Bijlagen

1 | Analyse salariskosten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze bijlage wordt een totaalanalyse gegeven van de salariskosten, zoals deze in deze jaarrekening zijn verwerkt. In de financiële analyses van de afzonderlijke programma’s wordt hiernaar verwezen.

Onderstaande analyse heeft betrekking op de geraamde en werkelijke salariskosten, inclusief uitgaven voor inhuur van derden. De salariskosten zijn aan de programma’s toegerekend op basis van de bij de begroting 2022 bepaalde verdeelsleutel, gebaseerd op de tijdsbesteding van medewerkers aan taakvelden c.q. programma’s. Het overzicht is inclusief de salariskosten van de raad en burgemeester en wethouders.

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

De post salarisuitgaven in 2022 is circa 16% van de totale lasten (voor bestemming) van de gemeente.

 

Budgetopbouw
  salariskosten 16.167.000
salariskosten gedekt uit reserves (o.a. organisatieontwikkeling) 2.572.000
Totaal budget salariskosten (A) 18.739.000
Bestedingen
  salarisuitgaven 14.553.000
inhuur extern (ivm ziekte, zwangerschap, vacatures, projecten, corona) 5.214.000
storting in de reserve organisatie ontwikkeling/generatiepact 53.000
Ontvangsten
  detacheringsvergoedingen, ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof en WAO/UWV gelden -137.000
Totaal bestedingen en ontvangsten (B) 19.683.000
 
Saldo salariskosten (A-B), nadeel -944.000
Reeds aan de raad gemeld in de voortgangsrapportage 2022 783.000
Saldo salariskosten, nadeel -161.000


Het nadelige verschil wordt voor € 218.000 veroorzaakt door een hogere wachtgeld- en pensioenuitkeringen aan oud-wethouders. De overige verschillen laten een voordeel zien van € 57.000.

In 2022 is er meer ingehuurd dan in de vorige jaren. We hebben vorig jaar te maken gehad met een aantal factoren wat maakt dat de externe inhuur noodzakelijk was:

  1. Krapte op de arbeidsmarkt wat maakt dat vacatures moeilijk in te vullen zijn. De doorlooptijd van vacatures is lang, waardoor er ingehuurd moet worden om het werk door te laten gaan.
  2. Stijging in de klantvraag, wat opgevangen moet worden door tijdelijke medewerkers (inhuur).
  3. Incidentele middelen voor tijdelijke taken, zorgt vaak voor tijdelijk opvulling door middel van inhuur.
  4. Er was bij meerdere teams sprake van langdurige ziekte van medewerkers. Daarvoor moest personeel worden ingehuurd. Dit brengt aanzienlijk hogere kosten met zich mee.

Toerekening salariskosten aan investeringen en grondbedrijf

Terug naar navigatie - Toerekening salariskosten aan investeringen en grondbedrijf

Van alle salariskosten wordt jaarlijks een deel toegerekend aan investeringen en bouwgrondexploitatie. Deze toegerekende kosten komen daarmee niet ten laste van de reguliere exploitatie. Omdat door deze wijze van toerekenen (personele) lasten worden doorgeschoven naar de toekomst, is een aantal jaren geleden (mede op advies van de provincie) er voor gekozen om in de begroting stapsgewijs een stelpost op te bouwen, waarmee deze toerekening kan worden afgebouwd. Er wordt binnen de organisatie op gestuurd om deze toerekening ook daadwerkelijk te verminderen. Dit heeft geleid tot een daling in de afgelopen jaren, waardoor de exploitatie meer wordt belast.

Effect in 2022
In 2022 heeft dit er toe geleid dat minder uren zijn toegerekend aan grondbedrijf en investeringen dan waarvan bij de begroting was uitgegaan. Het betreft een bedrag van € 115.000. Dit heeft een nadelig effect op het resultaat van de jaarrekening.

2 | Analyse kapitaallasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze bijlage wordt een totaalanalyse gegeven van de kapitaallasten, zoals deze in de jaarrekening zijn verwerkt. In de financiële analyses van de afzonderlijke programma’s wordt hiernaar verwezen.

Begroting en werkelijkheid

Terug naar navigatie - Begroting en werkelijkheid
Kapitaallasten (rente en afschrijving)
Begroting 5.178.000
Werkelijk 4.424.000
Saldo (voordeel) 754.000
 
Dit voordeel wordt in hoofdlijnen veroorzaakt door investeringen waarvan de realisatie nog niet is gestart of later is opgestart en nog niet volledig is uitgevoerd dan waarvan in de begroting was uitgegaan. Hiervoor waren in de begroting al wel kapitaallasten opgenomen.

