Inhoudelijke verkenningen 2024-2027

3.1 Pijler Sociaal

Terug naar navigatie - 3.1 Pijler Sociaal

Transformatie Sociaal Domein 

Korte beschrijving ontwikkeling.
Binnen het Sociaal Domein/het zorglandschap is op diverse onderdelen sprake van een transformatie door het Integraal Zorg Akkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord. Dit leidt tot een herijking van de regionale samenwerking, op inhoud en structuur. Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) is de werkagenda van alle zorgpartijen voor de komende 4 jaar op basis waarvan zij samenwerken aan de maatschappelijke uitdagingen in de zorg. Het organiseren van de juiste zorg op de juiste plek, een sterkere nadruk op preventie en versterking van de rol van de 1e lijn zijn enkele belangrijke onderdelen die ervoor moeten zorgen dat de zorg ook in de toekomst bereikbaar en betaalbaar blijft. Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), gericht op een gezonde leefstijl, sportbeoefening/beweging sluit op de doelstellingen van het IZA aan. 

Jeugd:
Het huidige jeugdstelsel is niet houdbaar. Het ministerie van VWS, zorgaanbieders, cliënten (vertegenwoordigers), professionals en de VNG stellen daarom samen de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 op. De Hervormingsagenda Jeugd heeft 2 doelen: betere en tijdige zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is; een beheersbaar en daarmee duurzaam financieel houdbaar stelsel.

Gezondheid/Sport/Bewegen:
Deze brede regeling specifieke uitkering (SPUK) is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. De verbinding tussen de verschillende programma’s en akkoorden moet het fundament vormen voor gerichte wijk-, lokale- en regionale aanpakken van preventie, gezondheid en sociale basis. Van ziekte en zorg, naar gezondheid en preventie: de ‘Beweging naar de voorkant’.


Aandachtspunten voor de gemeente.
Jeugd:
De Hervormingsagenda zal effect hebben op ons huidige beleid en de manier waarop we regionaal samenwerken. Er komt in elk geval een verplichting tot samenwerking in een Gemeenschappelijke Regeling, zoals bijvoorbeeld bij de Regio Stedendriehoek en bij de GGD Noord-Oost Gelderland. In de vormgeving hiervan zijn voor gemeenten keuzes mogelijk.

Gezondheid/Sport/Bewegen:
Voor onze gemeente betekent dit dat we totaal € 2.319.931,28 hebben aangevraagd voor de jaren 2023 tot en met 2026. Sommige onderdelen zijn nieuwe programma’s, zoals valpreventie (aangevraagde subsidie ca. € 100.000). Voor de onderdelen die nieuw zijn of waarvoor we substantiële extra middelen ontvangen, kan dit om nieuw beleid vragen voor de komende jaren.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
De ontwikkelingen zijn in lijn met het beleidsplan sociaal domein 2023-2027. De hervormingsagenda jeugd is nog steeds niet vastgesteld. Medio april is er wel een principeakkoord bereikt tussen het Rijk en de VNG. Onderdeel hiervan is dat de besparingsopgave wordt bevroren tot en met 2025. Dat heeft een positief effect op de kosten voor de gemeente. Inhoudelijk kunnen er dus nog steeds aanpassingen worden gedaan.
Gelukkig sluit ons beleid wel aan op het gedachtengoed van de Hervormingsagenda. Zo hebben we bijvoorbeeld al extra geïnvesteerd in preventieve voorzieningen en hebben we al ingezet op een goede samenwerking met huisartsen.


Besluit van de raad nodig: Ja
Het Rijk zet in op transformatie van zorg en ondersteuning. De inzet is een beheersbaar financieel stelsel en meer inzet op preventie. Het beleidsplan Sociaal Domein speelt daar al op in. De transformatie vraagt op termijn nadere besluitvorming over inhoud en financiën. Daarnaast volgt een voorstel voor het deelnemen in een verplichte Gemeenschappelijke Regeling die voortkomt uit de plannen van het Rijk.

 

Opvang statushouders, asielzoekers en ontheemden (Oekraïne)

Korte beschrijving ontwikkeling.
De gemeente heeft naast een wettelijke taakstelling voor de huisvesting van statushouders ook een verantwoordelijkheid voor de opvang van ontheemden afkomstig uit Oekraïne.
De Nieuwe Asielwet, de “Spreidingswet”, kan naast de bovengenoemde taakstellingen een behoorlijke impact hebben op de gemeenten. Kern van het wetsvoorstel is dat gemeenten gedwongen kunnen worden om asielzoekers binnen hun gemeente te huisvesten.


