit budgetten vluchtelingen en statushouders 25.000 - - -
Vanwege wettelijke vereisten zoals verduurzaming vastgoed is meer capaciteit bij vastgoedbeheer voor het uitvoeren van de maatregelen van het meerjaren onderhoudsprogramma benodigd. Daarnaast is de verwachting dat er capaciteit nodig blijft voor de opvang van statushouders. Hierbij zullen wij moeten aansluiten bij de opgaven van het maatschappelijke domein. In 2024 willen wij nader onderzoek doen naar de invulling van de vastgoed opgave. Daarnaast willen wij met inhuur anticiperen op extra ondersteuning.
Vervanging (digitale) centrale gegevensmagazijn -250.000 - - - M
Dekking uit reserve ict 250.000 - - -
We maken gebruik van een (digitaal) centraal gegevensmagazijn (NedMagaziijn). De leverancier stopt met het product NedMagazijn waardoor vervanging nodig is. NedMagazijn ontvangt en levert persoonsgegevens aan andere applicaties van de gemeente en is ook de gegevensbron (database) voor de centrale gemeentelijke viewer (GIS Viewer) op Basisregistraties en geo-registraties. Via de GIS Viewer kijken we naar de kaarten en vragen we administratieve gegevens van de objecten in de kaart op. Beide applicaties zijn noodzakelijk voor het uitvoeren van veel wettelijke gemeentelijke taken. Door het wegvallen van NedMagazijn is ook vervanging van de GIS Viewer nodig. De kosten voor vervanging van deze 2 pakketten bedragen € 250.000. De beheerkosten van de nieuwe pakketten veranderen naar verwachting niet.
Toezicht en handhaving Wet kwaliteitsborging -90.000 -90.000 -90.000 -90.000 M
Deze uitbreiding komt voort uit de Omgevingswet/Wet Kwaliteitsborging. De komende jaren zal een deel van de taken worden belegd bij de initiatiefnemers. De gemeente zal er echter op moeten blijven toezien dat de regels worden nageleefd. Er is op dit moment onvoldoende kennis en handhavingscapaciteit binnen het team aanwezig.
Extra capaciteit landschapsadvisering -50.000 -50.000 -50.000 -50.000 M
Vanuit het Rijk komen veel ruimtelijke opgaven op de Regio en de gemeenten af. In onze Omgevingsvisie hebben we deze opgaven voor wonen, energie en warmte, klimaat en natuur en landschap voor een groot deel een plek gegeven. Voor de uitwerking en borging van dit beleid is op het gebied van klimaat en landschap en energie en warmte is extra capaciteit benodigd. Het gaat hierbij met name om water en bodem sturende en behoud en versterking van onze waardevolle leefomgeving. Voor landschapsadvisering is 0,5 fte nodig voor een vaste structurele invulling bij de beoordeling van ruimtelijke initiatieven, waar dit nu nog op inhuurbasis wordt ingevuld.
Uitbreiding E-dienstverlening. -12.000 -12.000 -12.000 -12.000 M
Een verdere uitbreiding van de bestaande applicatie op de digitalisering van diensten is nodig. Wij willen alle diensten welke digitaal aangeboden kunnen worden ook digitaal inrichten. Gebruik kunnen maken van de juiste processen is hierin belangrijk om inwoners optimaal te kunnen faciliteren in onze productaanbod.
Structureel (her)inrichten van een KCC-WMO -60.000 -60.000 -60.000 -60.000 M
Bij de Wmo was een grote wachtlijst voor inwoners met een zorgvraag. Om die wachtlijst terug te dringen is een pilot gestart waarbij extra capaciteit vanuit de Wmo is ingezet voor het eerste directe telefonisch contact in plaats van het contact met het KCC. Deze manier van werken leidt tot het wegnemen van de wachtlijst voor inwoners met een zorgvraag en drempelverlagend, direct contact met een vakspecialist en daardoor minder terugbelverzoeken en minder inwoners die meerdere keren moeten worden doorgeschakeld. Structurele inzet van deze extra capaciteit is wenselijk voor een efficiënte en snelle dienstverlening aan inwoners. De evaluatie van deze uitbreiding betrekken we bij het onderzoek naar het inrichten van een toekomstbestendig Klant Contact Centrum.