Analyse afschrijvingen op productniveau

Terug naar navigatie - Analyse afschrijvingen op productniveau
De afschrijvingsverschillen doen zich voor op de volgende producten (verschillen groter dan € 25.000):
 
Voordelen:
Wegen beheer en onderhoud 45.000
Riolering beheer en onderhoud 102.000
Huisvestingskosten bijzonder onderwijs 197.000
Vrijverval riolering beheer en onderhoud 116.000
Gemeentehuis 102.000
Automatisering / ICT 162.000
Vluchtelingen (Tijdelijke huisvesting statushouders) 186.000
Totaal Voordeel 910.000

 

Extra afschrijvingen
Roomskatholieke Basisschool de Krugerstee (Westerenkweg 23 Vaassen): € 229.000

 
 

Financiering (renteresultaat)

Terug naar navigatie - Financiering (renteresultaat)

Het verschil tussen de begrote en werkelijke rentelasten/doorberekende rente is € 297.000 nadelig. 
De werkelijke (interne en externe) rentelasten zijn in 2022 hoger dan waarmee in de begroting rekening werd gehouden. Door een lagere boekwaarde van de materiële vaste activa is van de totale rentelasten een lager bedrag aan rente via de kapitaallasten toegerekend aan de programma’s. Hierdoor ontstaat een nadelig renteresultaat op het programma ‘algemene dekkingsmiddelen’.

Meerjareninvesteringsplan (MIP)

Terug naar navigatie - Meerjareninvesteringsplan (MIP)

Het resultaat op de stelposten voor kapitaallasten is € 11.000 voordelig Dit betreffen de (in aanvulling op de afschrijvings- en rentelasten) in de begroting opgenomen stelposten voor kapitaallasten voor investeringen in het meerjareninvesteringsplan (uitgezonderd het deel waarvan de kapitaallasten gedekt worden door een onttrekking aan de reserve kapitaallasten (€ 228.000); tegenover de lagere kapitaallasten staat een lagere onttrekking aan deze reserve).

Invloed op het saldo van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Invloed op het saldo van de jaarrekening

Om te bepalen wat het effect is op het saldo van de jaarrekening wordt het bedrag van € 754.000 aangevuld c.q. gecorrigeerd met:

  • Renteresultaat (zie hierboven): - € 297.000
  • Saldo meerjareninvesteringsplan (zie hierboven): € 11.000
  • Een lagere doorberekening van kapitaallasten van investeringen voor begraafplaatsen en riolering; dit voordeel van € 218.000 wordt verrekend met de desbetreffende reserve/voorziening; bij de bepaling van de opbrengst en tarieven bij de volgende begrotingsbehandeling wordt dit voordeel betrokken;
  • Het voordeel op kapitaallasten van de ICT investeringen, waarvan de kapitaallasten gedekt worden uit de ICT reserve; tegenover de lagere kapitaallasten staat een lagere onttrekking aan de reserve ICT (€ 149.000); deze middelen blijven in de reserve beschikbaar voor de geplande toekomstige uitgaven/kapitaallasten;
  • Het voordeel op kapitaallasten van andere investeringen, waarvan de kapitaallasten gedekt worden door een onttrekking aan de reserve kapitaallasten (€ 326.000); tegenover de lagere kapitaallasten staat een lagere onttrekking aan deze reserve;
  • de opbrengst van de verkoop van het voormalige schoolgebouw van de Rooms Katholieke Basisschool de Krugerstee (Westerenkweg 23 Vaassen); de extra afschrijving van de boekwaarde (€ 229.000) wordt gedekt door de opbrengst van de verkoop. Het netto voordeel van de verkoop is toegevoegd aan de reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen.


Recapitulatie
Het resultaat hiervan is dat de kapitaallasten het saldo van de jaarrekening 2022 voordelig beïnvloed hebben met € 4.000.

 

Kapitaallasten overhead

Terug naar navigatie - Kapitaallasten overhead

Een deel van de kapitaallasten komt niet rechtstreeks tot uitdrukking op de reguliere programma’s in de programmarekening. Het betreffen de kapitaallasten van investeringen in de overhead (zoals automatisering, huisvesting, bedrijfsmiddelen). Deze lasten worden verantwoord op het programma overhead.

Afgesloten kredieten

Terug naar navigatie - Afgesloten kredieten

In 2022 zijn er kredieten afgesloten met een positief en een negatief saldo. In deze paragraaf wordt een toelichting gegeven op in 2022 afgesloten kredieten waarop een kostenoverschrijding of onderschrijding groter dan € 25.000 heeft plaatsgevonden. Met het vaststellen van de jaarrekening stemt de raad in met alle kostenoverschrijdingen.
 
