Onderwerp |
Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2023
+ is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) |
Auto-
risatie |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
|
Programma 1 Opgroeien in Epe |
|
|
|
Hervormingsagenda jeugd |
-100.000 |
-100.000 |
-100.000 |
-100.000 |
C |
Het Rijk en de VNG hebben de afspraak een hervormingsagenda jeugd op te stellen. Die agenda heeft als doel om betere en tijdige zorg en ondersteuning te bieden en een beheersbaar en duurzaam financieel stelsel te creëren. Deze agenda is nog niet vastgesteld. Ook is er nog onduidelijkheid over de structurele financiële middelen (o.a. extra middelen jeugdzorg, speciale uitkeringen van het rijk). We gaan er vanuit dat er structureel extra middelen komen voor de jeugdzorg. Dat vertalen we ook in de begroting. We verwijzen ook naar de tekst bij de stelpost extra uitgaven hieronder.
We willen wel alvast anticiperen op die ontwikkelingen uit de hervormingsagenda. Voor de kosten die daaruit voortvloeien reserveren we nu jaarlijks € 100.000 voor noodzakelijke hervormingen. Er zijn in elk geval middelen nodig voor bovenregionale samenwerking. Dit brengt praktische implementatiekosten met zich mee voortkomend uit bijvoorbeeld de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming (de inzet van een beschikbaarheidsapp, de inrichting van de monitoring), maar ook coördinerende ondersteuning bijvoorbeeld bovenregionale projectleiding. Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Stelpost extra uitgaven hervormingsagenda jeugdzorg |
|
-566.000 |
-521.000 |
-363.000 |
R |
Gelet op het voorlopige karakter van de extra middelen die worden verwacht voor jeugdzorg (onderhandelingen over de hervormingsagenda lopen op landelijk niveau nog), zijn deze middelen nu vanaf 2024 voor 75% ingezet binnen de begroting. Met het opnemen van deze stelpost is de resterende 25% vanaf 2024 gereserveerd in afwachting van de uitkomst van de onderhandelingen en het resultaat dat hieruit voortkomt (afspraken met rijk). |
|
|
|
|
|
|
|
Versterking toegangsteam jeugdzorg |
-200.000 |
-350.000 |
-350.000 |
-350.000 |
C |
De toegang tot de jeugdzorg loopt via het Centrum voor Jeugd en Gezin. De complexiteit van de zorg en meer taken (Gelderse Verbeteragenda) vraagt meer menskracht om deze toename van zorg en andere werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Dat vraagt structurele financiele middelen. Vanuit Grip op Zorg en de coronagelden zijn er in 2021 en 2022 tijdelijk extra middelen naar het CJG gegaan. De middelen voor grip op zorg lopen na 2023 af. Daarnaast loopt het implementeren van het gedachtengoed van de Nieuwe Route. Deze werkwijze is een manier om 'normaliseren' (meer preventie) handen en voeten te geven, wat één van de onderwerpen van de Hervormingsagenda is. Daarvoor zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de periode 2021-2023 vanuit grip op zorg. Het is gewenst om deze werkwijze voort te zetten waarvoor vanaf 2024 een structureel budget nodig is.
Dekking kan vanuit de extra middelen voor jeugdzorg. |
|
|
|
|
|
|
|
Jongeren op gezond gewicht (JOGG) |
-61.000 |
-61.000 |
-61.000 |
-61.000 |
C |
Het project JOGG richt zich op het bevorderen van gezond gewicht bij kinderen en jongeren (0-19 jaar). Dit is een landelijke project. Voortzetting van dit project vraagt een structureel budget. Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Schoolmaatschappelijk Werk |
-154.000 |
-154.000 |
-154.000 |
-154.000 |
C |
Op dit moment is er voor schoolmaatschappelijkwerk 2 uur per week per school beschikbaar, wat onvoldoende is om echt preventief te werken en zwaardere zorg te voorkomen. Door 2 uur extra in te zetten per school blijft bovendien de verhouding tussen algemene voorzieningen en maatwerk meer in balans. De afgelopen jaren is de zorgvraag gestegen en het toegangsteam hierop uitgebreid, maar de uren voor preventie vanuit het schoolmaatschappelijk werk niet. Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Algemeen Maatschappelijk Werk |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
C |
Door meer preventief te werken wordt zwaardere zorg voorkomen. Veel instroom in jeugdzorg komt voort vanuit problematiek bij de ouders (denk aan scheidingen, armoede, GGZ/verslaving bij (één van de) ouders). Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Tegengaan pestgedrag (KIVA) |
-22.000 |
|
|
|
C |
Het trainen van vrijwilligers door een Kiva medewerker bij (sport-) verenigingen om pestgedrag bij kinderen/jongeren te voorkomen of tegen te gaan. KiVa is een preventief programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Het programma heeft veel effect op resultaat van minder pestgedrag (wetenschappelijk bewezen). Het gaat vooralsnog om een pilot van 1 jaar. Dekking van de kosten kan uit de extra jeugdmiddelen. |
|
|
|
|
|
|
|
Voorliggende voorziening jeugd |
-15.000 |
|
|
|
C |
Ontwikkelen van een (preventieve) voorliggende voorziening Jeugd ter voorkoming van individuele begeleiding, zodat minder snel (duurdere) individuele maatwerkvoorzieningen hoeven te worden ingezet. Voorliggende voorzieningen zijn beter en sneller toegankelijk, zodat lichtere hulpvragen eerder worden opgelost. Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Jongerenwerk |
-67.000 |
-67.000 |
-67.000 |
-67.000 |
C |
Jongerenwerk kan een preventieve bijdrage leveren. Dat kan door extra inzet op individuele begeleiding van jongeren, laagdrempelige ondersteuning bieden (uitvoering in samenwerking met ketenpartners) en extra inzet op fysieke activiteiten voor jongeren zoals ontmoetingsavonden, sportactiviteiten en inloopmomenten. Bekostiging van deze extra inzet vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Steunouder |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
C |
De werkvorm "steunouder" levert een bijdrage in het voorkomen van de inzet van zwaardere zorg. Door het inzetten van een steunouder is er een vertrouwde plek voor het kind of de jongere die het thuis (tijdelijk) pittig heeft. Daarnaast wordt het netwerk van kind en gezin vergroot en versterkt.