Aandachtspunten voor de gemeente.
Afhankelijk van de opgaven en de regionale verdeling is de impact voor de gemeente Epe op dit moment onzeker. Met name als het gaat om de opvang van asielzoekers en/of een uitbreiding van op te vangen Oekraïners. Voor de opvang/begeleiding van (extra) Oekraïners kan worden aangesloten bij de bestaande maatschappelijke infrastructuur. Voor asielzoekers zal een groot deel van de taken worden uitgevoerd door het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Er moet rekening gehouden worden met de noodzaak voor aanvullend beleid.

Als gevolg van deze wet, die naar verwachting in 2024 zal ingaan, moeten er op Provinciaal niveau (De Provinciale Regietafels) concrete afspraken worden gemaakt over de opvang van asielzoekers, de huisvestingtaakstelling statushouders en kan ook de opvang van Ontheemde Oekraïners daarin worden meegenomen. 


Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
Vooruitlopend op de komst van de ‘Spreidingswet’ heeft de gemeente in haar aanpak al rekening gehouden met een zeker surplus aan opvang/huisvestingsvoorzieningen (locaties). Die zijn, uitgaande van tot nu toe bekende ontwikkelingen, toereikend. Er is geen zekerheid dat dit ook na invoering van deze wet het geval zal zijn.


Besluit van de raad nodig: Ja
De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor de huisvesting van statushouders en voor de opvang van ontheemden afkomstig uit Oekraïne. De opgaven daarvoor zijn nog onzeker. Nieuwe wetgeving leidt mogelijk ook tot een verantwoordelijkheid voor opvang van asielzoekers. Er dient rekening mee gehouden te worden dat aanvullend beleid noodzakelijk is op ons bestaande beleid.

 

Accommodatiebeleid 

Korte beschrijving ontwikkeling.
De ambitie is om een betaalbaar, reëel en toereikend aanbod van maatschappelijke accommodaties te hebben dat past bij de vraag naar en het aanbod aan voorzieningen. Daarnaast willen we ook dat alle maatschappelijke accommodaties streven naar financiële zelfstandigheid, bijdragen en voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente, multifunctioneel worden gebruikt, gezondheid stimuleren en toegankelijk zijn.


Aandachtspunten voor de gemeente.
De raad heeft in februari 2023 de visie op toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties vastgesteld. De hierin geformuleerde ambitie en uitgangspunten moeten binnen de komende 15 tot 20 jaar gerealiseerd zijn.
De uitwerking richt zich op twee sporen: het gebiedsgericht en participatief vormgeven van uitvoeringsplannen en het oppakken van urgente en nieuwe projecten conform de uitgangspunten. Om toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties te realiseren zijn voldoende financiële middelen nodig. Enerzijds voor de projectorganisatie van beide sporen. Anderzijds voor de uitvoering van concrete huisvestingsmaatregelen, waarvoor op dit moment een noodzakelijk concreet meerjarig inzicht in de te verwachten investeringen ontbreekt.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
Voor maatschappelijke accommodaties is de visie op toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties richtinggevend. De ambitie is een betaalbaar, reëel en toereikend aanbod van maatschappelijke accommodaties dat past bij de vraag naar en het aanbod aan voorzieningen. Hierdoor wordt het voor alle inwoners mogelijk om op een laagdrempelige manier deel te nemen aan de samenleving. Denk aan ontmoeten, sporten, activiteiten binnen verenigingen, cultuur en ontwikkeling. Deze deelname van inwoners aan het maatschappelijke leven draagt bij aan welbevinden, ontwikkeling, sociale samenhang en leefbaarheid in onze dorpen. Om een betaalbaar, reëel en toereikend aanbod van maatschappelijk accommodaties te behouden, moeten onze accommodaties financieel levensvatbaar, zo duurzaam mogelijk en toegankelijk zijn, gezondheid stimuleren en multifunctioneel worden gebruikt. Er is een routekaart voor gemeentelijk vastgoed in voorbereiding. Dit levert een strategie op voor de verduurzaming van de panden die in eigendom van de gemeente zijn en een maatschappelijke betekenis hebben. Deze routekaart laat aan de hand
van natuurlijke vervangingsmomenten, gecombineerd met de volgorde van de transitievisie energie en warmte zien hoe we als gemeente het vastgoed meekrijgen in de energietransitie. Financieel betekent dit dat er geld vrijgemaakt moet worden om direct aan de slag te kunnen met de programmering uit de routekaart.