ICT
In 2022 zijn een aantal kredieten in het kader van de ICT-projecten afgesloten. Met name de vervanging van het financieel pakket en een aantal langduriger lopende kredieten in het kader van de vervanging van het pakket basisregistratie personen, zijn met een positief saldo afgesloten. Het gaat hier om bijna € 360.000. Dit bedrag wordt in de ICT reserve gehouden. De systematiek bij ICT-projecten is in principe dat er jaarlijks in de begroting een vast bedrag wordt opgenomen ter dekking van de investeringskosten. In werkelijkheid fluctueren de kosten over de diverse jaren en zal het nu resterende bedrag ingezet worden in komende jaren. Per saldo heeft dit geen effect op het resultaat. 
 
Vervanging openbare verlichting 2022
De vervanging van de openbare verlichting wordt gebaseerd op het beleidsplan met als financiële basis de daarin opgenomen budgetten. In de investeringsbegroting is voor elk jaar een gelijk bedrag beschikbaar echter in de praktijk volgt de vervanging en de daarmee gepaard gaande kosten niet hetzelfde jaarlijks gelijkblijvend patroon maar fluctueert per jaar. In 2022 is daardoor minder (€ 144.000) uitgegeven dan begroot. Echter dat bedrag wordt verrekend met de reserve vervanging openbare verlichting, die de investeringsuitgaven dekt. De tegengestelde cyclus in voorgaande (en eventueel volgende) jaren maakt dat er voldoende middelen in de reserve daarvoor aanwezig is.
 
Verbouwing verhuurd deel van het gemeentehuis
Het investeringsbedrag voor de verbouwing van het gemeentehuis waarin Tribuut als huurder gehuisvest is, is nog geheel afgerond maar het krediet wordt in de jaarrekening 2022 wel afgesloten. Er loopt op dit moment nog een onderzoek naar de verbetering van het binnenklimaat in de kantoorruimtes van Tribuut. Als dat afgerond is en er tot uitvoering overgegaan wordt, wordt het ongebruikte deel van dit krediet ingezet ter dekking van de kosten. Daarom wordt het overschot van € 108.000 opgenomen in het meerjareninvesteringsplan en heeft daarmee geen invloed op het resultaat van de jaarrekening 2022.

Onderwijshuisvesting
In 2022 zijn een aantal ongebruikte kredieten vanuit het integraal huisvestingsplan onderwijs uit 2015 afgesloten. Hierdoor is € 94.000 euro minder uitgegeven dan destijds begroot. Het gaat om aanpassingen aan de Zuukerschool en de RSG. De aanpassingen aan de RSG zijn niet uitgevoerd omdat er rennovatie plannen zijn. De aanpassingen aan de Zuukerschool hebben eveneens niet plaatsgevonden vanwege het vertrek van de school en de andere plannen die er zijn voor de locatie.

Watertaken uit gemeentelijk watertakenplan
In 2022 is het krediet voor de aanpak van wateroverlast dat beschikbaar gesteld was in 2016 afgesloten met een positief saldo (€ 26.000). Het positieve saldo is ontstaan door (niet begrote) bijdrages die vanuit het waterschap ontvangen is voor onder andere de afkoppeling van hemelwater in de Violier en de ontvlechting van waterstromen. De bijdrages leiden tot lagere rente en afschrijvingslasten die betrokken worden in de heffing.

 

3 | Toelichting bij paragraaf Financiering

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet
bedragen in euro Begroting 2022 Werkelijkheid 2022
1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag 8,50% 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
In euro’s (1) 8.000.000 8.000.000 8.000.000 8.000.000 8.000.000
Omvang vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 8.000.000 2.000.000 3.000.000 - -
Schuld in rekening-courant -
Totaal vlottende korte schuld (2) 8.000.000 2.000.000 3.000.000 - -
Vlottende middelen
Contante gelden in kas p.m. - - - -
Tegoeden in rekening-courant p.m. 2.412.000 3.667.000 6.710.000 9.514.000
Totaal vlottende middelen (3) - 2.412.000 3.667.000 6.710.000 9.514.000
Toets kasgeldlimiet
Toegestane kasgeldlimiet (1) 8.000.000 8.000.000 8.000.000 8.000.000 8.000.000
Totaal netto vlottende schuld (4) = (2) - (3) 8.000.000 -412.000 -667.000 -6.710.000 -9.514.000
Ruimte (+) / Overschrijding (-) =(1) – (4) - 8.412.000 8.667.000 14.710.000 17.514.000