Deze werkvorm wordt nu betaald uit coronamiddelen, maar de stijging in het aantal aanvragen zet door. Structurele financiering is nodig voor de voortzetting. Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) |
-6.000.000 |
-2.250.000 |
-4.750.000 |
-4.750.000 |
R |
Dekking door activeren en afschrijven (zie MIP) |
1.840.000 |
- |
- |
3.450.000 |
|
Dekking uit eenmalige middelen |
4.160.000 |
- |
- |
1.300.000 |
|
|
|
|
|
|
|
Personele capaciteit uitvoering (2023-2026) |
-112.500 |
-100.000 |
-100.000 |
-100.000 |
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
112.500 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|
Het gemeentelijk Integraal Huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen (IHP) maakt voor elke school inzichtelijk wat de investeringen voor de komende jaren gaan worden op het gebied van verbouw, renovatie, nieuwbouw. Het opstellen daarvan zit in de eindfase. Voor de uitgaven is een aantal jaren geleden al een specifieke reserve ingesteld waaraan periodiek middelen worden toegevoegd. De berekeningen in het IHP gaan uit van algemene indicatieve bedragen per m2. In het plan is nog geen rekening gehouden met de specifieke (financiële) omstandigheden per school. Inmiddels is echter wel duidelijk dat voor de uitvoering van het IHP in de komende jaren aanzienlijk veel meer financiële middelen nodig zijn dan het bedrag dat tot nu toe binnen de reserve beschikbaar is. Een belangrijke factor hierbij is ook de ontwikkeling van de bouwprijzen. Daarom zijn in deze begroting forse investeringsbedragen opgenomen, zodat aan de gemeentelijke verplichting in de komende jaren invulling kan worden gegeven.
Voor de eerstkomende jaren staan de volgende scholen op de planning: renovatie van de RSG (aanvulling van het krediet), renovatie van de Sprenge in Emst, uitbreiding van het Mosterdzaadje (Gortel), renovatie van de St. Bernardusschool en nieuwbouw van scholen in Epe zuidwest. Om deze plannen goed te kunnen begeleiden zijn extra uitvoeringskosten nodig. Ook hiervoor is voor de komende 4 jaar een bedrag in de begroting opgenomen. |
|
Gelet op de eerste indicaties van de noodzakelijke investeringen (en ambities) in de komende 15 jaar, is duidelijk dat op langere termijn (na 2027) forse aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn. De uitwerking van het IHP zal daarvoor de informatie bieden.
Financiële dekking:
De benodigde investeringen kunnen in eerste instantie worden gedekt door de inzet van de opgebouwde reserve (uit o.a. de opbrengst precariobelasting). De hier onder nieuw beleid opgenomen investeringsbudgetten kunnen voor een deel financieel worden gedekt uit het beschikbare begrotingssaldo (ontstaan door de hogere algemene uitkering, in 2024 en 2025). In 2023 en 2026 vindt dekking plaats, deels door de inzet van eenmalige middelen en deels door de uitgaven te activeren (afschrijving en rente komen structureel ten laste van de exploitatie, dit deel is opgenomen in het investeringsplan, bijlage 4). |
|
|
|
|
|
|
|
Speelruimte beleid |
-50.000 |
-80.000 |
-50.000 |
-50.000 |
C |
Speelruimtebeleid en het vrijmaken van de middelen voor de uitvoering daarvan is opgenomen in het raads- en coalitieakkoord.
Voor het participatief opstellen van het beleid en het opstellen van een meerjaren uitvoeringsprogramma is € 30.000 nodig. Voor de uitvoering (onderhoud en vernieuwing speelterreinen) is een structureel budget nodig. Het is wenselijk daarvoor reserve in te stellen met een jaarlijkse storting van € 50.000. |
|
Voorzorg (verpleegkundige prenatale huisbezoeken) |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
C |
Voorzorg betreffen intensieve verpleegkundige prenatale huisbezoeken voor aanstaande moeders in risicovolle omstandigheden. Uit onderzoek blijkt dat de inzet van voorzorg leidt tot minder huiselijk geweld en roken. De inzet van voorzorg past binnen het programma Kansrijke Start. Bekostiging vindt plaats uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 2 Actief in Epe |
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw subsidiebeleid (structurele component) |
|
-54.000 |
-54.000 |
-54.000 |
C |
Nieuw subsidiebeleid (incidentele component) |
|
-16.000 |
-8.000 |
-2.000 |
|
Voor het nieuwe subsidiebeleid is een beleidskader opgesteld die tegemoet komt aan de motie van de raad over het subsidiebeleid. Dat beleidskader gaat uit van een verdeelmodel voor subsidies aan vrijwilligersorganisaties op basis van het voorkeursscenario dat uit het participatietraject naar voren kwam. Dat scenario leidt tot een verhoging van het budget dat beschikbaar is voor subsidieverlening met € 54.000 structureel. Daarnaast is voor de overgangsregeling een incidenteel bedrag nodig van € 26.000 verdeeld over drie jaar (aflopend). |
|
|
|
|
|
|
|
Accommodatiebeleid |
-50.000 |
p.m. |
|
|
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
50.000 |
|
|
|
|
Het traject loopt om een visie over accommodatiebeleid op te stellen. Het gaat om al dan niet in stand houden of transformeren van accommodaties inzake onderwijs, sport, cultuur en welzijn. Er bestaat een relatie met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.