4 | Investeringsplan

Investeringsplan 2024 - 2027

Terug naar navigatie - Investeringsplan 2024 - 2027

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

Onderwerp Basis investeringsbedrag Auto- risatie
2024 2025 2026 2027
Programma 1 Opgroeien in Epe
Huisvesting onderwijs (IHP) 420.000 1.963.000 3.828.379 - C
Het gemeentelijk Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen (IHP) geeft een indicatie voor elke school van de investeringen voor de komende jaren op het gebied van verbouw, renovatie, nieuwbouw. Inmiddels is duidelijk dat voor de uitvoering van het IHP in de komende jaren aanzienlijk veel meer financiële middelen nodig zijn dan het bedrag dat tot nu toe binnen de opgebouwde reserve beschikbaar is. Daarom zijn in de begroting 2023-2026 forse investeringsbedragen opgenomen, zodat aan de gemeentelijke verplichting in de komende jaren invulling kan worden gegeven. Voor de eerstkomende jaren staan de volgende scholen op de planning: renovatie van de RSG, renovatie van de Sprenge in Emst, uitbreiding van het Mosterdzaadje (Gortel), renovatie van de St. Bernardusschool en nieuwbouw van scholen in Epe zuidwest. Als uitgangspunt voor de afschrijvingstermijn geldt de verwachte levensduur van de werkzaamheden. Bij renovatie/(ver)nieuwbouw kan deze gesteld worden op 40 jaar, indien de reële verwachte levensduur 40 jaar is. Financiële dekking: De benodigde investeringen kunnen in eerste instantie worden gedekt door de inzet van de opgebouwde reserve en andere beschikbare eenmalige middelen. Aanvullend vindt dekking plaats door de uitgaven te activeren (afschrijving en rente komen structureel ten laste van de exploitatie. In de begroting 2024 is een deel van de uitgaven die met eenmalige middelen gedekt werd in de vorige begroting (voor 2024 en 2025), nu in het investeringsplan opgenomen (structurele lasten rente en afschrijving). Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve en de in deze begroting beschikbaar gestelde middelen, in te zetten voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen, conform het IHP, in samenhang met maatschappelijke accommodaties, vanuit een integrale en gebieds- en inwonersgerichte benadering.
Programma 4 Leefbaar en veilig
Brandweerkazerne Oene - 792.937 - - R
Uit het spreidingsplan van de brandweer Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) en de verdeling van het materieel is Oene als post aangewezen om een veetakel te herbergen. Deze veetakel past echter niet in de verouderde kleine kazerne. Daarnaast voldoet de kazerne niet aan de ARBO eisen en aan de veiligheid en actuele normen voor de brandweerlieden. De VNOG gaat daarom gesprekken voeren of het bouwen van een nieuwe kazerne binnen de mogelijkheden past. Er was in de begroting al een stelpost aanwezig voor renovatie of nieuwbouw van € 430.000. Indicaties vanuit de VNOG geven aan dat de kosten aanzienlijk hoger zullen zijn. Daarom is aanvullend in de begroting 2024 (voor het investeringsjaar 2025) een extra bedrag opgenomen. Hiermee is een investeringsbedrag van € 1 mln. (excl. btw) beschikbaar. Als uitgangspunt nemen we om te zoeken naar een creatieve, sobere, doelmatige oplossing. Zodra daar meer duidelijkheid over is, nemen we dit op in de begroting.
Programma 6 Epe op orde
Vervanging bruggen 301.000 - 277.419 - M
In 2023 is het beleidsplan civiele kunstwerken 2023-2027 vastgesteld. Voor de huidige planperiode staat er een vervanging van de brug aan de Esschertweg (2024) gepland en aan de Middelbeekse Allee (2026). De uitgaven c.q. kapitaallasten worden gedekt uit de reserve vervanging bruggen via de kapitaallastenreserve.
Vervanging Openbare Verlichting 430.000 324.818 330.015 335.295 M