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm
Renterisiconorm en renterisico’s op vaste schuld 2022
bedragen in euro Begroting Rekening
Renterisico op vaste schuld
Renteherziening op vaste schuld o/g (1a) - -
Renteherziening op vaste schuld u/g (1b) - -
Netto renteherziening op vaste schuld (1) = (1a) - (1b) - -
Te betalen aflossingen (2) - -
Renterisico op vaste schuld (3) = (1) + (2) - -
Renterisiconorm
Begrotingstotaal (4) 95.000.000 95.000.000
Het bij ministeriële regeling vastgesteld percentage (5) 20% 20%
Renterisiconorm (6) = (4) * (5) 19.000.000 19.000.000
Toets renterisiconorm
Renterisiconorm (6) 19.000.000 19.000.000
Rente op vaste schuld & aflossingen (7) - -
Ruimte (+) / Overschrijding (-); (8) = (6) – (7) 19.000.000 19.000.000

Renteschema

Terug naar navigatie - Renteschema
Renteschema 2022
bedragen in euro begroting rekening
Rentelasten en rentebaten
Externe rentelasten over korte en lange financiering (1a) 96.000
Externe rentebaten (idem) (1b) 4.000 37.801
Saldo rentelasten en rentebaten (1) = (1a) - (1b) 92.000 -37.801
Rente die aan het grondbedrijf moet worden doorberekend - -
Rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend - -
Rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken, die aan het betreffend taakveld moet worden doorgerekend - -
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 92.000 -37.801
Rente over eigen vermogen 1.037.000 1.421.792
Rente over voorzieningen - -
Totaal aan taakvelden toegerekende rente 1.129.000 1.383.991
Aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) 1.175.000 1.114.681
Renteresultaat op het taakveld Treasury -46.000 269.310

Verklaring van gebruikte afkortingen

Terug naar navigatie - Verklaring van gebruikte afkortingen
Afkorting Betekenis
afl. aflossing
API application programming interface
APV Algemene plaatselijke verordening
AVE aanpak voorkoming escalatie
AVG Algemene verordening gegevensbescherming
B&B bed and breakfast
B.V. besloten vennootschap
BBV Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten
Bbz Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
BCF BTW-compensatiefonds
BNG Bank Nederlandse Gemeenten
BOA buitengewoon opsporingsambtenaar
BOR beheer openbare ruimte
BRP-traject basisrioleringsplan traject
BTW belasting over de toegevoegde waarde
BUIG bundeling van uitkeringen aan gemeenten
BWT bouw- en woningtoezicht
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CJG Centrum voor Jeugd en Gezin
CPB Centraal Planbureau
CV commanditaire vennootschap
E-depot Electronisch depot
EMU Europese Monetaire Unie
excl. exclusief
fte fulltime-equivalent
GGD gemeenschappelijke gezondheidsdienst
GWP gemeentelijk watertakenplan
ha. hectare
Halt het alternatief
HRM human resource management
ICT informatie- en communicatie technologie
IKB individueel keuzebudget
IKC integraal kindcentrum
IMOC inflatie materiële overheidsconsumptie
incl. inclusief
IOAW inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
IPO Interprovinciaal Overleg
i.r.t. in relatie tot
IT informatietechnologie
KCC klant contact centrum
KNIL Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
LED light-emitting diode
MBO middelbaar beroepsonderwijs
MFC multifunctioneel centrum
MIP meerjareninvesteringsplan
MJB meerjarenbegroting
mln. miljoen
MO/BW maatschappelijke opvang en beschermd wonen
nnb nog niet bekend
nntb nog nader te bepalen
N.V. naamloze vennootschap
OAB onderwijs achterstandenbeleid
OMVV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken B.V.
OV openbaar vervoer
OVIJ Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Ow Omgevingswet
OZB onroerende-zaakbelasting
PIOFHA-JC personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, automatisering, juridische zaken en communicatie
PLC programmeerbare logische besturing
p.m. pro memorie
PWA Prins Willem Alexander
P-wet Participatiewet
RDW Dienst Wegverkeer
RES regionale energietransitie strategie
RGV voorheen: Recreatie Gemeenschap Veluwe, nu: Leisurelands
ROB Raad voor het Openbaar Bestuur
RSG Rijks Scholengemeenschap N.O.-Veluwe
TONK Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten
VFP Vaassen Flexible Packaging B.V.
VMI Veluwse Machine Industrie
VN Verenigde Naties
VNB Veluwse Nuts Bedrijven
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VNOG Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
VO voortgezet onderwijs
WGR Wet gemeenschappelijke regelingen
Wkb Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
WMO Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Woo Wet open overheid
WOZ waardering onroerende zaken
WSW Wet sociale werkvoorziening / Waarborgfonds Sociale Woningbouw