Voor het opstellen van uitvoeringsplannen die volgen uit de kadernotitie accommodatiebeleid is in de huidige begroting voor 2023 een p.m. post opgenomen. Het is wenselijk om voor 2023, net als voor 2022, € 50.000 te ramen voor de gebiedsgerichte participatietrajecten en uitwerking. |
|
|
|
|
|
|
|
Sport- en dorpscentrum Vaassen |
-47.500 |
|
|
|
C |
Stichting Dorpscentrum Vaassen (De Wieken en De Koekoek) komt voor 2023 een tekort op de begroting. In het najaar van 2022 of het voorjaar van 2023 wil SDV graag een onderzoek doen naar mogelijke besparingen en extra inkomsten. Voor de jaren na 2023 wordt tevens een jaarlijks tekort verwacht. Het voorstel is dit onderzoek af te wachten en voor 2023 een gedeeltelijke bijdrage (ongeveer 50%) beschikbaar te stellen in het daadwerkelijke exploitatietekort. |
|
|
|
|
|
|
|
Deelname regionaal Cultuur- en Erfgoedpact (2022-2024) |
-8.300 |
-8.300 |
|
|
C |
Dekking reserve kunst openbare ruimte (950100) |
8.300 |
8.300 |
|
|
|
Samen met de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde Nunspeet, Oldebroek en Putten willen we een vervolg geven aan het Cultuur- en Erfgoedpact voor de jaren 2022-2024. Daarvoor zijn opnieuw middelen nodig. Vanuit de provincie worden deze middelen verdubbeld om te komen tot een duurzame culturele infrastructuur. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderzoek behouden cultuurhistorische waarde Musafir Kerk |
|
-25.000 |
|
|
M |
In het coalitieakkoord is als actie opgenomen om samen met de Molukse gemeenschap te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de cultuurhistorische waarde van de Molukse Musafir kerk te Vaassen te behouden. Hierin worden mede de resultaten van de in het afgelopen jaar uitgevoerde Kerkenvisie betrokken. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 3 Zorg en Opvang |
|
|
|
|
|
|
|
Lokaal inclusiebeleid |
-30.000 |
|
|
|
M |
In het raadsakkoord is het onderwerp inclusie en diversiteit benoemd. Gemeenten zijn verplicht om een lokale inclusieagenda op te stellen. Voor het opstellen van een lokale inclusieagenda incl. het thema diversiteit is een werkbudget nodig. Opstellen van lokaal beleid heeft raakvlakken met verschillende werkvelden, dus vergt veel afstemming (intern en extern). |
|
|
|
|
|
|
|
Was- en Strijkservice |
-42.000 |
-42.000 |
-42.000 |
-42.000 |
C |
De was- en strijkservice is een algemene Wmo voorziening en een locatie voor werkervaringsplekken. Er is geprobeerd om de voorziening rendabel te maken, zonder aanvullende gemeentelijk middelen. Dit blijkt niet haalbaar. Het stopzetten van de was- en strijkservice brengt echter hogere kosten met zich mee dan de subsidie, omdat dan invidividuele voorzieningen voor inwoners moeten worden verstrekt. Bovendien biedt de was- en strijkservice waardevolle werkervaringsplekken. Het is wenselijk om voor deze voorziening structurele middelen beschikbaar te stellen. |
|
|
|
|
|
|
|
Dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities |
-123.000 |
-120.000 |
-121.000 |
-121.000 |
C |
Dekking middelen rijk |
123.000 |
120.000 |
121.000 |
121.000 |
|
Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid aan mensen in kwetsbare posities fundamenteel te verbeteren. Hiervoor zijn tot en met 2027 middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten. Vanuit het Rijk zijn de volgende actielijnen opgesteld waaraan de middelen gekoppeld zijn: rechtsbescherming (sociaal raadslieden en ombudsfunctie), versterking sociale wijkteams, integraal werken in het sociaal domein en versterken leervermogen sociaal domein. Uitvoering van de actielijnen zal plaatsvinden binnen het uitvoeringsprogramma behorende bij het nieuwe integrale beleidsplan sociaal domein. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 4 Leefbaar en veilig |
|
|
|
|
|
|
|
Openbare orde en veiligheid - uitbreiding formatie |
-375.000 |
-375.000 |
-250.000 |
-250.000 |
M |
De gemeentelijke taken en bevoegdheden op het terrein van openbare orde en veiligheid zijn toegenomen. De bestaande formatie daarvoor is niet meer toereikend. Onderzoek is gedaan naar een realistische formatie die nodig is. Het resultaat van dat onderzoek is dat er structureel extra capaciteit nodig is voor veiligheid, vergunningverlening APV/bijzondere wetten. Het betreft in totaal 2,89 fte. Daarnaast is inzet nodig ter versterking van de afhandeling van horeca en evenementenvergunningen en vergunningenbeleid te formuleren. Voor de komende twee jaar willen we hiervoor 1 fte inzetten, waarna we deze inzet evalueren. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 5 Ruimte |
|
|
|
|
|
|
|
Vastgoed: actualisatie grondgebruik |
-50.000 |
-25.000 |
-25.000 |
|
C |
Dekking door inkomsten verkoop snippergroen |
50.000 |
25.000 |
25.000 |
|
|
Van 2013 tot 2016 is een project illegaal grondgebruik uitgevoerd. Conform het beleid 'actualisatie grondgebruik' dient periodiek controle te worden uitgevoerd op grondgebruik. Daarnaast heeft de gemeente ook wettelijk de taak om haar eigendommen te bewaken en deze niet door verjaring kwijt te raken. Voor dit project is extra capaciteit nodig. Dekking vindt plaats uit verkopen van snippergroen dat volgt uit dit project. |
|
|
|
|
|
|
|
Omgevingswet - capaciteit uitvoering structureel |
-74.000 |
-171.000 |
-171.000 |
-171.000 |
M |
Omgevingswet - uitwerking omgevingsvisie |
-175.000 |
-175.000 |
|
|
M |
Dekking rijksmiddelen (indicatief) |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
|
De uitvoering van de Omgevingswet ingaande 1-1-2023 vraagt
om een integrale behandeling van het omgevingsproces. Voor de uitvoering van de ruimtelijke plannen in het licht van de Omgevingswet is de huidige capaciteit voor de begeleiding van ruimtelijke plannen onvoldoende. Om de benodigde kwaliteit van een zorgvuldig proces (van initiatief t/m gewijzigde omgevingsplannen) te borgen zijn structureel 2 fte extra benodigd op het gebied van omgevingsmanagement (participatie bij initiatieven) en projectondersteuning (€ 171.000).
De omgevingsvisie 'Natuurlijk Goed Leven' is gebiedsgericht opgesteld. De volgende fase uit de omgevingsvise richt zich nu op invulling geven aan de gestelde doelen en komen tot keuzes voor vooral de Veluweflank en de IJsselvallei als het gaat om de toekomst van de landbouw, biodiversiteit/natuurinclusief, de energietransitie en de klimaataanpak, waarbij ook wonen een rol van betekenis speelt. Een integrale aanpak staat daarbij voorop.