Op basis van het door de raad vastgestelde beleidsplan openbare verlichting (2017-2026) zal over een periode van 20 jaar de openbare verlichting in de gemeente worden vervangen. De in de begroting opgenomen middelen zijn hiervoor beschikbaar. De uitgaven c.q. kapitaallasten worden gedekt uit de reserve vervanging openbare verlichting via de kapitaallastenreserve.
Mobiliteitsfonds 752.500 1.365.250 1.387.094 - C
In maart 2022 heeft de raad het mobiliteitsplan 2022-2032 vastgesteld. Dat plan krijgt een vertaling naar een uitwerkingsprogamma. Voor de realisatie is vorig jaar al gestart met het inrichten van een mobiliteitsfonds. Daar volgt nu een verdere invulling van. De aanleg van de fietstangent Hoge Weerd (fase 4) vindt plaats met rijkssubsidie op basis van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Voor de kosten van "groen" is gemeentelijke dekking nodig (€ 60.000). De uitvoering van het integraal verkeersplan Wissel (verkeersveiligheid, recreatiezonering, natuurontwikkeling) vraagt maatregelen waarvoor budget benodigd is (€ 500.000).
Programma 7 Duurzaamheid
Watertakenplan; vervanging vrijvervalriolering / relining 688.763 699.783 710.980 722.356 M
Op basis van verwachting (levensduur) en periodieke inspecties wordt bepaald welke delen van de vrijvervalriolering vervangen/gerelined dienen te worden. Vanuit het Watertakenplan 2021 is voor de vervanging per jaar een bedrag beschikbaar. Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; vervangen drukriolering (persleiding) 172.191 174.946 177.745 180.589 M
Op basis van verwachting (levensduur) en inspecties wordt bepaald welke delen van de drukriolering vervangen dienen te worden. Vanuit het Watertakenplan 2021 is voor de vervanging een gemiddeld jaarlijks gelijkblijvend bedrag bepaald. Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; afkoppelen hemelwater bij rioolvervanging 286.985 291.576 296.242 300.982 M
Vanuit het door het waterschap en de gemeente ingezette BRP-traject, opgenomen in het Watertakenplan 2021 wordt verhard oppervlakte afgekoppeld . Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; Verbeteren buitenruimte-klimaatopgave 63.137 64.147 65.173 66.216 M
Vanuit het Watertakenplan wil de gemeente de komende jaren wateroverlast voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn de wijk Vegtelarij in Epe en de kern Oene.
Watertakenplan; Vervangen pompen en gemalen 98.723 100.302 101.907 103.538 M
Vanuit het watertakenplan wil de gemeente de komende planperiode alle gemalen en pompunits aansluiten op nieuwe besturingssystemen om eenvoudig en direct inzicht te krijgen in meldingen, stroringen en algemeen functioneren. In de komende periode gaat dit om 200 stuks besturingen (40 per jaar en 2 PLC besturingen per jaar). Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; Aanleg Bergbezinkvoorziening Epe - 1.166.306 - - M
Om de hoeveelheid water die overstort op oppervlaktewater verder te reduceren wordt in Epe een Bergbezinkvoorziening aangebracht. Hierdoor stort er minder vervuild water in het oppervlaktewater.
Programma Overhead
Vervanging bedrijfsmiddelen; ict investeringen 469.044 476.548 484.173 491.920 M
Betreft reguliere vervanging die noodzakelijk is met het oog op de continuïteit van de bedrijfsvoering, gebaseerd op een planning. Ingaande 2011 wordt een nieuwe bekostigingsmethodiek gehanteerd voor dekking van de noodzakelijke ict-investeringen. Het jaarlijks benodigde gemiddelde investeringsbedrag (€ 436.000) wordt gedekt door een in de begroting opgenomen stelpost en door inzet van de ict reserve. De uitgaven c.q. kapitaallasten worden gedekt uit de reserve ict.