In het kader van het bovenstaande zijn er dwarsverbanden met het programma energie en warmte, het gezondheids-, sport en cultuurbeleid, het nog op te stellen inclusiebeleid, het beleidskader herstel en stimulering energiecrisis en het integraal huisvestingsplan onderwijs.


Besluit van de raad nodig: Ja
Bij ja: aangeven van de keuzemogelijkheden/richting voor uitwerking.

De visie op toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties krijgt een vertaling naar gebiedsgerichte uitwerkingsplannen. Voor de op te zetten projectorganisatie hiervoor en de realisatie van bestaande urgente huisvestingsmaatregelen zijn financiële middelen nodig. Op termijn is er een besluit van de raad nodig over de benodigde financiële middelen in meerjarenperspectief voor de uitvoering van de op te stellen gebiedsgerichte plannen. Het voorstel is om daarvoor een reserve voor toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties in te stellen met een noodzakelijke(structurele) storting van financiële middelen.

 

3.2 Pijler Ruimte

Terug naar navigatie - 3.2 Pijler Ruimte

Versnelling Woningbouw

Korte beschrijving ontwikkeling.
Aanvullend aan de woningbouwopgave vanuit de regionale Woonagenda Cleantech Regio 2018-2023 is op 8 maart 2023 de woningbouwopgave van de Regionale Woondeal toegevoegd, ca 450 woningen meer voor Epe. Dat houdt in dat Epe aan de lat staat om voor 2030 ca. 1800 woningen te realiseren.


Aandachtspunten voor de gemeente.
De recente Regionale Woondeal leidt er toe dat meer ambtelijke capaciteit nodig is om de afspraken en ambities uit te voeren. De uit deze ontwikkeling voortkomende activiteiten raakt de capaciteit van de gehele afdeling Ruimte. Voor zowel de begeleiding van de planontwikkeling als ook de begeleiding in de vervolgfase vanuit beheer en handhaving is meer capaciteit benodigd. Dit betref bijvoorbeeld voorbereidingen voor de inrichting van de openbare ruimte, maar ook het handhaven van afspraken bij realisatie. Een extra risico hierbij vormt de krapte op de arbeidsmarkt voor de gevraagde vakgebieden.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zicht tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
De Omgevingsvisie voorziet in de locaties en ambities voor deze woningbouw.

In de begroting 2023-2026 zijn middelen opgenomen voor de plannen van de Woonagenda.

Voor realisatie van de Regionale Woondeal en een goede doorgeleiding van woningbouwontwikkelingen naar de realisatiefase is extra capaciteit nodig. Dit is extra bovenop de capaciteit voor de Woonagenda.


Besluit van de raad nodig: Ja
De gemeente Epe heeft een opgave om voor 2030 circa 1800 woningen te bouwen. Om deze opgave te realiseren vraagt het extra ambtelijke capaciteit. Het gaat om begeleiding van planontwikkeling, beheer van de openbare ruimte en handhaving. Dat vraagt extra financiële middelen.

 

Energietransitie

Korte beschrijving ontwikkeling.
Het Klimaatakkoord geeft de gemeenten een belangrijke opgave in de transitie van energiegebruik en opwek van fossiel naar duurzaam voor de gebouwde omgeving (waaronder ook haar eigen vastgoed). De gemeente Epe heeft deze opgave uitgewerkt en vastgesteld in de Transitievisie Warmte en Energie (TVEW). Om deze energietransitie mogelijk te maken is, naast een forse uitbreiding van duurzame opwekmogelijkheden, een verzwaring van het energienet benodigd en de ontwikkeling van nieuwe (collectieve) warmtesystemen.


Aandachtspunten voor de gemeente.

    1. Als gevolg van o.a. de overschakeling op duurzame energie is het huidige energienet overbelast (netcongestie). Deze netcongestie levert voor bedrijven, maar ook voor verdere overschakeling op duurzame energie grote problemen op.
    2. Een alternatief voor aardgas zijn warmtenetten. Aanleg, beheer en exploitatie van deze warmtenetten komen mogelijk deels bij de gemeente terecht. Hiervoor is bijstelling van beleid nodig, zowel inhoudelijk als financieel.
    3. Het gemeentelijk vastgoed moet worden verduurzaamd. De verduurzaming betekent een forse investering in de betreffende gebouwen. Bij het onderzoek naar verduurzaming komt de keus naar voren voor verkoop of behouden of in een enkel geval om nieuw te ontwikkelen. Een voorbeeld van dat laatste is de gemeentewerf aan de Kweekweg.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zicht tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
Onze ambitie en doelen voor de energie- en warmtetransitie hebben we vastgesteld in onze transitievisie Energie en Warmte (TVEW). Hiervoor wordt in 2023 een uitvoeringsprogramma opgesteld. Om de opgaven te realiseren is een nauwe afstemming en samenwerking met stakeholders, waaronder o.a. de netbeheerder Liander, benodigd. Nu al is duidelijk dat bij deze uitvoering beleid moet worden ontwikkeld of bijgesteld. Tevens is duidelijk dat deze opgave kansen biedt voor integrale gebiedsaanpak, bijvoorbeeld bij de verduurzaming van het huurwoningenbestand en de klimaataanpak van de openbare ruimte. Hiervoor zijn op termijn extra financiële middelen benodigd.