Het proces dat nationaal en provinciaal/regionaal gaat lopen leidt tot verdergaande integratie en afstemming met ons traject. Dat vraagt om extra inzet en begeleiding, waarbij veel met externen opgetrokken zal worden. Daarnaast gaat ook de provincie Gelderland hiermee aan de slag. Voor 1 oktober 2023 moeten de provincies aan het Rijk aangeven hoe invulling gegeven wordt aan alle opgaven en welke keuzes gemaakt worden. Dan gaat het ook over Epe, over de koers die in de omgevingsvisie is uitgezet. Om aan deze ontwikkelingen invulling te geven is samenwerking met alle betrokkenen nodig. Voor al deze werkzaamheden is extra capaciteit nodig voor 2023 en 2024 (per jaar € 175.000). |
|
|
|
|
|
|
|
Wonen |
-183.000 |
-200.000 |
-200.000 |
-200.000 |
M |
In het raadsakkoord is wonen een prominent onderwerp. Er ligt duidelijke opgave voor het realiseren van woningen, met daarbij een versnellingsopgave en de vraag naar extra woningen. De minister de Jonge doet in een brief van 17 mei 2022 daarvoor een dringende oproep. Daarnaast speelt de huisvesting van bijzondere doelgroepen waarop actie nodig is. Om op deze ontwikkelingen in te spelen zijn extra middelen nodig.
Op dit moment vindt er een actualisatie van de Woonagenda plaats waarbij ook de moties over dit onderwerp worden betrokken. Daarvoor is o.a. cijfermatige- en demografische input nodig. Hiervoor is in 2023 eenmalig € 8.000 extra nodig op de beschikbare incidentele middelen (€ 22.000).
Gezien de grote opgave die ook raakt aan ruimtelijke ontwikkeling en de energietransitie/klimaataanpak, is voor wonen een projectleider (1 fte, structureel) noodzakelijk en daarnaast 1 extra fte voor de duur van 4 jaar. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 6 Epe op orde |
|
|
|
|
|
|
|
Mobiliteit: aanleg fietsstraat Hoge Weerd (fase 4, groen) |
-60.000 |
|
|
|
C |
Mobiliteit: uitvoering integraal verkeersplan Wissel |
-500.000 |
|
|
|
C |
Mobiliteit: opzet 'mobiliteitsfonds' |
-1.050.000 |
-1.050.000 |
-1.250.000 |
-1.250.000 |
R |
Dekking door activeren en afschrijven (zie MIP, bijlage 4) |
1.610.000 |
700.000 |
1.250.000 |
1.250.000 |
|
In maart 2022 heeft de raad het mobiliteitsplan 2022-2032 vastgesteld. Dat plan krijgt een vertaling naar een uitwerkings-programma. Voor de realisatie is vorig jaar al gestart met het inrichten van een mobiliteitsfonds. Daar volgt nu een verdere invulling van.
De aanleg van de fietsstraat Hoge Weerd (fase 4) vindt plaats met rijkssubsidie op basis van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Voor de kosten van "groen" is gemeentelijke dekking nodig (€ 60.000).
De uitvoering van het integraal verkeersplan Wissel (verkeersveiligheid, recreatiezonering, natuurontwikkeling) vraagt maatregelen waarvoor budget benodigd is (€ 500.000).
Financiële dekking:
De benodigde investeringen worden grotendeels financieel gedekt door de uitgaven te activeren (afschrijving en rente komen structureel ten laste van de exploitatie, opgenomen in het investeringsplan, bijlage 4). In 2024 kunnen de investeringen voor een deel (€ 350.000) worden gedekt uit het beschikbare begrotingssaldo. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderhoud groen in de openbare ruimte |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
C |
In 2015 is het onderhoud aan de openbare ruimte aanbesteed. Alle onderhoudskosten/budgetten zijn in dit contract verwerkt. In een toenemend aantal gevallen zijn aanvullende acties wenselijk bovenop de geldende prestatieafpraken (verbetering dienstverlening). Te denken valt aan extra snoeionderhoud aan bossages en bomen vlak bij woningen of bedrijven, het extra ledigen van kolken, herstel hekwerken, meer maatwerk in het beheer enz.
Begeleidingssnoei van bomen is ook een aandachtspunt.
Door begeleidingsnoei kunnen de bomen zich volwaardig ontwikkelen. Het resultaat van deze snoei levert bomen op die een belangrijke bijdrage leveren de beleving van de groene openbare ruimte. Deze snoei is niet in het contract opgenomen.
Voor deze twee onderwerpen is een structureel aanvullend budget wenselijk. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderzoek naar benodigde begraafcapaciteit in Vaassen |
-25.000 |
|
|
|
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
25.000 |
|
|
|
|
De gemeente dient voor de toekomst voldoende begraafcapaciteit te bezitten. Deze capaciteit lijkt in Vaassen onvoldoende. Om dat goed te kunnen vaststellen is nader onderzoek nodig. In het onderzoek speelt de verwachte verhouding tussen begraven en cremeren een belangrijke rol. Voor het uit te voeren onderzoek is een werkbudget nodig. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderzoek bovengronds brengen Dorpsbeek in dorp Epe |
-50.000 |
|
|
|
M |
In het coalitieakkoord is opgenomen om een onderzoek uit te laten voeren naar de haalbaarheid (inclusief nut en noodzaak) van het bovengronds brengen van de Dorpsbeek in het dorp Epe. Voor dit onderzoek is € 50.000 nodig. De uikomsten worden betrokken bij de plannen voor de herinrichting van het centrum van het dorp Epe. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 7 Duurzaamheid |
|
|
|
|
|
|
|
Energie en warmte - capaciteit structureel |
-217.500 |
-380.000 |
-460.000 |
-550.000 |
M |
Energie en warmte - capaciteit ondersteunende teams |
-60.000 |
-107.000 |
-133.000 |
-160.000 |
M |
Dekking uit verwachte middelen van het rijk |
277.500 |
487.000 |
593.000 |
710.000 |
|
Energie en warmte - incidenteel 2023-2030 |
-260.000 |
-150.000 |
-150.000 |
-150.000 |
C |
Dekking uit middelen van het rijk (klimaatakkoord) |
260.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
|
Begin 2022 is de Transitievisie Energie en Warmte vastgesteld die beschrijft hoe in 2050 energieneutraal te zijn. Basis voor deze visie ligt in het Klimaatakkoord. De uitwerking van die visie vraagt een aanzienlijk budget voor een fors meerjarig proces. Voor de toekomst zijn verdere investeringen nodig. De verwachting is dat het rijk financiele middelen beschikbaar stelt aan de gemeenten.