5 | Overzicht baten en lasten per taakveld

Overzicht baten en lasten 2024

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2024

Bedragen in euro

Programma / taakvelden Baten Lasten Saldo
Programma 1: Opgroeien in Epe
4-1 Openbaar basisonderwijs - 208.719 -208.719
4-2 Onderwijshuisvesting - 2.384.155 -2.384.155
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 751.568 2.621.087 -1.869.519
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - 173.360 -173.360
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 21.887 1.231.359 -1.209.472
6-2 Wijkteams - 1.423.047 -1.423.047
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- - 8.376.196 -8.376.196
6-82 Geëscaleerde zorg 18- - 519.466 -519.466
7-1 Volksgezondheid 68.966 1.165.981 -1.097.015
Totaal Programma 1: Opgroeien in Epe 842.421 18.103.370 -17.260.949
Programma 2: Actief in Epe
5-1 Sportbeleid en activering 211.015 336.211 -125.196
5-2 Sportaccommodaties 400.632 1.934.757 -1.534.125
5-3 Cult.presentatie, -productie en - partic. 1.247 994.264 -993.017
5-6 Media 56.008 738.096 -682.088
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 328.270 1.462.990 -1.134.720
Totaal Programma 2: Actief in Epe 997.172 5.466.318 -4.469.146
Programma 3: Zorg en opvang
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 578.889 2.296.777 -1.717.888
6-2 Wijkteams - 1.241.770 -1.241.770
6-3 Inkomensregelingen 36.779 490.776 -453.998
6-4 Begeleide participatie - 1.187.738 -1.187.738
6-6 Maatwerkvoorziening (WMO) - 1.771.861 -1.771.861
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ 393.106 6.843.237 -6.450.131
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- - 379.899 -379.899
6-81 Geëscaleerde zorg 18+ 15.440 646.653 -631.213
7-1 Volksgezondheid 81.936 449.527 -367.591
Totaal Programma 3: Zorg en opvang 1.106.150 15.308.237 -14.202.087
Programma 4: Leefbaar en veilig
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 10.750 2.671.429 -2.660.679
1-2 Openbare orde en veiligheid - 208.366 -208.366
7-1 Volksgezondheid 2.580 2.580 -
8-3 Wonen en bouwen - 87.645 -87.645
Totaal Programma 4: Leefbaar en veilig 13.330 2.970.020 -2.956.690
Programma 5: Ruimte en wonen
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 669.906 747.819 -77.912
5-4 Musea 124.849 353.639 -228.790
5-5 Cultureel erfgoed - 56.554 -56.554
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 100.260 114.624 -14.364
8-1 Ruimtelijke ordening 181.958 1.069.530 -887.572
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 1.143.370 952.556 190.814
8-3 Wonen en bouwen 909.644 1.959.649 -1.050.005
Totaal Programma 5: Ruimte en wonen 3.129.986 5.254.370 -2.124.385