Besluit van de raad nodig: Ja
De gemeente draagt verantwoordelijkheid voor de overgang naar duurzaam energiegebruik voor warmte en elektriciteit. De gemeentelijke ambitie en doelen liggen vast in de Transitievisie Energie en Warmte. Deze visie krijgt een uitwerking in een uitvoeringsprogramma. Dat programma geeft inzicht in de activiteiten en vraagt op termijn extra financiële middelen voor de uitvoering daarvan.

Nationale en regionale ontwikkelingen ruimtelijke omgeving

Korte beschrijving ontwikkeling.
Nederland staat voor een ingrijpende ruimtelijke transitie. We staan voor forse opgaven op het gebied van woningbouw, energietransitie, klimaat, water en natuur.

De Rijksoverheid geeft provincies en Regio’s een belangrijke rol in de integrale uitwerking van deze ruimtelijke opgaven, zoals woningbouw, aanleg van bos en natuur, waterberging, robuust maken van watersystemen, transitie van de landbouw en de opgave voor opwek van duurzame energie, Om invulling te geven aan de genoemde opgaven heeft de Regio een Strategische Agenda vastgesteld, waarin zij haar ambitie uitspreekt op de thema’s wonen, werken en bereikbaarheid. Thema’s die met elkaar zijn verweven en die belangrijk zijn voor de toekomst van de regio. Binnen deze thema’s staan duurzaamheid, digitaal vooruitstrevend zijn en de kwaliteit van ons mooie landschap voorop. En vindt de uitwerking plaats van de Regionale Uitvoeringsagenda in drie programma’s; slimme groene verstedelijking, vitaal landelijk gebied en werkplek van de toekomst.


Aandachtspunten voor de gemeente.
De ruimtelijk opgave verlangt naast een versterking van de Regionale organisatie van de Stedendriehoek ook een directe aansluiting van de gemeentelijke organisatie aan de Regio Stedendriehoek op inhoudelijk niveau. Dit heeft gevolgen voor de inzet van ambtelijke capaciteit.

Een belangrijk risico voor de realisatie van deze opgaven vormt de stikstofproblematiek, zeker gezien de ligging van de gemeente nabij het kwetsbare Natura 2000-gebied de Veluwe. Daarvoor is de voorgestelde integrale aanpak vanuit het “Ruimtelijk regioverhaal”, maar ook vanuit onze eigen gemeentelijke Omgevingsvisie van groot belang.

Hoe verhoudt de ontwikkeling zicht tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
De gemeente Epe heeft in zijn Omgevingsvisie de contouren van de genoemde transitie opgenomen. Voor de toekomstige integrale gebiedsgerichte uitwerkingen van deze visie is aansluiting bij de ontwikkelingen in de Regio, waaronder “Ruimtelijk regioverhaal” (een integraal beeld van de ruimtelijke opgaven voor de regio), en de Uitvoeringsagenda van groot belang. Daarnaast is integrale afstemming en samenwerking met gebiedspartners zoals het Waterschap Vallei en Veluwe een must.

Om deze opgaven van de gezamenlijke gemeenten in de Regio Stedendriehoek op te kunnen pakken is een versterking van de organisatie van de Regio benodigd met extra personele capaciteit.


Besluit van de raad nodig: Ja
Provincies en regio’s krijgen van het Rijk een belangrijke rol in de integrale uitwerking van ruimtelijke opgaven op het gebied van woningbouw, energietransitie, klimaat, water en natuur. Om deze opgaven goed te kunnen uitvoeren vraagt de Regio Stedendriehoek financiële middelen voor de inzet van extra personele capaciteit. Ook om hiermee een goede verbinding met de lokale uitwerking van de Omgevingsvisie te maken.