Op basis van een uitvraag onder gemeenten heeft bureau Andersson Elffers Felix een inschatting opgesteld voor de uitvoeringskosten van het Klimaatakkoord voor o.a. gemeenten voor het opstellen van een wijkuitvoeringsplan (WUP). Dit omvat de inzet op communicatie en participatie, projectcoördinatie, contact met woningcorporatie en warmteleveranciers en beleidswerk om meekoppelkansen met andere ontwikkelingen te bewaken. De cijfers vanuit het rapport zijn vertaald naar de situatie in Epe.
Daarnaast zijn incidentele middelen nodig voor:
- kosten van onderzoek voor voortzetting warmtetransitie
- kosten van uitvoering voor aanpak verduurzaming energie woningen
- kosten van uitvoering van de aanpak voor bedrijven van transitie Energie en Warmte
- opstellen routekaart voor verduurzaming vastgoed van eigen organisatie
- kosten van verdere uitvoering energievisie mobiliteit. |
|
|
|
|
|
|
|
Klimaat en biodiversiteit |
-290.000 |
-225.000 |
-215.000 |
-195.000 |
C |
Dekking uit eenmalige middelen |
95.000 |
|
|
|
|
Klimaatveranderingen als warmte en droogte hebben invloed op de leefomgeving. Dat vraagt een ander beheer onder meer gericht op het vitaal houden van onze bomen en het klimaatadaptief maken van onze openbare ruimte.
Dat vraagt structurele investeringen: 2023 € 130.000 en vanaf 2024 jaarlijks € 90.000.
- Extra onderhoud van bomen in kader van veiligheid is nodig vanwege klimaatverandering (jaarlijks € 30.000).
- Voor het stimuleren maatregelen Klimaatadaptatie, biodiversiteit particulier/maatschappelijk initiatief (participatie) € 50.000.
- De uitvoering van het bosbeheersplan vraagt financiele middelen voor klimaatmaatregelen, natuurherstel en bosrevitalisering (€ 160.000). |
|
|
|
|
|
|
|
Grondstoffen: Onderzoek haalbaarheid CAC |
-25.000 |
|
|
|
M |
Dekking uit reserve afval |
25.000 |
|
|
|
|
De gemeente en Circulus hebben in 2022 een intentieverklaring ondertekend waarin ze hebben afgesproken om de haalbaarheid van een circulair ambachtscentrum (CAC) voor producthergebruik en reparatie te onderzoeken. Voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek is € 25.000 benodigd. Circulus draagt eenzelfde bedrag bij. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 8 Toezicht en handhaving |
|
|
|
|
|
|
|
Formatie handhaving en vergunningenbeleid en accountschap OVIJ |
-60.000 |
-80.000 |
-80.000 |
-80.000 |
M |
Voor opstellen van handhavings- en vergunningenbeleid en het accountschap van de OVIJ is structurele capaciteit noodzakelijk. Deze formatie ontbreekt nu, omdat de bestaande capaciteit volledig nodig is voor de toegenomen taken op het terrein van handhaven en vergunningen. Deze medewerker zal ook aan de slag gaan met monitoring en evaluatie van toezicht en handhaving. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 9 Bedrijvigheid |
|
|
|
|
|
|
|
Lokale economie |
-115.000 |
-168.000 |
-98.000 |
-98.000 |
C |
Voor het ondersteunen en versterken van de lokale economie zijn een aantal investeringen gewenst.
1. De activiteiten van de in de coronaperiode ingezette functie accountmanager economie vragen, gelet op de effecten, een structurele voortzetting (€ 93.000). Voor 2023 is hiervoor deels dekking vanuit incidentele middelen beschikbaar.
2. De huidige beleidsnota (verblijfs)recreatie vraagt een actualisatie. De omgevingsvisie vraagt dat, ook vanuit de sector is die vraag. Voor het opstellen van de beleidsnota wordt een budget gevraagd (€ 50.000) met een klein uitvoeringsbudget (€ 10.000) voor de start van de uitvoering.
3. De voortzetting van het actieprogramma Economische Visie vraagt een aanvullend budget (€ 50.000).
4. De huidige economische visie loopt tot 2025 en vraagt ook om actualisatie. Voor het opstellen daarvan is een budget nodig (€ 45.000).
5. Voor een adequaat accountmanagement binnen economie is een relatie management systeem (CRM) benodigd. Voor de aanschaf daarvan zijn middelen aanwezig. Voor het onderhoud ontbreken middelen. Vooralsnog worden deze geraamd op jaarlijks € 5.000. |
|
|
|
|
|
|
|
Accountmanagement agrarische sector |
-45.000 |
-60.000 |
|
|
M |
Gezien de agrarische problematiek rondom het stikstofdossier is ondersteuning van de lokale agrariërs met een specifieke accountmanager vanuit de gemeente wenselijk. Het gaat om een gemeentelijke taak aansluitend op provinciale taken in de stikstofaanpak. De investering is vooralsnog voor twee jaar als pilot (€ 60.000 per jaar). Het komende jaar dient de mate en noodzaak van de benodigde ondersteuning nader te worden uitgewerkt. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 10 Weer aan het werk |
|
|
|
|
|
|
|
Minimaregelingen naar 130% |
-165.000 |
-165.000 |
-165.000 |
-165.000 |
C |
De inwoners met een baan of pensioen en een lager inkomen tussen 120% en 130% van het sociaalminimum komen voor veel regelingen niet in aanmerking. De huidige inflatie en energiecrisis drukt ook op het besteedbare inkomen van de inwoners met een lager inkomen. Het besteedbare inkomen van deze groep is veelal lager dan dat van inwoners met een lager inkomen tot 120% (doordat voor die doelgroep ondersteunende maatregelen beschikbaar zijn).