Programma 6: Epe op orde
2-1 Verkeer en vervoer 36.669 5.583.673 -5.547.004
2-2 Parkeren 736 29.433 -28.697
2-5 Openbaar vervoer - 2.268 -2.268
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 189.213 2.824.509 -2.635.296
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 1.086.464 1.225.803 -139.339
Totaal Programma 6: Epe op orde 1.313.082 9.665.686 -8.352.604
Programma 7: Duurzaamheid
7-2 Riolering 3.954.322 3.516.937 437.386
7-3 Afval 5.054.295 4.092.489 961.806
7-4 Milieubeheer 225.000 1.867.632 -1.642.632
8-3 Wonen en bouwen 16.589 333.050 -316.461
Totaal Programma 7: Duurzaamheid 9.250.206 9.810.107 -559.901
Programma 8: Toezicht en handhaving
1-2 Openbare orde en veiligheid 18.062 709.742 -691.680
8-3 Wonen en bouwen 67.424 6.418 61.006
Totaal Programma 8: Toezicht en handhaving 85.486 716.160 -630.673
Programma 9: Bedrijvigheid
2-1 Verkeer en vervoer 19.414 - 19.414
3-1 Economische ontwikkeling - 362.374 -362.374
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 77.350 195.858 -118.508
3-4 Economische promotie - 343.553 -343.553
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 17.058 355.091 -338.033
Totaal Programma 9: Bedrijvigheid 113.822 1.256.876 -1.143.054
Programma 10: Weer aan het werk
6-3 Inkomensregelingen 8.207.304 10.862.884 -2.655.579
6-4 Begeleide participatie - 4.312.570 -4.312.570
6-5 Arbeidsparticipatie - 1.103.540 -1.103.540
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ - 1.014.475 -1.014.475
Totaal Programma 10: Weer aan het werk 8.207.304 17.293.468 -9.086.164
Programma 11: Bestuur en organisatie
0-1 Bestuur - 2.673.827 -2.673.827
0-2 Burgerzaken 626.841 1.778.337 -1.151.495
0-8 Overige baten en lasten - -646.415 646.415
0-9 Vennootschapsbelasting (VpB) - 13.771 -13.771
Totaal Programma 11: Bestuur en organisatie 626.841 3.819.520 -3.192.678
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
0-5 Treasury 2.326.458 -813.238 3.139.696
0-61 OZB woningen 5.118.127 377.061 4.741.065
0-62 OZB niet-woningen 1.869.476 78.578 1.790.898
0-64 Belastingen overig 138.000 3.300 134.700
0-7 Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF 66.228.000 141.900 66.086.100
0-8 Overige baten en lasten - 132.562 -132.562
3-4 Economische promotie 1.348.278 760 1.347.518
Totaal Overzicht algemene dekkingsmiddelen 77.028.338 -79.077 77.107.415
Overhead
0-4 Overhead 801.931 15.134.133 -14.332.201
Totaal Overhead 801.931 15.134.133 -14.332.201
Resultaatbestemming
0-10 Mutaties reserves 8.455.171 7.243.984 1.211.187
Totaal Resultaatbestemming 8.455.171 7.243.984 1.211.187
Totaal 111.971.240 111.963.170 8.070