De groep werkende en gepensioneerde inwoners compenseren met onze minimaregelingen kan helpen bij het voorkomen van kinderarmoede of hierdoor kan een inwoner toch participeren in onze maatschappij. Dit kan door het (structureel) verhogen van de norm voor de Meedoenregeling, het Schoolfonds en het gebruik maken van de Voedselbank. Daarnaast is het belangrijk om onze subsidiepartijen mee te nemen in deze keuze. Voor de uitbreiding van de doelgroep is structureel budget nodig. |
|
|
|
|
|
|
|
Stimuleringspremie werkervaringsplekken |
-40.000 |
-40.000 |
-40.000 |
-40.000 |
C |
Dekking middelen BUIG |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
|
Stilema begeleidt mensen met werkervaringsplekken om de uitstroom naar werk te bevorderen (bijvoorbeeld: participatieplaatsen en taalstages). Daarvoor geldt een regeling waarbij voor deze taak een kleine financiële vergoeding wordt verstrekt. Het is wenselijk de huidige regeling uit te breiden naar meer organisaties met werkervaringsplekkken. Voor deze uitbreiding is meer budget nodig. Voorwaarde voor verstrekking van de financiële bijdrage is dat iemand groeit op de participatieladder of uitstroomt naar werk. De uitbreiding van het budget kan gedekt worden uit de BUIG middelen. |
|
|
|
|
|
|
|
Trajectbegeleider werkervaringsplekken |
-108.000 |
|
|
|
M |
De trajectbegeleider begeleidt inwoners op een werkervaringsplek. Dit is nu een pilot gedekt vanuit coronamiddelen. Deze begeleiding leidt tot uitstroom van mensen uit de uitkeringssituatie, waardoor het zichzelf terugverdient. Er vindt in 2023 een evaluatie plaats. Als deze evaluatie positief is en er nog steeds voldoende middelen beschikbaar zijn binnen de BUIG kan financiering vanaf 2024 vanuit de BUIG plaatsvinden. Voor 2023 is incidenteel nog een budget nodig. |
|
|
|
|
|
|
|
Uitbreiding formulierenteam structureel |
-17.500 |
-17.500 |
-17.500 |
-17.500 |
M |
Het formulierenteam is een voorliggende voorziening. De vrijwilligers zorgen voor een ondersteuning van inwoners bij de administratie, aanvragen van toeslagen en regelingen en vrijwillige voorbereiding op schuldhulpverlening. Door een sterke stijging van het aantal aanvragen zijn extra uren voor coördinatie nodig bij Koppel/SWOE om deze taken goed uit te kunnen voeren. |
|
|
|
|
|
|
|
Collectieve aanvullende Zorgverzekering (gemeente pakket) |
-139.000 |
-60.000 |
-60.000 |
-60.000 |
C |
Het is wenselijk om minima een passende, betaalbare zorgverzekering aan te kunnen bieden om zo zorgmijding te voorkomen. Door tot 130% een gemeentelijke bijdrage te geven wordt de armoedeval verzacht en zorgmijding ook bij die doelgroep voorkomen. Daarvoor is budget nodig voor een gemeentelijke bijdrage in de aanvullende verzekering. Doordat de eigen risico regeling en Wmo-abonnementstarief regeling (beide ingevoerd ter compensatie van het vervallen van de vorige gemeentelijke zorgverzekering) komen te vervallen, blijft de investering beperkt. In 2023 wordt de Wmo-abonnementstarief regeling afgebouwd om inwoners voldoende tijd te geven zich voor te bereiden op de nieuwe zorgverzekering. In 2023 zijn de middelen voor het WMO-abonnementstarief opgenomen als overgangsjaar, voor 2024 niet meer. Het is een open einde regeling, cijfers zijn gebaseerd op een onderbouwde schatting van de grootte van de doelgroep en het gebruik. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma 11 Bestuur en organisatie |
|
|
|
|
|
|
|
Versterking griffie |
-138.000 |
-138.000 |
-138.000 |
-138.000 |
M |
De griffie vraagt om uitbreiding van de formatie. Het reguliere werk vraagt zoveel tijd dat nu voor de andere wensen van de raad onvoldoende capaciteit beschikbaar is. De medewerkers op de griffie ervaren een hoge werkdruk. De extra formatie van 1 fte (€ 98.000) moet er toe leiden dat de aanvullende ambities van de raad zoals aangegeven in de Verbeteragenda/ Uitvoeringsplan van de raad, het raadsakkoord opgepakt kunnen worden. Het gaat dan om onder meer de doorontwikkeling van de raad, de wens om meer naar 'buiten' te treden, vergadercyclus, optimaliseren van processen en regelingen en communicatie raad. Daarnaast is er meer tijd voor het proactief adviseren en coachen van raadsleden, het organiseren van werkbezoeken en goed in contact komen en blijven met de ambtelijke organisatie. Ter ondersteuning van de uitwerking van de ambities van de raad is naast extra formatie ook een werkbudget (€ 40.000) nodig om daaruit te maken kosten te kunnen dekken.
Uit een uitgevoerde benchmark blijkt dat de omvang van de huidige griffie in Epe wordt gekenmerkt als een basisgriffie gericht op de wettelijke taken. |
|
|
|
|
|
|
|
Doelstelling/taakstelling financieel resultaat herijking/doorlichting beleid huidige begroting |
|
|
p.m. |
p.m. |
|
In het raads/coalitieakkoord is afgesproken dat een herijking/ doorlichting van de begroting uitvoerd zal worden. Deze kan bestaan uit twee onderdelen: een financiële doorlichting ('lucht uit de begroting') en een beleidsmatige doorlichting. Uitvoering van deze herijking/doorlichting is gepland voor 2024. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma Overhead |
|
|
|
|
|
|
|
Secretariële ondersteuning teamleiders (+ 1 fte) |
-58.000 |
-58.000 |
-58.000 |
-58.000 |
M |
Aanvulling formatie teamleiders (+ 0,6 fte) |
-66.500 |
-66.500 |
-66.500 |
-66.500 |
M |
De teamleiders krijgen momenteel door de hoge werkdruk bij wijze van pilot secretariële ondersteuning om de administratieve last bij de teamleiders te verminderen. Structurele voortzetting van deze adminstratieve ondersteuning is nodig gelet op de opgaven die er voor de organisatie liggen. Gelijktijdig breidt de formatie zich uit zoals in het nieuw beleid tot uiting komt. Dat leidt er toe om ook de formatie teamleiders uit te breiden. |
|
|
|
|
|
|
|
Extra formatie t.b.v. ondersteuning/interne dienstverlening door ondersteunende teams a.g.v. nieuw beleid |
-300.000 |
-400.000 |
-400.000 |
-400.000 |
M |
Gelet op de toename van de personele capaciteit in de organisatie door het nieuwe beleid dat in deze begroting is opgenomen, is het noodzakelijk om ook de capaciteit van de ondersteundende teams uit te breiden. Het gaat dan over de ondersteunende functies binnen ICT, communicatie, juridische zaken, financiën, inkoop, bedrijfsvoering en HR. |
|
|
|
|
|
|
|
Overbruggingsbudget capaciteitsuitbreiding |
-300.000 |
|
|
|
M |
Dekking eenmalige middelen |
300.000 |
|
|
|
|
In de begroting 2023-2026 wordt ten behoeve van verschillende taken de capaciteit uitgebreid. Deze uitbreiding is nodig per 1 januari 2023. Werving en selectie kost tijd. Wij verwachten niet al deze mensen per 1 januari in dienst te hebben. We houden daarom rekening met een instroom per 1 april (gemiddeld). Dit betekent dat bij verschillende voorstellen voor nieuw beleid het bedrag, wat nodig is voor het uitvoeren van de bijbehorende taak, is verlaagd. Dit levert een positief saldo op in 2023 van € 300.000. Dit bedrag is nodig om daar waar nodig per 1 januari de taken te kunnen laten uitvoeren die niet uitstelbaar zijn (inhuur). |
|
|
|
|
|
|
|
Extra capaciteit toegang wmo |
-100.000 |
|
|
|
M |
Er is een toename (ongeveer 10%) van mensen met een zorgvraag gericht op de WMO. Om deze toename van zorgvragen adequaat te kunnen behandelen is een extra medewerker in de toegang nodig. Vooralsnog alleen voor 2023. |
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentelijke dienstverlening |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
M |
De bestaande gemeentelijke dienstverling vraagt in de uitvoering versterking om in te kunnen spelen op de veranderende vraag van de inwoners. Een aanvullend budget is wenselijk om dat te kunnen ondersteunen. Het gaat dan onder meer om: ontwikkelen van een dashboard dienstverlening; instrumenten om waardering van inwoners te meten en een verbeteragenda te kunnen opstellen; doorvoeren van verbeteringen; doorontwikkeling van de digitale ondersteuning; ontwikkeltraject voor de medewerkers gericht op de wenselijke werkwijze en om maatwerk te kunnen leveren. |
|
|
|
|
|
|
|
Regievoering preventief jeugdbeleid |
-67.500 |
-90.000 |
-90.000 |
-90.000 |
M |
De uitvoering van het kader rijksmiddelen jeugd brengt uitvoeringskosten met zich mee. Om goed te kunnen sturen op het beoogde resultaat van de hervormingsagenda en de extra inzet op preventie, is beleidscapaciteit nodig. Het gaat om structurele capaciteit voor de regievoering op de uitvoering van het kader rijksmiddelen jeugd en inzet op preventie.
Bekostiging kan plaatsvinden via de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Contractbeheer sociaal domein |
-47.000 |
-47.000 |
-47.000 |
-47.000 |
M |
Op dit moment werkt een contractmanager in het sociaal domein (Wmo en Jeugd). Wat mist is een contractbeheerder. Deze extra functie zorgt er voor om toe te komen aan daadwerkelijk contractmanagement, dus sturen op kwaliteit richting aanbieders. Een contractbeheerder richt zich meer op de uitvoerende taken, zoals klachtenafhandeling, backoffice (bijvoorbeeld opstellen overeenkomsten) en een factuurcontrole oppakken. Hierdoor ontstaat een betere focus op rechtmatigheid en kwaliteit van ingezette zorg. Het betreft een part-time functie van 20 uur per week. Bekostiging kan plaastvinden uit de extra middelen jeugdzorg 2022 en verder. |
|
|
|
|
|
|
|
Bestuursadviseur communicatie |
-62.000 |
-62.000 |
-62.000 |
-62.000 |
M |
Bij de begroting 2022 zijn incidentele middelen toegekend voor bestuursondersteuning op het terrein van communicatie. Gebleken is dat deze ondersteuning structureel nodig is. |
|
|
|
|
|
|
|
Extra ondersteuning vanuit HR |
-219.000 |
-264.000 |
-90.000 |
-90.000 |
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
129.000 |
174.000 |
|
|
|
Om in te kunnen spelen op krapte op de arbeidsmarkt en vele ontwikkelingen in de organisatie is extra capaciteit voor HR nodig. Het gaat om extra werk op beleid, advies en administratieve ondersteuning. In eerste instantie voor 2 jaar. Daarnaast werken we aan de doorontwikkeling van de organisatie. Daarvoor is een organisatieontwikkelingsadviseur nodig. Met deze organisatieontwikkelingsadviseur kunnen we kracht zetten op het doorvertalen van in- en externe ontwikkelingen naar de organisatie. |
|
|
|
|
|
|
|
Eper academie (opleiding medewerkers) |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
M |
Goed werkgeverschap betekent ook een goed aanbod van opleidingen voor onze medewerkers. Dit is een instrument waarmee we kunnen binden en boeien en het stelt ons tegelijkertijd in staat om onze medewerkers te helpen om "sterk in hun werk" te worden. Daarvoor is nu een te beperkt budget aanwezig. |
|
|
|
|
|
|
|
Generatiepact (2023-2026) |
-25.000 |
-50.000 |
-75.000 |
-100.000 |
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
25.000 |
50.000 |
75.000 |
100.000 |
|