6 | Overzicht verloop reserves en voorzieningen

Verloop reserves en voorzieningen 2024-2027

Terug naar navigatie - Verloop reserves en voorzieningen 2024-2027

Bedragen in euro

Soort en naam reserve / voorziening Stand 1-1-2024 Stand 31-12-2024 Stand 31-12-2025 Stand 31-12-2026 Stand 31-12-2027
Algemene reserve
900000 Algemene reserve 3.168.572 2.488.629 2.528.447 2.568.902 2.610.005
Totaal Algemene reserve 3.168.572 2.488.629 2.528.447 2.568.902 2.610.005
Bestemmingsreserves
900020 Bespaarde rente 185.939 184.750 183.456 182.368 181.368
900030 Eenmalige dekkingsmiddelen 8.424.558 7.060.794 6.051.267 4.648.087 4.722.457
900070 ICT investeringen 2.685.279 1.699.984 1.419.243 1.383.850 1.322.881
900600 Groot onderhoud gem. gebouwen 550.989 167.519 170.199 172.922 175.689
900850 Duurzaamheid 66.473 68.468 69.563 70.676 71.807
920020 Mobiliteitsfonds - 376.250 382.270 388.386 394.601
920050 Onderhoud wegen 2.889.665 2.976.355 3.023.977 3.072.361 3.121.518
920090 Vervanging openbare verlichting 153.201 456.194 766.663 1.086.950 1.417.290
920280 Onderhoud Abri's 25.804 35.317 44.761 54.498 64.535
920350 Overdracht fietspaden RGV 342.058 294.568 240.606 184.843 127.234
920450 Vervanging bruggen 97.897 396.790 486.239 578.450 673.487
930030 Egalisatie winstuitkering Nuon 423.234 411.931 404.521 404.521 404.521
930040 Verkoop 14 aandelen VNB (6%) 225.585 201.120 195.187 195.187 195.187
930060 Afl. achtergestelde lening Nuon 1.888.724 1.888.724 1.888.724 1.888.724 1.888.724
930080 Afl. achtergestelde lening Vitens 2.327.399 2.327.399 2.327.399 2.327.399 2.327.399
940170 Meubilair gymlokalen 45.750 47.218 48.070 48.938 49.821
940230 Huisvesting onderwijsvoorzieningen 12.149.251 14.774.951 18.229.112 19.751.072 20.036.908
940300 Asbestsanering scholen 46.419 47.811 48.576 49.354 50.143
950030 Restauratie/onderh. monumenten 40.689 41.910 42.580 43.262 43.954
950100 Kunst openbare ruimte 40.285 33.194 33.725 34.264 34.813
950120 Speelruimte 50.000 101.500 153.124 205.574 258.863
950180 Renovatie kunst- en natuurgrasvelden 441.393 454.635 461.909 469.300 476.809
950280 Uitvoering Groenstructuurplan 15.234 7.790 - - -
960130 Groot onderhoud pand Apeldoornseweg 85 22.077 22.740 23.104 23.473 23.849
960280 Risico's sociaal domein 3.620.842 2.724.467 2.768.059 2.812.348 2.857.345
960310 Huisvesting statushouders 2.798.000 2.881.940 2.928.051 2.974.900 3.022.498
960320 Minimabeleid 762 785 797 810 823
960380 Hervorming Jeugdzorg/WMO 3.000.050 3.787.395 3.636.695 2.507.823 1.237.010
960500 Participatie 552.438 271.631 244.106 248.011 251.979
961090 BUIG-middelen 1.596.202 2.172.266 2.735.200 3.307.142 3.888.234
970150 Riolering 27.170 26.898 26.893 26.888 26.884
970200 Afval 279.261 174.350 177.140 179.974 182.853
980350 Starterslening 503.266 548.746 600.068 652.212 705.190
980430 Egalisatie opbrengst bouwleges 1.007.373 882.956 739.970 592.182 439.476
990000 Bouwgrondexploitatie 2.390.981 1.997.940 2.015.917 2.033.958 2.052.059
990050 Organisatieontwikkeling/langdurige ziekte 188.690 326.351 592.572 927.053 1.266.886
990070 Herstel schade nutsbedrijven 109.749 113.042 114.851 116.688 118.555
990160 Herstel en Stimuleringsagenda 135.827 47.402 - - -
990180 Generatiepact 65.524 46.280 71.889 124.718 103.855
900130 OZB 100.000 - - - -
990200 Dekking Kapitaallasten 13.566.347 12.469.780 11.171.685 9.843.222 8.496.098
Totaal Bestemmingsreserves 63.080.386 62.550.141 64.518.170 63.612.391 62.713.607
Voorzieningen
Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen 2.214.067 2.558.197 2.460.702 2.670.504 2.734.369
900080 Pensioenen pol. ambtsdragers 4.933.549 5.085.756 5.175.348 5.221.216 5.268.218
900280 Verlofsparen 23.435 40.526 58.224 76.974 96.719
900290 Wachtgeld wethouders 306.491 92.167 6.361 6.647 6.906
920110 Groot onderhoud bruggen 16.398 16.292 22.130 21.715 6.025
961200 Grafrechten KNIL Veteranen 39.787 63.839 87.360 111.258 135.538
970040 Begraven 675.156 798.049 810.818 823.791 836.972
970120 Riolering 1.838.945 1.425.141 1.205.443 1.224.730 1.244.326
970320 Groot onderhoud gebouwen begraafplaatsen 13.016 24.106 32.492 29.976 38.624
981040 Groot onderhoud Ossenstal 43.260 58.777 62.270 - 12.917
981250 Bouwgr.expl. fac. n.t.m. kst. afgesl.proj. 7.600 7.897 8.023 8.151 8.282
Totaal Voorzieningen 10.111.704 10.170.747 9.929.171 10.194.962 10.388.896