Goed werkgeverschap betekent ook vitaal leeftijdsbeleid. Het generatiepact is hier een onderdeel van. Deze regeling is erop gericht om medewerkers vanaf 62 jaar de mogelijkheid te bieden om hun beroep tot aan hun pensioengerechtigde datum duurzaam te kunnen uitoefenen. Dit bevordert doorstroom en vitaliteit van mensen. Betreft een budget voor een periode van 4 jaar (2023-2026). Het bedrag wordt toegevoegd aan de bestaande reserve en de uitgaven worden er jaarlijks uit gedekt. |
|
|
|
|
|
|
|
Werving en selectie |
-100.000 |
-50.000 |
|
|
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
100.000 |
50.000 |
|
|
|
Bij het werven van personeel speelt de krapte op de arbeidsmarkt. Momenteel werven we veel via bureaus voor de invulling van vaste functies. We onderzoeken hoe we beter kunnen inspelen op de krappe arbeidsmarkt. Een eigen recruiter in dienst nemen kan daar aan bijdragen. Daarvoor is het wenselijk voor deze functie een budget voor 2 jaar beschikbaar te hebben en daarna deze inzet te evalueren. Gezien de grootte van het aantal fte wat de komende jaren geworven moet worden is er gekozen voor een hoger budget in 2023. |
|
|
|
|
|
|
|
Functiewaarderingssystematiek |
-100.000 |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
100.000 |
|
|
|
|
De huidige systematiek voldoet niet meer. De middelen voor 2023 betreffen onderzoek naar juiste de systematiek, aanschaf systeem en start implementatie. Het is nu nog niet te voorzien welke kosten mogelijke herinschaling van medewerkers met zich mee brengt. Deze structurele component wordt bij de volgende begroting meegenomen. |
|
|
|
|
|
|
|
Juridisch adviseur (junior functie) |
-78.000 |
-78.000 |
-78.000 |
-78.000 |
M |
De eenheid juridische zaken heeft te maken met stijgend werkaanbod. Inwoners maken ondanks het feit dat we als organisatie steeds meer inzetten op het goede gesprek, dialoog etc. meer gebruik van hun juridische mogelijkheden. Om hier goed op in te kunnen spelen is uitbreiding van de formatie nodig. |
|
|
|
|
|
|
|
Online team |
-180.000 |
-240.000 |
-240.000 |
-240.000 |
M |
Onze website kent 230.000 bezoekers per jaar (onze balie 12.500). Daarmee is de website een zeer belangrijk instrument om onze dienstverlening zo goed mogelijk te maken. In 2022 vindt de aanschaf van een nieuwe website en de opbouw plaats. Om de kansen te benutten die de website biedt moet er geïnvesteerd worden in het beheer van deze site: op inhoud maar vooral ook op het voldoen aan de steeds veranderende vraag van onze inwoners. Dit moet je meten en dit betekent dat daar capaciteit voor nodig is in de vorm van bijvoorbeeld contentspecialisten, functioneel beheer, gebruikersonderzoeker en advies. De start van de nieuwe website is gepland voor 2023. |
|
|
|
|
|
|
|
Digitale veiligheid - Multifactorauthenticatie |
-20.000 |
|
|
|
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
20.000 |
|
|
|
|
Voor de versterking van de digitale veiligheid in onze organisatie is multifactor authentication nodig. Multifactorauthenticatie is een methode om de authenticiteit van een gebruiker te verifiëren op meer dan één enkele manier. Door meerdere factoren te combineren kan de beveiliging bij toegangscontrole worden aangescherpt. Dat vraagt een investeringsbudget. |
|
|
|
|
|
|
|
Aansluiting E-depot |
-50.000 |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
50.000 |
|
|
|
|
De aansluiting op een e-depot is wettelijk vereist. Om deze voorziening te realiseren zoeken we aansluiting van ons streekarchief met het streekarchief op de Noord-West Veluwe. Het gaat om incidentele kosten voor de projectleiding mbt de voorbereiding van de invoering. De structurele kosten worden nog in kaart gebracht en zullen worden meegenomen bij begrotingsbehandeling 2024. |
|
|
|
|
|
|
|
Onderzoek vervanging zaaksysteem |
-10.000 |
|
|
|
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
10.000 |
|
|
|
|
Het zaaksysteem is het instrument voor onze digitale werkprocessen en informatieverstrekking aan inwoners en bedrijven. Op basis van de eisen en voorwaarden rondom inkoop is onderzoek nodig naar de mogelijkheden van of noodzaak tot vervanging van het zaaksysteem. |
|
|
|
|
|
|
|
Interne beheersing processen |
-45.000 |
-15.000 |
-15.000 |
-15.000 |
M |
Dekking uit eenmalige middelen |
30.000 |
10.000 |
|
|
|
Voor de inbedding en implemetatie van de rechtmatigheidsverantwoording (structureel) is het noodzakelijk om een basis te hebben voor afgeven van de verantwoording door het college. Hiervoor is nodig een ondersteunend systeem voor de vastlegging (van de toetsing op) rechtmatigheid/VIC/ risicomanagement incl. structurele ondersteuning. Dit maakt een meer gestructureerde aanpak mogelijk en een betere rapportage t.b.v. de accountant (controle op aspect getrouwe weergave van het rechtmatigheidsoordeel van het college). De inrichting van het systeem is dienend aan de organisatie. De bedoeling is om zo effectief en efficient mogelijk onze verantwoording te organiseren. |
|
|
|
|
|
|
|
Doorlichting huidige begroting |
|
-80.000 |
|
|
C |
In het raads-/coalitieakkoord is opgenomen dat het wenselijk is om te onderzoeken welke financiële en beleidsmatige keuzes gemaakt kunnen worden in de huidige begroting. Hiervoor moet de begroting worden doorgelicht (financieel en beleidsmatig), zodat alternatieven in beeld komen en keuzes kunnen worden gemaakt. Uitvoering voor dit onderzoek is gepland voor 2024. |
|
|
|
|
|
|
|
Programma Resultaatbestemming |
|
|
|
|
|
|
|
Toevoeging resp. onttrekking aan reserve jeugdzorg (extra rijksmiddelen) |
-1.045.500 |
-55.000 |
78.000 |
553.000 |
|
De extra middelen voor jeugdzorg die worden ontvnagen van het rijk, worden in eerste instantie (vanaf 2022) gereserveerd, voor zover deze niet worden uitgegeven. Hiervoor wordt ingaande 2022 een nieuwe reserve ingesteld. Vanaf 2024/2025 zijn de middelen van het rijk niet meer toereikend en zal de reserve worden ingezet om het tekort te dekken. Op termijn zal een evaluatie inzicht moeten geven in de ontwikkeling van de noodzakelijke uitgaven en de beschikbare financiële dekkingsmogelijkheden. |
|
|
|
|
|
|
|
Overbrugging tijdelijk tekort met eenmalige middelen |
630.000 |
|
|
|
|
In de meerjarenbegroting 2023-2026 worden opnieuw eenmalige middelen ingezet om een groot aantal specifieke uitgaven te dekken. Voor een deel worden eenmalige middelen niet specifiek toegewezen maar als algemeen dekkingsmiddel ingezet. |
|