7 | Bijlage bij paragraaf 4 Financiering

Terug naar navigatie - Bijlage bij paragraaf 4 Financiering

bedragen in euro

Kasgeldlimiet. 2024
Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag 8,50%
In euro’s (1) 9.520.000
Omvang vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar -
Schuld in rekening-courant -
Gestorte gelden door derden < 1 jaar p.m.
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld p.m.
Totaal vlottende korte schuld (2) -
Vlottende middelen
Contante gelden in kas p.m.
Tegoeden in rekening-courant p.m.
Overige uitstaande gelden < 1 jaar p.m.
Totaal vlottende middelen (3) -
Toets kasgeldlimiet
Toegestane kasgeldlimiet (1) 9.520.000
Totaal netto vlottende schuld (4) = (2) - (3) -
Ruimte (+) / Overschrijding (-) ; (1) - (4) 9.520.000
Renterisiconorm en renterisico's op vaste schuld 2024
Renterisico op vaste schuld
Renteherziening op vaste schuld o/g (1a) -
Renteherziening op vaste schuld u/g (1b) -
Netto renteherziening op vaste schuld (1) = (1a) - (1b) -
Te betalen aflossingen (2) -
Renterisico op vaste schuld (3) = (1) + (2) -
Renterisiconorm
Begrotingstotaal  (4) 112.000.000
Het bij ministeriële regeling vastgesteld percentage (5) 20%
Renterisiconorm (6) = (4) * (5) 22.400.000
Toets renterisiconorm
Renterisiconorm (6) 22.400.000
Rente op vaste schuld (7) -
Ruimte (+) / Overschrijding (-);  (8) = (6) – (7) 22.400.000
Renteschema: Rentelasten en rentebaten 2024
Externe rentelasten over de korte en lange financiering (1a) -
Externe rentebaten (idem) (1b) -
Saldo rentelasten en rentebaten (1) = (1a) - (1b) -
Rente die aan het grondbedrijf moet worden doorberekend -
Rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -
Rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken, die aan het betreffend taakveld moet worden doorgerekend -
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -
(Bespaarde) rente over eigen vermogen 2.192.000
(Bespaarde) rente over voorzieningen -
Totaal aan taakvelden toegerekende rente 2.192.000
Aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) 3.016.000
Renteresultaat op het taakveld Treasury 824.000

8 | Kapitaallasten, personeelskosten, loon- en prijsstijgingen

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

In de financiële begroting (deel 3 van de programmabegroting) staat de analyse van de verschillen tussen de begroting 2023 en 2024. Daarin is per programma het verschil in kapitaallasten, toerekening van personele kosten en loon- en prijsstijgingen in één post verwerkt. Het totale verschil van alle programma’s wordt als volgt verklaard:


1. Kapitaallasten
Op het totaal van rente- en afschrijvingslasten ontstaat een nadeel van € 552.000. Dit gaat om bestaand beleid. Belangrijkste oorzaken van het verschil:

  • € 111.000 voordeel door laatste afschrijving in 2023, vrijval in 2024;
  • € 66.000 lagere rentelasten (voordeel) door daling van de boekwaarde (afschrijving);
  • € 754.000 nadeel door verhoging van de rente van 2,0% naar 3,0%. 


2. Personeelskosten
De salariskosten zijn ten opzichte van 2023 gestegen van € 14,6 miljoen naar € 16,4 miljoen. De stijging van € 1.855.000 wordt voor € 1.236.000 veroorzaakt door stijging van de salariskosten en voor €619.000 door een toename van de personeelsformatie (6,8 fte). De toename van het personeel is gedekt door inzet van reguliere budgetten. Dit betreft de volgende mutaties: 

  • Ruimte, Kwartiermaker Ow en Klimaatbeleid (warmte en energie) 1,0 fte
  • Ruimte, Accountmanager bedrijven 0,8 fte
  • Ruimte, Accountmanager stikstof 0,6 fte
  • Ruimte, Ruimtelijke ontwikkeling 0,8 fte
  • Griffie 0,8 fte
  • Ondersteuning, Communicatie 0,7 fte
  • Ondersteuning, Privacy officer en CISO (Chief Information Security Officer) 0,7 fte
  • Ondersteuning, Bedrijfsvoering 0,5 fte
  • Ondersteuning, HR 0,7 fte
  • Samenleving, Bestuursondersteuning 1,8 fte
  • Samenleving, Facilitair 0,6 fte
  • Samenleving, Participatie SHV (uitbesteding) -2,1fte

De overige verschillen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de loonkostenstijging. Ten opzichte van de begroting 2023 bedraagt de gemiddelde salariskostenstijging 8,15%.

Als nieuw beleid zijn aanvullende bedragen voor uitbreiding van de formatie opgenomen. Deze maken geen onderdeel uit van deze analyse, maar zijn als 'nieuw beleid' op de programma's verantwoord.
 

3. Autonome prijsstijging
De autonome prijsstijging van 7,5% leidt tot een nadeel van in totaal ongeveer € 1.225.000 op de programma’s ten opzichte van de vorige meerjarenbegroting. Daarin was voor het jaar 2023 rekening gehouden met een stijging van 2,4%. 


4. Toerekening uren en overhead vanuit de kostenplaatsen
De kosten van overhead staan op een afzonderlijk programma ‘Overhead’. Deze kosten zijn niet aan de programma’s toegerekend. Het betreft inclusief nieuw beleid, een totaalbedrag van € 14,3 miljoen
(2023: € 13,4 miljoen).


5. Doorbelasting aan investeringen en grondbedrijf
De toerekening van personeelskosten aan het grondbedrijf en aan investeringen ten opzichte van de vorige begroting constant gebleven. Op advies van de provincie bouwen we de toerekening van personeelskosten aan investeringen en het grondbedrijf gefaseerd af. Daarvoor nemen we een structurele stelpost op in de begroting.

Verklaring van gebruikte afkortingen

Verklaring van gebruikte afkortingen

Terug naar navigatie - Verklaring van gebruikte afkortingen
Afkorting Betekenis
afl. aflossing
API application programming interface
APV Algemene plaatselijke verordening
AVE aanpak voorkoming escalatie
AVG Algemene verordening gegevensbescherming
B&B bed and breakfast
B.V. besloten vennootschap
BBV Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten
Bbz Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
BCF BTW-compensatiefonds
BNG Bank Nederlandse Gemeenten
BOA buitengewoon opsporingsambtenaar
BOR beheer openbare ruimte
BRP-traject basisrioleringsplan traject
BTW belasting over de toegevoegde waarde
BUIG bundeling van uitkeringen aan gemeenten
BWT bouw- en woningtoezicht
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CJG Centrum voor Jeugd en Gezin
CPB Centraal Planbureau
CV commanditaire vennootschap
E-depot Electronisch depot
EMU Europese Monetaire Unie
excl. exclusief
fte fulltime-equivalent
GGD gemeenschappelijke gezondheidsdienst
GWP gemeentelijk watertakenplan
ha. hectare
Halt het alternatief
HRM human resource management
ICT informatie- en communicatie technologie
IKB individueel keuzebudget
IKC integraal kindcentrum
IMOC inflatie materiële overheidsconsumptie
incl. inclusief
IOAW inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
IPO Interprovinciaal Overleg
i.r.t. in relatie tot
IT informatietechnologie
KCC klant contact centrum
KNIL Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
LED light-emitting diode
MBO middelbaar beroepsonderwijs
MFC multifunctioneel centrum
MIP meerjareninvesteringsplan
MJB meerjarenbegroting
MJOP meerjaren onderhoudsplan
mln. miljoen
MO/BW maatschappelijke opvang en beschermd wonen
nnb nog niet bekend
nntb nog nader te bepalen
N.V. naamloze vennootschap
OAB onderwijs achterstandenbeleid
OMVV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken B.V.
OV openbaar vervoer
OVIJ Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Ow Omgevingswet
OZB onroerende-zaakbelasting
PIOFHA-JC personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, automatisering, juridische zaken en communicatie
PLC programmeerbare logische besturing
p.m. pro memorie
PWA Prins Willem Alexander
P-wet Participatiewet
RDW Dienst Wegverkeer
RES regionale energietransitie strategie
RGV voorheen: Recreatie Gemeenschap Veluwe, nu: Leisurelands
ROB Raad voor het Openbaar Bestuur
RSG Rijks Scholengemeenschap N.O.-Veluwe
SDV Sport- en Dorpscentrum Vaassen
SMP SoortenManagement Plan
SROI Social Return On Investment
UAV-GC Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen
VFP Vaassen Flexible Packaging B.V.
VMI Veluwse Machine Industrie
VN Verenigde Naties
VNB Veluwse Nuts Bedrijven
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VNOG Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
VO voortgezet onderwijs
WGR Wet gemeenschappelijke regelingen
Wkb Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
WMO Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Woo Wet open overheid
WOZ waardering onroerende zaken
WSW Wet sociale werkvoorziening / Waarborgfonds Sociale Woningbouw